رقابت‌ اقتصادی صنایع دستی در دنیا با تقویت برندسازی

به گزارش فناوری فرهنگی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی، گفت: با تقویت برندسازی در زمینه صنایع دستی می‌توانیم در رقابت‌های اقتصادی دنیا حضور فعالی داشته باشیم.

حسن رمضانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان‌ جنوبی، اظهار کرد: از میان بیش از 300 رشته و زیر رشته کددار و مصوب صنایع دستی کشور بیش از 80 رشته در استان فعالیت دارد.

وی افزود: رشته‌های فعال در این حوزه شامل؛ بافت انواع قالی و قالیچه، گلیم بافی، جاجیم بافی و حوله بافی، کرباس بافی، قلم‌زنی مس، مشبک فلز، ساخت زیورآلات، معرق چوب، منبت چوب، پیکرتراشی، سوخت نگار چوب، حصیر بافی، هم جوشی شیشه، معرق چرم، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، نگارگری، تذهیب، طراحی سنتی، سفال و سرامیک و انواع رودوزی‌های سنتی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌ جنوبی، تصریح کرد: همچنین از جمله رشته‌های فراموش شده می‌توان به قفل‌سازی، علامت‌سازی، چاقوسازی، حجاری سنتی، سراجی سنتی، نمدمالی و کلاه نمدی، مسگری، البسه محلی، گیوه بافی و گیوه‌دوزی و بخشی از رودوزی‌های سنتی اشاره کرد.

رمضانی تاکید کرد: از جمله راهکارها برای زنده کردن این رشته‌ها برگزاری دوره‌های آموزشی در سطوح مختلف مقدماتی، تکمیلی و به آموزی به صورت رایگان با اولویت رشته‌های بومی و مزیت در سطح تمامی شهرستان‌ها بالاخص روستاها و مناطق عشایری است.

وی ادامه داد: همچنین تشکیل پرونده‌های ثبت میراث ناملموس (معنوی) بالاخص در رشته‌هایی که شیوه و روش تولید وابسته به یک یا چند نفر محدود باشد از جمله ثبت پرونده نمدمالی سربیشه، برک‌بافی، زنگوله‌  سازی سرایان، ترکه بافی بیرجند و چرم‌سازی سرایان از دیگر اقدامات برای زنده نگه داشتن این رشته‌ها است.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی بیان کرد: در این راستا نیز ارائه برنامه‌های آموزشی از طریق سیمای محلی، تجلیل از پیشکسوتان صنایع دستی و هنرهای سنتی فراموش شده مدنظر است.

وی افزود: فراهم آوردن حضور رایگان هنرمندان در نمایشگاه‌های داخل و خارج از استان، اجرای طرح‌ها و مشوق‌های حمایتی مخصوص صنعتگران صنایع دستی شامل طرح تکریم هنرمندان، پیشکسوتان و معمر (از کارافتاده) با سابقه حداقل 35 سال  فعالیت هنری، بیمه هنرمندان، تسهیلات بانکی و مشاغل خانگی، سهمیه و یارانه‌های سوختی و معافیت‌های مالیاتی نیز از در دیگر اقدامات برای زنده نگه داشتن این رشته‌ها در استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌ جنوبی از راه‌اندازی کارگاه‌های تولید زنده در سطح شهرستان‌های استان با اولویت رشته‌های فراموش شده یا در حال فراموشی به مناسبت‌های مختلف خبر داد.

رمضانی در خصوص تسهیلات در نظر گرفته شده برای تولیدکنندگان در راستای کمک به رونق صنایع دستی تصریح کرد: اجرای طرح‌های پژوهشی، اولویت در تشکیل پرونده ثبت میراث ناملموس معنوی بالاخص در رشته‌هایی که شیوه و روش تولید آن وابسته به یک یا چند نفر محدود باشد و تدوین استاندارد رشته‌های صنایع دستی با اولویت رشته‌های در حال فرموشی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: حمایت از تولید صنایع دستی در قالب صدور انواع مجوزهای کارگاهی، ارائه یارانه و تسهیلات به کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی، تجهیز و برگزاری کارگاه‌های آموزشی صنایع دستی به ویژه در روستاها، برگزاری نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های مستندنگاری و مستندسازی، بسته‌بندی و استانداردسازی نیز می‌تواند مسبب بقاء صنایع دستی باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: احداث شهرک‌های صنایع دستی و برگزاری بازارچه‌های فصلی و مناسبتی، اختصاص کارگاه در اماکن تاریخی و گردشگری، تاسیس شرکت‌های تعاونی با محوریت تامین و توزیع مواد اولیه، فرهنگ‌سازی استفاده از کالاهای اصیل صنایع دستی، استفاده از بسته‌بندی مناسب و شرکت در دوره‌های آموزشی برگزار شده توسط اداره کل میراث فرهنگی بخشی از راهکارها در راستای توسعه صنایع دستی است که در تمامی این موارد اقدامات خوبی توسط اداره کل میراث فرهنگی صورت گرفته است.

رمضانی با اشاره به اینکه بسته‌بندی ضرورت یک محصول است که وظیفه معرفی و نگهداری کالا را از تولید تا مصرف بر عهده دارد، اظهار کرد: از آنجایی که بسته بندی و عرضه مناسب محصول از مهم‌ترین راه‌هایی است که در بازاریابی بهتر و جلب مشتری بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی استان گام‌هایی را در این زمینه برداشته که طراحی و بسته بندی ویژه محصولات نساجی استان، چاپ در تیراژ بالا و توزیع بین شرکت‌های تعاونی و هنرمندن فعال، طراحی ساک دستی پارچه ای، طراحی بسته بندی ویژه محصولات سفالی از جمله این موارد است.

وی یادآورشد: تا زمانی که تمامی صنایع دستی استان دارای بسته‌بندی فاخر شوند عرضه محصولات فاقد بسته‌بندی با ساک دستی‌های طراحی شده با نقوش بومی استان و برند خراسان جنوبی انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به اهمیت پروژه بسته‌بندی، در صورت برخورداری از منابع مالی این مهم هر ساله از اولویت‌های معاونت صنایع دستی خراسان جنوبی است.

رمضانی با اشاره به اینکه برندسازی را می‌توان از عوامل موثر در بازاریابی و فروش محصولات صنایع دستی برشمرد، افزود: این شاخص به ویژه در توسعه صادرات نقش بسیار کلیدی را ایفا می‌کند که با تقویت برندسازی در زمینه صنایع دستی می‌توانیم در رقابت‌های اقتصادی دنیا حضور فعالی داشته باشیم.

وی بیان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه شاغلین صنایع دستی و آموزش مباحث برندسازی و اهمیت آن به هنرمندن از گام‌های ابتدایی برای ترویج این مفهوم مهم به ذینفعان و هنرمندان بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: همچنین در این زمینه می‌توان به ملزم کردن شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های تعاونی به استفاده از برند و نام تجاری نیز اشاره کرد.

منبع: ایسنا

کانال

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد