افزایش فهم قرآن در فضای مجازی نیازمند تلاش جهادی است

ایرنا- رییس سازمان دارالقرآن الکریم، سهم فعالیت های قرآنی در فضای مجازی را نسبت به سایر فعالیت ها ناکافی دانست و خواستار تلاش جهادی از سوی سازمان های مرتبط شد.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا مهدی قره شیخلو در نشست خبری برنامه های سازمان دارالقرآن کریم در سال 95 گفت: بسیاری از موسسات قرآنی تولیدات خوبی دارند ولی از آنجا که فهم قرآن در فضای مجازی ناچیز است، این تولیدات کمتر دیده می شود ولذا باید موسسات تخصصی افزایش یابد و از آن نیز حمایت صورت گیرد.
وی تامین امنیت در ساختارهای فنی را ضروری دانست و افزود: در این حوزه باید تلاش جهادی صورت گیرد و از سازمان ها و نهادهایی چون وزارت ارتباطات و شورای عالی مجازی می خواهیم که با ایفای نقش واسطه گری بر افزایش سهم قرآن در فضای مجازی تاثیرگذار باشند.
این قاری بین المللی قرآن با اشاره به فعالیت های موسسات قرآنی گفت: اگر حمایت مالی از مؤسسات قرآنی صورت گیرد فعالیت آنان چشمگیر خواهد بود که به عنوان نمونه فقط در استان اصفهان 10 مرکز، کارهای خوبی با حداقل امکانات انجام داده اند.
وی با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب درباره فضای مجازی و ضرورت تامین امنیت بسترهای این فضا گفت: رهنمودهای رهبر انقلاب بیشتر ناظر به حوزه هایی است که با امنیت ملی و اطلاعاتی سر و کار دارند و اطلاعات سازمان دارالقرآن کریم با در نظر گرفتن حداقل های نکات امنیتی در فضای مجازی رعایت می شود.
وی راه اندازی سامانه فضای مجازی را یکی از برنامه های امسال سازمان دارالقرآن دانست و اظهار کرد: بخشی از آموزش های سازمان از طریق این سامانه صورت می گیرد و سازمان مجازی دارالقرآن تمام خدماتی را ارائه خواهد داد که در حوزه حقیقی صورت می گیرد.

** مرکز مشاوره قرآنی راه اندازی می شود
قره شیخلو راه اندازی مرکز مشاوره قرآنی را از برنامه های امسال دانست و گفت: یک مرکز به صورت رسمی در تهران راه اندازی می شود تا علاقه مندان به مسائل مشاوره ای در زمینه آموزه های قرآنی بتوانند از امکانات این مرکز استفاده کنند.
وی افزود: در چهار سال اخیر به صورت غیر رسمی این کار انجام می شد و حدود پنج هزار مراجعه کننده در مسائل مختلف قرآنی داشته ایم.
قره شیخلو، ایجاد این مرکز را مشروط به کسب مجوزهای قانونی دانست که تا پایان شهریور انجام خواهد شد و از راه اندازی این مرکز در 6 ماهه دوم سال جاری سخن گفت.
وی همچنین گفت: بسیاری از مراکز مشاوره در سطح کشور بر اساس روش های غربی صورت می گیرد و ولی نگاه ما در این مرکز با توجه به تجربه خوبی که کسب کرده ایم با استفاده از متون دینی یعنی قرآن و روایات اهل بیت (ع) خواهد بود.

** مرکز تخصصی آموزش قرآن راه اندازی می شود
رییس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: مرکز تخصصی آموزش قرآن به صورت رسمی راه اندازی می شود و با نگاه کادر سازی برنامه هایی به صورت متمرکز و مشارکتی اجرا خواهد شد.
وی از مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه در ایام برگزاری مسابقات بین المللی قرآن که در ماه گذشته برگزار شد سخن گفت و افزود: این مرکز یک هفته در اختیار میهمانان سازمان اوقاف بود.

** مرکز اسناد سازمان دارالقرآن افتتاح می شود
قره شیخلو گفت: در سه سال گذشته بخش بزرگی از اسناد این سازمان شامل طرح های قرآنی، اطلاعات و آمار، تولیدات کتاب و نرم افزار و تصاویر آرشیو شده است و تاکنون سامانه مناسبی برای حفظ و نگهداری آن نداشتیم.
وی افزود: امسال طراحی این مرکز صورت می گیرد تا ضمن ساماندهی اطلاعات 33 سال گذشته، آخرین اطلاعات نیز آرشیو می شود.

** همکاری سازمان با نمایشگاه قرآن
رییس سازمان دارالقرْآن الکریم همکاری وزارت ارشاد با این سازمان برای نظارت بر قرآن های ارائه شده در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب و بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن را مورد اشاره قرار داد و گفت: موضوع نظارت بر چاپ قرآن ها در بخش فروش انتشارات ها صورت می گیرد و قبل از ورود قرآن ها به غرفه از صحت مجوز آن مطلع می شویم و در صورت نداشتن مجوز اقدامات لازم برای صدور مجوز صورت می گیرد.
وی وجود مشکلات در این بخش را هر ساله دانست و افزود: بخشی از این مشکلات به دلیل حجم ارائه زیاد قرآن ها است و برخی مربوط به قرآن های خارج از کشور است که گمرک باید نسخه ای از آن را برای سازمان دارالقرآن ارسال کند تا اگر مشکلی نداشت مجوز آن صادر شود.
این قاری بین المللی قرآن همچنین گفت: امسال مسئولیت کمیته مراسم و محافل در نمایشگاه قرآن به عهده این سازمان نیست، ولی آمادگی هر نوع همکاری با نمایشگاه قرآن را داریم.
وی همچنین در حوزه نظارت بر چاپ و نشر قرآن گفت: 15 هزار جزء برای تصحیح قرآن در دستور کار قرار دارد و علاوه بر برگزاری 10 دوره برای مصححان قرآن، 10 فایل الگوی قرآن برای انتشارات تولید می شود.
وی همچنین چاپ منابع تحقیقاتی در قالب 10 کتابچه با موضوع های رسم الخط، نشر و چاپ را از دیگر برنامه های این حوزه دانست و گفت: امسال بنا داریم استانداردهای مربوط به چاپ قرآن را گردآوری کنیم.

** 90 میلیارد ریال برای اجرای 60 برنامه قرآْنی
قره شیخلو، با اشاره به تصویب بودجه 90 میلیارد ریالی این سازمان از سوی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: این بودجه برای اجرای 60 برنامه آموزشی، پژوهشی، تولیدی و حمایت از موسسات در نظر گرفته شده و با توجه به وجود 10 هزار تشکل قرآنی در صورتی که شورای توسعه فرهنگ قرآنی بودجه ای را اختصاص دهد این تشکل ها نیز مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
وی درباره فعالیت های تبلیغی و ترویچی این سازمان گفت: نهمین دوره مسابقات تفسیر نورالهدی برگزار می شود که با برگزاری این دوره تمام قرآن در 9 سال گذشته به مسابقه گذاشته شده است.
وی از برنامه های اجرا شده در دو هزار مسجد برای معتکفان سخن گفت و افزود: امسال برای مراسم با قرآن در رمضان پیش بینی یکهزار و 500 مراسم را داریم و این طرح که از پنج سال پیش آغاز شده، اکنون در همه استان ها اجرا می شود که سال گذشته 900 مراسم برگزار شد.

** اعزام 60 مفسر قرآن در ماه رمضان
قره شیخلو گفت: سال گذشته با همکاری مجمع عالی تفسیر حوزه 30 مفسر به مناطق مختلف اعزام شدند که امسال این تعداد به دو برابر یعنی 60 درصد افزایش خواهد یافت.
وی حمایت از کارگاه های مهارت های زندگی قرآنی را در قالب 100 کارگاه دانست و گفت: دوره های تخصصی تربیت مربی سبک زندگی قرآنی به صورت متمرکز برگزار می شود و حمایت از محصولات قرآنی برتر نیز همچون گذشته ادامه خواهد داشت.
وی همچنین گفت: این سازمان ضمن مشارکت با دستگاه های دیگر تلاش می کند تا بخشی از فعالیت های قرآنی با هم افزایی دستگاه ها و در میان کارکنان سازمان ها صورت گیرد که سال گذشته 16 تفاهم نامه به امضا رسید و امسال 10 تفاهم نامه امضا خواهد شد.
وی فعالیت های کمیته قرآن ستاد دهه فجر را از برنامه های این سازمان دانست و گفت: جلسات تخصصی این کمیته از خردادماه آغاز می شود و پنج برنامه ستادی و متمرکز خواهیم داشت که یازدهمین دوره تکریم چهره های قرآنی در بهمن ماه صورت خواهد گرفت.
وی حمایت از دو هزار تشکل قرآنی را از وظایف این سازمان دانست و گفت: با توجه به بودجه های در نظر گرفته شده تلاش می کنیم تا بیشترین حمایت ها را از این موسسات داشته باشیم.
وی ادامه داد: 600 جلسه قرآن به صورت خانگی با مشارکت سازمان دارالقرآن راه اندازی می شود و به منظور تقویت فعالیت های هیات های مذهبی در 700 هیات شاخص موضوع قرآن پر رنگ تر می شود.
قره شیخلو همچنین گفت: رتبه بندی تشکل های شاخص قرآنی در برنامه های امسال نیز قرار دارد و یکهزار مدیر فعال در موسسات، دوره های تخصصی را می گذرانند.
وی همچنین به ارزشیابی برنامه های قرآنی اشاره کرد و گفت: به منظور نظارت و ارزشیابی فعالیت های قرآنی 100 گروه نظارتی به منظور رتبه بندی و تشویق استان های برتر به استان های سراسر کشور اعزام می شود.

** تکلیف اتحادیه های قرآنی امسال مشخص می شود
قره شیخلو گفت: دبیرخانه هیات رسیدگی به امور موسسات فرهنگی قرآن و عترت ساماندهی می شود و از ماه مبارک رمضان سامانه جدید ثبت درخواست متقاضایان موسسات در نمایشگاه قرآن رونمایی خواهد شد.
وی افزود: از قدیم جلسه مشترک دو اتحادیه قرآنی ( وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان دارالقرآن کریم)، معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد و با توجه به مذاکرات انجام شده با حجت الاسلام حشمتی معاون قرآن و عترت، کارهای این اتحادیه با سرعت خوبیی به پیش می رود و هر دو اتحادیه همکاری خوبی با هم دارند.
وی پیچیدگی های حقوقی را یکی از دلایل طولانی شدن ادغام دو اتحادیه قرآنی دانست و تاکید کرد: با توجه به روند جلسات تکلیف اتحادیه ها امسال تعیین خواهد شد.

** پیگیری مسائل قرآنی نیازمند آرامش است
قره شیخلو در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا درباره اظهارات اخیر شهریار پرهیزکار که مسئولان فرهنگی و قرآنی را به مناظره دعوت کرده، اظهار داشت: استاد پرهیزکار از چهره های قرآنی و شاخص است و بخشی از مطالبات وی به حق است و ما نیز این گلایه ها را داریم.
وی تاکید کرد: اگر بخواهیم فرهنگ قرآنی در جامعه حاکم شود باید برنامه داشته باشیم و بودجه صرف کنیم.
وی با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت اصلاح ریشه های فرهنگی و اهمیت آن در مقایسه با مسائل اقتصادی گفت: مسئولان فرهنگی باید نسبت به موضوع های قرآنی و فرهنگی عنایت بیشتری داشته باشند، مثلا ما انتظار داشتیم بودجه کشور که با توجه به تحریم ها کاهش یافته حداقل در مسائل قرآنی صفر نشود.
قره شیخلو تاکید کرد: بخش عمده ای از انتقادهای این پیشکسوت قرآنی به حق است، ولی به سرانجام رساندن این مسائل با برگزاری جلسات و آسیب شناسی قابل حل است و مناظره در این زمینه نتیجه ای نخواهد داشت.
وی با اشاره به اهمیت نقش دستگاه های نظارتی در این زمینه گفت: همه ما قبول داریم که حق قرآن ادا نشده و باید با کمک یکدیگر ساختارها را اصلاح کنیم و دستگاه های نظارتی با سوء مدیریت ها برخورد کنند.
وی همچنین خواستار نظارت بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و سایر موسات نظارتی در زمینه فعالیت های قرآنی شد و گفت: این سازمان ها بررسی کنند پول هایی که در حوزه قرآن تزریق شده چگونه بوده است.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد