فیلم‌های ارزشی جشنواره سی‌و‌‌چهارم فجر کدامند؟

به گزارش فناوری فرهنگی،از بهمن ماه سال جاری سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آغاز به کار می‌کند، رویدادی که در زمان برگزاری، اکثر بخش‌های جامعه را درگیر خود می‌کند. جشنواره فجر در حقیقت ویترین تمام‌نمای سینمای ما است که به نوعی سیاست‌های سال آینده سینما در آن تبیین می‌شود. درباره جشنواره فجر سخن برای گفتن بسیار است، اما موضوعی که در این گزارش به آن پرداخته می‌شود آثاری است که در این رویداد به آن توجه می‌شود.

سینمای دینی، ارزشی، دفاع مقدسی یا انقلابی عنوان‌هایی است که در آن موضوعاتی مطرح می‌شود که به نوعی اخلاقیات اسلامی و انسانی جایگاه ویژه دارد. در این راستا می‌خواهیم ارزیابی داشته باشیم به فیلم‌هایی که به صورتی مستقیم به موضوعات مورد نظر در جشنواره سی‌و‌چهارم توجه دارند. اصرارمان هم برای اینکه فیلم‌هایی را مد نظر قرار دهیم که به موضوعات مورد نظر نگاهی مستقیم دارند این است که، دایره ارزیابی‌مان کوچکتر باشد، والا به صورت مستتر تقریبا تمام فیلم‌هایی که در کشورمان ساخته می‌شود نگاهی اخلاقی به موضوعات اجتماعی دارند.

«بادیگارد» کاندیدای اصلی بخش‌های مختلف جشنواره فیلم فجر
«بادیگارد» هجدهمین تجربه سینمایی ابراهیم حاتمی کیا در مقام کارگردان است. این فیلمساز جریان ساز تا به امروز بارها سیمرغ جشنواره فجر را در کارگردانی، فیلمنامه یا بهترین فیلم به دست آورده است. وی اولین سیمرغ را برای «دیده بان» کسب کرده و آخرین آن به فیلم «چ» مربوط می‌شود، البته این سینماگر از جشنواره فجر چندین بار دیپلم افتخار دریافت کرده است. همانطور کسب جوایز مختلف از دیگر جشنواره‌های سینمایی داخل و خارج از دیگر افتخارات این فیلمساز است.

«بادیگارد» فیلمی است که از هم‌اکنون یکی از امیدهای اول بهترین فیلم جشنواره سی‌و‌چهارم محسوب می‌شود. در این کار پرویز پرستویی نقش نخست را ایفا می‌کند. فیلمبرداری فیلم سینمایی «بادیگارد» از تاریخ ۱۰ تیرماه ۱۳۹۴ در تهران آغاز شد و با تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی عوامل و دست‌اندرکاران فیلم، شامگاه پنج‌شنبه ۲ مهرماه ۱۳۹۴ در تهران پایان یافت.  پخش فیلم «بادیگارد» به دفتر فیلمیران رسیده و علی سرتیپی مدیریت پخش این فیلم سینمایی را به عهده گرفته و اعلام کرده است که نوروز ۱۳۹۵ فرصت مناسبی برای اکران این فیلم است.

در کنار پرویز پرستویی بازیگرانی چون مریلا زارعی، پریوش نظریه، بابک حمیدیان، شیلا خداد، محمود عزیزی دیبا زاهدی و…. در «بادیگارد» نقش آفرینی کرده‌اند. کارن همایونفر موسیقی این کار را ساخته و محمود کلای فیلمبرداری این فیلم را بر عهده داشته است. بنیاد سینمایی فارابی تهیه‌کننده این کار است و حاتمی‌کیا خود وظیفه نگارش فیلمنامه را بر عهده دارد.

