به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از روابط عمومی ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سعید بابایی با اشاره به اهمیت تفکیک گروههای سنی برای خدمات بازیمحور گفت: « یکی از نقاط قوت پنجمین جشنواره بازی و اسباب بازی، نمایشگاه ترویجی است به دلیل توجه به بحث مهم آموزش بازیمحور و در این حوزه ماهی را هروقت از آب بگیریم تازه است. از ویژگی های خوب این نمایشگاه توجه به تقسیم بندی رده های سنی مختلف است و این روند در سال های بعد بهتر نیز خواهد شد.»
مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان درمورد جایگاه آموزش های بازی محور در مهدکودکها اینچنین گفت: «هرگز نمیتوان بازی را از مهد جدا کرد. خوشبختانه در سیستم مهدکودک آموزش بازیهای مهارتی و جمعی داریم. امروزه نیز شاهد تفاوت بسیار میان کودکانی که به مهد میروند، نسبت به کودکان دیگر در مشارکتها و ارتباطات اجتماعی هستیم. میتوان گفت که موثرترین ابزار در این موضوع آموزش بازیمحور و اسباب بازی است.»
همچنین بابک قانعی، رییس گروه رشد و تکامل ابراز کرد: «بازی از گذشته جز فرهنگ کشور ما بوده است اما به دلیل ماشینی و صنعتی شدن زندگی، از ما فاصله گرفته واکنون به بازتعریف آن احتیاج داریم. شاید یکی از دلایلی که امروزه بازی ها به ضعف دچار شدهاند،کم بودن تعداد بچه ها در خانوادههاست پس در این شرایط شدیدا به طراحی مکان های بازی در مدارس و مهدها احتیاج است تا شاید بخشی از این ضعف را جبران کند.»
سید امیر آقایی مدیر نمایشگاه ترویجی پنجمین جشنواره ملی بازی و اسباب بازی و دبیر کارگروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد تحولات و تفاوت های این دوره برگزاری نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی نسبت به دوره قبل گفت:« جشنواره ملی اسباببازی از دو بخش اصلی تشکیل شده که یکی از بخش ها، نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی است. مهم ترین تفاوتی که این نمایشگاه نسبت به دورهی قبل دارد این است که توانستهایم فضای دهکدهگونه از بازی¬ها، با نام دهکده بازیها برای ایجاد فضای تجربه بازی مشترک در همکاری کودکان و نوجوانان با والدین یا دانش آموزان با مربیان خود بوجود بیاوریم.»
وی افزود:« مهمترین دغدغه ما این است که بتوانیم زمینه¬ی را برای آشنایی مدیران حوزه آموزشی و این شیوه آموزشی بازی¬محور ایجاد کنیم تا آن¬ها نیز این طرح¬های آموزشی را در سیستم خود استفاده کنند. بر این اساس تور مدیران آموزشی را تدارک دیدهایم که در آن تمام خدمات و سرویس ها به طور مفصل برای مدیران توضیح داده می¬شود تا به طور کامل با این شیوه ی آموزش بازی¬محورآشنا شوند.»
مدیر نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی ادامه داد: « برنامه دیگر اردوی رایگان دانش آموزی است که دانش آموزان به همراه معلمان خود در این اردو شرکت میکنند و تجربه ی مشترک رضایت آفرین از سرویس¬های آموزشی بازی محور را بدست می¬آورند و این بازی¬ها را به صورت عملی انجام می¬دهند.»
دبیرکارگروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ابراز کرد:«نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی، مخصوص آموزش¬های بازی¬محور در حوزه های تعلیم و تربیت است و هدف آن حرکت از رویکرد¬های سنتی ومتن محور، به سمت رویکرد¬های تعاملی و سرگرمکننده است. امیدواریم که با ایجاد این تغییر نگرش بوسیله¬ی برگزاری نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی، بتوانیم زمینه مناسب عملیاتی برای مجموعه ی مدیران و سیاست¬گذاران حوزه ی تعلیم و تربیت بوجود بیاوریم.»
همچنین آقایی تاکید کرد: «شرکتهای ارائه دهنده خدمات بازیمحور به دلیل آنکه از عنصر خلاقیت در تنوعبخشی به عنصر یادگیری در خدمت آموزشی بازیمحور استفاده میشود، بر این اساس شرکتکنندگان نمایشگاه ترویجی بازی و اسباببازی میتوانند به عضویت شرکتهای خلاق درآمده تا شامل خدمات برنامه زیست بوم شرکتهای خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گردند.
*رویاهایت را تجربه کن
وی ضمن تاکید بر اینکه مهمترین مسئله ایجاد انگیزه یادگیری در دانش آموز است گفت:« هدف نمایشگاه امسال این است که فضایی واقعی برای کودکان و نوجوانان ایجاد کنند تا بتوانند رویاهای خود را تجربه کنند و تجربه ای موثر و موفق بدست بیاورند. شعار اصلی نمایشگاه ترویجی “بازی برای همه است” و امسال نیز شعار “رویاهایت را تجربه کن” در ضمن شعار قبل، دنبال خواهیم کرد.»
سید امیر آقایی مدیر نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی در پایان افزود:«مهمترین هدف تغییر نگرش در فضای آموزش و تغییر رویکرد از فضای سنتی به فضای تعاملی محور برای دانش آموزان است تا در فضایی حقیقی و جداب انگیزه¬های لازم برای آن ایجاد شود و یادگیری از درون برای آن¬ها اتفاق بیوفتد. این یکی از مهمترین اهدافی است که نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی دنبال میکند.»