به گزارش فناوری فرهنگی، سینمای ایران 370 جایزهی بینالمللی در سال 94 دریافت کرده است که به این ترتیب میتوان سال گذشته را موفقترین سال سینمای کشورمان در عرصه بینالملل نامید.
محمد اطبایی کارشناس بینالمللی سینمای ایران که در نشست مطبوعاتی اصغر فرهادی در تهران، به دعوت این هنرمند حضور داشت، دربارهی تعداد جوایز سینمای ایران در سال 94 سخن گفت.
او در پی مطرح شدن تعداد جوایز در آن نشست، متنی را نوشته که حضورهای بینالمللی سینمای ایران در سال 94 را تشریح کرده است.
در این متن آمده است: «سینمای ایران در سال 1394 به حد نصابهای جدیدی در عرصههای بینالمللی دست یافت. فیلمهای ایرانی در سال گذشته، به 2247 حضور بینالمللی در جشنوارهها و رویدادهای فرهنگی خارج از ایران دست یافتند که نسبت به سال 1393 با 1630 حضور، 37 درصد افزایش نشان میدهد. بدین ترتیب سال 1394 با 2247 حضور بینالمللی به موفقترین سال در تاریخ سینمای ایران تبدیل شد و پس از آن سال 1382 با 1800 حضور بینالمللی و سال 1387 با 1739 حضور بینالمللی قرار دارند. کل حضورهای سینمای ایران در عرصههای بینالمللی به 32283 حضور رسیده که 31617 حضور به سالهای بعد از انقلاب تعلق دارد.
در بخش جایزههای بین المللی نیز سینمای ایران با دریافت 370 جایزه بینالمللی به حدنصاب جدیدی در این حوزه رسید و نسبت به سال 1393 با 235 جایزه بین المللی، 57 درصد افزایش نشان میدهد. تعداد کل جوایز بینالمللی تاریخ سینمای ایران به 3304 جایزه تا پایان سال 1394 رسید که 3152 جایزه در سالهای بعد از انقلاب دریافت شده است. بدین ترتیب سال 1394 با 370 جایزه بینالمللی، موفقترین سال تاریخ سینمای ایران بوده و پس از آن سال 1393 با 235 جایزه و سال 1390 با 226 جایزه قرار دارند.
در بخش داوریهای بینالمللی نیز، 42 داوری برای سینماگران ایرانی در جشنوارههای بینالمللی رقم خورد که نسبت به سال 1393 با 46 داوری کاهش نشان میدهد. سال 1391 با 61 داوری موفقترین سال تاریخ سینمای ایران در این حوزه است و پس از آن سال 1390 با 51 داوری و سال 1393 با 46 داوری قرار دارند. یک دلیل عمده تعداد پایینتر داوریهای سینماگران ایرانی در جشنوارههای جهانی، عدم تسلط کافی غالب سینماگران ایرانی به زبان انگلیسی است.
اما افزایش قابل توجه حضورها و جایزه های سینمای ایران در سال 1394 به فعالتر شدن فیلمسازان کوتاه ایرانی بر میگردد که در هر دو حوزه حضورهای جشنوارهای و دریافت جایزههای بین المللی از همکاران خود در بخش فیلم بلند سینمایی پیشی گرفتهاند. نکته جالب توجه نقش کم رنگ تر نهادهای رسمی و دولتی در هر دو بخش حضورها و جوایز بین المللی است به گونهای که تنها در حدود 5 تا 7 درصد این آمار به فعالیتهای این نهادها مرتبط بوده و 93 تا 95 درصد این موفقیتها به بخش خصوصی و فعالیتهای کارگردانهای فیلم کوتاه بر میگردد.»
منبع: اقتصادخلاق