به گزارش فناوری فرهنگی،یک استاد دانشگاه و هنرمند صنایع دستی، ایجاد ارتباط موثر میان تولید کننده و صادرکننده و افزایش صادرات را لازمه رشد هنرهای سنتی دانست.
به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ مرتضی وفایی مدرس دانشگاه و تولید کننده آبگینه دررابطه با گرامیداشت هفته صنایع دستی، جایگاه صنایع دستی و لزوم توجه به آن می گوید: با توجه به اینکه جامعه امروز به سمت صنعتی شدن پیش می رود، هنر شیشه گری و دیگر هنرها درحوزه صنایع دستی در صورت مورد توجه قرار نگرفتن هرروز مهجورتر می شوند. به همین منظور یکی از اقداماتی که می توان در این زمینه انجام دادآموزش هنر است، با آموزش می توانیم از فراموشی جلوگیری کرده وهنرهای اصیل ایرانی را در ذهن همگان زنده نگهداریم.
وی افزود: در راستای تلاش برای زنده نگه داشتن هنرهای سنتی کشور برگزاری بازارچه های صنایع دستی در تمامی استان های کشور، برگزاری انواع نمایشگاه های سراسری داخلی، خارجی از جمله نمایشگاه ملی صنایع دستی که هر ساله در خرداد ماه برگزار می شود، در نتیجه آموزش و انتشار هنرهای ایرانی می تواند نقش تعیین کننده ای در معرفی انواع صنایع دستی ایرانی، روش های تولید و خاستگاه این هنرها به مردم و بازدید کنندگان داشته باشد و راه رشد صنایع دستی بومی کشورمان را به این طریق هموار سازد.
وی در ادامه در زمینه هنر شیشه گری و اهمیت آن نیز گفت: این هنر ایده های نو و جدیدی را با خود به همراه دارد. با پردازش ان می توانیم هر روز آثاری جدید را خلق کنیم به عنوان مثال در این رشته تکنیک جدیدی با نام ” احیا ” وجود دارد که آثاری جدید و منحصر به فرد را به تولید کننده می دهد.
این تولید کننده صنایع دستی با اشاره بر لزوم توجه به حوزه صادرات صنایع دستی تاکید کرد: باید بتوان در راستای تولید صنایع دستی اقداماتی را صورت داد که در صادرات و فروش صنایع دستی نیز موثر باشد، با نگاهی خوب به این موضوع می توان از آثار تولیدی به عنوان یک کالای صادراتی خوب استفاده کرد، طراحی متنوع و جدید، رنگهای جذاب بکار برده شده در این محصولات همه می توانند در راستای نمایش عمومی آثار و توسعه صادرات صنایع دستی مفید باشند.
وی در پایان افزود: هدف ما به عنوان یک هنرمند، زنده نگه داشتن هنری است که قدمت چندین هزارساله دارد، با ایجاد تنوع در تولیدات و حضور در نمایشگاه های مختلف برای به نمایش درآوردن آثار از جمله نمایشگاه سالانه صنایع دستی که به خاطر ملی و سراسری بودن می تواند با ایجاد ارتباط میان تولید کننده های استان های مختلف با یکدیگر و نیز ایجاد ارتباط مستقیم با صادر کنندگان تاثیر بسزایی در افزایش فروش و صادرات صنایع دستی داشته باشد که خوشبختانه در نمایشگاه ملی صنایع دستی امسال این امر را به وضوح لمس کردیم.
منبع: مهر