به گزارش فناوری فرهنگی، آلمان برنامهریزی گسترده ای برای استفاده از فناوری اینترنت اشیا به عمل آورده و در این زمینه آمریکا و دیگر کشورهای رقیب اروپایی را پشت سر گذارده است.
به نقل از بیزینس اینسایدر، بسیاری از شرکتها و موسسات بزرگ آلمانی قصد دارند، از دستاوردهای دیجیتالی دنیای اینترنت اشیا به منظور ارتقای خدمات و تولیدات خود استفاده کنند.
نتایج بررسیهای BCG که از طریق مصاحبه با بیش از 300 مدیر ارشد در آلمان و آمریکا به دست آمده نشان میدهد که بسیاری از آنها برای استفاده از قابلیتهای اینترنت اشیا در محصولات تولیدی خود در حال برنامه ریزی هستند و آلمانی ها در بسیاری از زمینه ها از آمریکایی ها پیشی گرفته اند.
در مجموع 17 درصد از شرکت ها و کارخانه های آلمانی و آمریکایی چندسالی است که از برخی قابلیتهای اینترنت اشیا استفاده می کنند. اما 40 درصد از آلمانی ها قصد دارند این کار را ظرف یک تا دو سال آینده انجام دهند. این رقم در مورد آمریکایی ها تنها 24 درصد است.
همچنین 14 درصد از کارخانه ها و شرکت های تجاری بزرگ آلمان هم اکنون از ربات های خودکار و باهوش و سیستم های کمکی هوشمند استفاده می کنند، اما 39 درصد ظرف یک تا دو سال آینده و 27 درصد ظرف دو تا پنج سال آینده کاربر این سیستم ها خواهند شد. اما این ارقام در آمریکا به ترتیب 8، 20 و 24 درصد است.
از جمله حوزه هایی که آلمان در آنها بر آمریکا پیشی گرفته می توان به استفاده از خدمات واقعیت افزوده و مجازی برای آموزش، کاربرد اینترنت اشیا برای تولید محصولات دیجیتال و لوازم خانگی، نگهداری و پشتیبانی هوشمند، استفاده از ربات های خودیادگیر، راه اندازی فروشگاه های هوشمند با قابلیت کنترل خودکار محصولات، استفاده از رسانه های اجتماعی در حوزه کسب و کار و مدیریت آنی و سیار عملکرد اشاره کرد.
هزاران شرکت و کارخانه بزرگ در جهان که اتومبیل، مواد شیمیایی، کالاهای بادوام، محصولات برقی تولید می کنند، در سه سال اخیر سرمایه گذاری سنگینی برای استفاده از اینترنت اشیا به عمل اوردهاند. بر اساس بررسی های موسسه مشاوره TATA این امر به افزایش 25.8 درصدی درآمد شرکت های استفاده کننده از این فناوری طی سال های 2013 تا 2014 منجر شده است.
پیش بینی می شود سرمایه گذاری در حوزه اینترنت اشیا از 29 میلیارد دلار در سال 2015 به 70 میلیارد دلار در سال 2020 افزایش یابد.