یارکشی ایران و چین در زمین پکن

به گزارش فناوری فرهنگی، در این نشست که با حضور ۵٧ نماینده از ٣۶ شرکت‌ گردشگری ایران برگزار خواهد شد، تا کنون ١۵٠ شرکت چینی برای دیدار و مذاکره دوجانبه اعلام آمادگی کرده‌اند. نشست دوجانبه ایران و چین روز پنجشنبه (هفتم آذرماه) در شهر پکن برگزار می‌شود. هیات ایرانی متشکل از نمایندگان آژانس‌های تورگردان، هتلداران، جامعه راهنمایان، موسسه‌های آموزشی و هنرمندان صنایع دستی است. علی‌اصغر مونسان – وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – که برای حضور در اجلاس تمدن‌های کهن قرار است به چین سفری داشته باشد، در نشست دوجانبه آژانس‌های دو کشور نیز شرکت خواهد کرد.

ابراهیم پورفرج – رییس هیات‌مدیره جامعه تورگردانان ایران – که مدیریت این نشست را به عهده دارد، از استقبال بی‌سابقه آژانس‌های چینی برای شرکت در این نشست دوجانبه (B2B) به ایسنا خبر داد و گفت: قرار بود این نشست نخست با ۶١ شرکت چینی برگزار شود که همزمان با ورود هیات ایران به پکن، شمار تقاضاها به ١۵٠ شرکت رسید و همچنان درحال افزایش است. برای همین امکان دارد نشست تا روز دوم، یعنی جمعه ادامه داشته باشد.

به گفته او، جامعه تخصصی گردشگری ایران و چین تا کنون در این سطح و حجم متقاضی با یکدیگر دیدار و مذاکره نداشته‌اند.

با آن‌که ایران از اواخر تابستان گذشته ویزا را برای اتباع چینی لغو کرده و بنا به داده‌های معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سفر اتباع چینی به ایران پس از آن تصمیم روندی رو به رشد پیدا کرده اما گفته شده است حضور یک مقام دولتی ایران در دیدار دوجانبه آژانس‌های ایرانی و چینی به نوعی رسمیت بخشیدن به اقدام ایران و اعلام عمومی لغو روادید در خاک چین است.

رییس جامعه تورگردانان اما تاکید کرد که این هیات برای اعلام عمومی خبر لغو روادید به چین سفر نکرده، چون اطلاع‌رسانی و تبلیغات در این زمینه در وظایف دولت است. هدف اصلی جامعه تورگردانان، رایزنی کردن و به نتیجه رساندن مذاکرات با طرف چینی است تا ورود گردشگران چینی به ایران سامان‌دهی شود.

با آن‌که آمارهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حاکی از این است که پس از لغو روادید، ورود گردشگران چینی به ایران با رشد مثبت همراه بوده اما آژانس‌های گردشگری ایران به نحوه ورود این گردشگران به کشور معترض‌اند؛ با آن‌که چینی‌ها به سفر دسته‌جمعی یا گروهی عادت دارند اما معمولا بدون‌ واسطه و  مستقیم عمل می‌کنند، خودشان هتل و وسیله نقلیه رزرو می‌کنند و ترجیح می‌دهند از چینی‌هایی که به فارسی صحبت می کنند به عنوان راهنمای تور استفاده کنند. حتی برای طبخ غذا از کمک هموطنان خود بهره می‌گیرند.

به گفته جامعه گردشگری ایران، رشدی که در آمار سفر گردشگران چینی اتفاق افتاده هنوز دامنه سوددهی و درآمدزایی گسترده‌ای در بازار ایران نداشته، ضمن این‌که نگرانی‌هایی را درباره نفوذ چینی‌ها به بازار گردشگری پدید آورده است.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد