صنایع خلاق 29.5 میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند

به گزارش فناوری فرهنگی،درآمد 2250 هزار میلیارد دلاری صنایع فرهنگی و خلاق بیش از 3 درصد تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل داده و 29.5 میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند که معادل یک درصد جمعیت فعال جهان به شمار می‌رود.

درآمد صنایع فرهنگی و خلاق از درآمد سرویس‌های مخابراتی بیشتر شده و تعداد اشتغال ایجاد شده در این بخش بیشتر از صنایع خودروسازی اروپا، ژاپن و آمریکا است که در مجموع 25 میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند. این سهم بالای صنایع فرهنگی و خلاق در اقتصاد جهانی در تازه ترین تحقیق مشترک انجام شده توسط کنفدراسیون بین‌المللی جوامع مولفین و آهنگسازان (CISAC) و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) در مقر یونسکو در پاریس منتشر شده است.

این مطالعه نتیجه می‌گیرد که برای شکوفایی پتانسیل کامل صنایع خلاق و فرهنگی، خلاقان و سازندگان باید برای استفاده از آثار خود اجازه داشته باشند تا بتوانند در فرهنگ و اقتصاد سهم خود را ایفا نمایند. به خصوص در بازار دیجیتال، سیاستگذاران باید انتقال ارزش را به طور خاص مورد توجه قرار دهند.   

آثار خلاق موتور محرک اقتصاد دیجیتال است

در سال 2013 میلادی محتوای خلاق 200 میلیارد دلار از فروش جهانی دیجیتال را تشکیل داده که افزایش فروش دستگاه‌های دیجیتال و رشد تقاضا برای سرویس‌های مخابراتی با پهنای باند بالا تاثیر زیادی داشته است. فروش محصولات فرهنگی دیجیتال 65 میلیارد دلار درآمد ایجاد کرد و درآمد تبلیغات نیز به بیش از 21.7 میلیارد دلار رسیده است.

این مطالعه اطلاعات منحصر بفردی را به دست آورده است. این مطالعه نشان دهنده تنوع کنوانسیون 2005 یونسکو در خصوص حفاظت و ارتقای تنوع فرهنگی و تلاش جهانی برای اطلاعات بیشتر و شاخص‌های قوی‌تر در خصوص نقش فرهنگ برای توسعه جوامع است.

«ژان میشل ژار» سفیر حسن نیت یونسکو در این باره گفت: این مطالعه جهانی منحصر به فرد و برای اولین بار درباره صنایع فرهنگی و خلاق نشان می‌دهد که سازندگان در سراسر جهان، در تمام بخش‌های هنری، یک عامل عمده اقتصاد جهانی هستند، در هر دو زمینه درآمد و شغل. آنها باید قادر به کار در محیطی باشند که از حقوق اخلاقی و اقتصادی آنها محافظت می‌کند، به طوری که بتوانند فعالیت‌های خلاق خود را حفظ کنند. ما امیدواریم که این مطالعه تاثیر مثبتی بر سیاست گذاران در سراسر جهان داشته باشد: حفاظت از سازندگان به معنای پرورش و گسترش اقتصاد است. صنایع خلاق ما به ایجاد اقتصاد پایدار، ایجاد شغل‌های محلی، ایجاد درآمد و مالیات و فعالیت میلیون‌ها نفر از مردم، که بسیاری از آنها جوان هستند کمک زیادی خواهد کرد.

«ایرینا بوکووا» مدیر کل یونسکو نیز گفت: صنایع فرهنگی و خلاق موتور محرک اصلی اقتصاد کشورهای توسعه یافته و همچنین کشورهای در حال توسعه هستند. در واقع، آنها از جمله بخش‌های در حال رشد سریع در سراسر جهان به شمار می‌روند. این بخش‌ها می‌توانند بر ایجاد درآمد، ایجاد اشتغال، و درآمد حاصل از صادرات تاثیرگذار باشند. این بخش‌ها می‌تواند آینده‌ای بهتر برای بسیاری از کشورها در سراسر جهان به وجود آورند.

صنایع فرهنگی و خلاق در یک نگاه

مطالعه جامع انجام شده توسط ارنست یانگ ، “دوران‌های فرهنگی- نخستین نقشه جهانی فرهنگی و صنایع خلاق” تحلیل و تجزیه 11 بخش از صنایع فرهنگی و خلاق در سراسر آسیا اقیانوسیه، اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، آفریقا و خاورمیانه است که گزیده‌ای از آن به شرح زیر می‌باشد:

آسیا-اقیانوسیه: 34 درصد درآمد جهانی صنایع خلاق و فرهنگی. 40 درصد اشتغال با بزرگترین پایگاه مصرف کننده و طبقه متوسط به سرعت رو به رشد. پیشتاز در عرصه بازی. در حال رشد سریع در فیلم و کتاب.

اروپا: 32 درصد از درآمد جهانی صنایع فرهنگی و خلاق. 25 درصد از مشاغل اقتصاد فرهنگی که ریشه در تاریخ دارد، با پشتیبانی از حمایت عمومی قوی، جمعیت تحصیل کرده زیاد و تعداد بالای سازندگان.

آمریکای شمالی: 28 درصد از درآمد جهانی صنایع فرهنگی و خلاق. 15 درصد از مشاغل. نفوذ بین‌المللی قوی و پیشتازی در عرصه فیلم، تلویزیون، و هنرهای نمایشی.

آمریکای لاتین: 6 درصد درآمد صنایع فرهنگی و خلاق جهان. 16 درصد اشتغال. تلویزیون‌های آمریکای لاتین سفر در سراسر جهان، رقص و موسیقی را نمایش می‌دهند.

آفریقا و خاورمیانه: 3 درصد درآمد جهانی صنایع فرهنگی و خلاق. 8 درصد اشتغال. فرصت‌هایی در زمینه تولید فیلم. تلویزیون، موسیقی. اقتصاد غیر رسمی به عنوان مثال بخش قابل توجهی از عرصه‌های فرهنگی را تشکیل می‌دهد.

منبع: اقتصاد خلاق

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد