به گزارش فناوری فرهنگی، یک کارشناس بازی های رایانه ای ضمن گفت وگو با برنامه “صبح و گفت وگو” رادیو گفت وگو از افزایش درآمد شرکت بازی کلش آف کلنز بعد از اتصال به سیستم شتاب بانکی جمهوری اسلامی ایران تا چندین برابر انتقاد کرد.
مصطفی ذاکری در آغاز مصاحبه با برنامه “صبح و گفت وگو” با اشاره به بازی “کلش آف کلنز” این بازی را رکورد دار بازی های نصب شده در تلفن همراه ایرانیان عنوان کرد و اعتیاد، اتلاف وقت و آسیب های فرهنگی و اقتصادی را از جمله مشکلات آن دانست.
وی افزود: «این بازی اجتماعی است و از آنجا که انسان حس برتری جویی دارد، در این بازی اکثر بازیگران ایرانی با صرف وقت و حملات بیشتر امتیاز خود را بالاتر می برند.»
ذاکری در خصوص آسیب های اقتصادی گفت: «پرداخت ها به وجهه اقتصادی خود بازیکن ضرر می زند؛ چنانچه در برنامه ماه عسل که نفر اول این بازی را آوردند، ادعا می کرد بیش از 100 میلیون تومان هزینه کرده که با این مبلغ می توان یک بازی موبایل با کیفیت در داخل کشور تولید کرد.»
وی ادامه داد: «متاسفانه از فروردین ماه این بازی به سیستم شتاب نیز متصل شد و بازیکنان با هر کارت بانکی می توانند خرید انجام دهند که باعث شد درآمد کلش از ایران به یکباره چندین برابر شود که باعث نگرانی فعالان بازی داخلی شد.»
ذاکری گفت: «خانواده ها اگر امکان دارند جلوی ادامه بازی فرزندان شان را بگیرند ولی اگر امکان آن نیست، نظارت کنند که جلوی آسیب ها گرفته شود.»
همچنین مهدی حق وردی، منتقد بازی های رایانه ای، نقد بازی رایانه ای را بمعنای نفی آن ندانست و افزود: «این بازی ها بدون رده بندی وارد کشور شده و یکی از این معضلات اعتیاد به این بازی هاست؛ 20 میلیون ایرانی داریم که حدود 40 میلیون ساعت در شبانه روز بازی می کنند.»
وی ادامه داد: «بازی کلش در عین حال که یک بازی خارجی و مصداق معضلات فرهنگی اجتماعی است، عوارض و معضلات را تشدید می کند یعنی باید دقت کنیم ترویج خشونت و اعتیاد به بازی در حوزه تولیدات داخلی نیز باید مدیریت شود.»
منبع: رادیو گفت و گو