این فیلم داستان بادیگاردی است که مسئول حفاظت یکی از مقامات است، اما وی پس از سالها در کار خود دستخوش شک می‌شود و همین مسئله برای وی مشکلاتی به وجود می‌آورد. حاتمی‌کیا در این فیلم بار دیگر به ارزش‌هایی می‌پردازد که اصالتش از دفاع مقدس و انقلاب نشئت گرفته است. درضمن در این کار این نکته مورد توجه قرار می گیرد که، هیچ فردی تنها به این دلیل که گذشته خوبی داشته، قرار نیست که تا آخر عمر با همان گذشته‌اش سنجیده شود.

«دختر» تجربه‌ای مشابه «خیلی دور خیلی نزدیک»
«دختر» هشتمین فیلم رضا میرکریمی در مقام کارگردان است. وی برای فیلم‌هایش، سیمرغ‌های مختلفی از جشنواره فجر کسب کرده است. وی اولین سیمرغ فجر را برای فیلم «اینجا چراغی روشن است» دریافت کرد و آخرین آن نیز مربوط به فیلم «به همین سادگی» می‌شود. در کار جدید رضا میرکریمی باز هم کارگردان سراغ موضوعی مشابه آنچه که «خیلی دور خیلی نزدیک» بود رفته است. محوریت «دختر» همان طور که از نام فیلمنامه برمی‌آید درباره دختری جوان و متعلق به خانواده‌ای سنتی است که در خوزستان زندگی می‌کند و از سوی دوستانش برای شرکت در یک پارتی یا همان مهمانی به تهران دعوت می‌شود. به گزارش سینماژورنال با این حال خانواده وی اجازه حضورش در این مهمانی را نمی‌دهند و همین جا است که درام فیلم شکل می‌گیرد؛ دختر از خانه فرار کرده و می‌کوشد مستقلا تجربه حضور در این مهمانی را بدست آورد.

فیلمنامه این فیلم سینمایی را مهران کاشانی نوشته و رضا میرکریمی در کنار کارگردانی، تهیه این فیلم را هم بر عهده دارد. فرهاد اصلانی، مریلا زارعی، و ماهور الوند در «دختر» نقش‌های اصلی را بر عهده دارند. موسیقی این فیلم سینمایی کار محمدرضا علیقلی است. این فیلم از هم اکنون یکی از کاندیداهای بهترین فیلمنامه، کارگردانی در جشنواره فجر است.

«دلبری» فیلمی که هنوز نمی‌توان درباره آن نظر داد
سید جلال دهقانی در جشنواره امسال با فیلم سینمایی «دلبری» حضور دارد. این کارگردان پیش‌تر برای فیلم «خانه‌ای کنار ابرها» دیپلم افتخار سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرده است و این بار می‌خواهد با یک فیلم دفاع مقدس در این رویداد شانس خود را بیازماید.

در فیلم اخیر دهقانی همانند «خانه ای کنار ابرها» موضوعی دفاعی مقدسی در قالب کاری اجتماعی مد نظر قرار می‌گیرد. در خلاصه داستان فیلم هم آمده که در شب عروسی اتفاقی باعث از هم پاشیدن آن جشن می‌شود.

صداگذاری و موسیقی کار را علی رضا علویان و فرید سعادتمند انجام داده‌اند و محمود رضوی تهیه‌کنندگی این کار را بر عهده دارد. عباس غزالی و هنگامه قاضیانی نیز نقش اصلی کار را بر عهده دارند. این فیلم را نمی‌توان آنچنان امیدی برای کسب سیمرغ در جشنواره فجر دانست.

حاشیه‌هایی که منتظر نمایش «رسوایی 2» هستند
«رسوایی 2» را شاید بتوان پر سر و صدا ترین فیلم، جشنواره سی‌و‌چهارم دانست. این فیلمساز با کارهایش نشان داده که سلیقه مخاطب عام سینما را به خوبی می‌شناسد. در ضمن فیلم‌های وی در جشنواره فیلم فجر، معمولا پربیننده‌ترین سانس‌ها را به خود اختصاص داده و همچنین نشست خبری بعد از فیلم هم معمولا بسیار پرحاشیه است. «رسوایی 2» ششمین تجربه ده نمکی در فیلمسازی است، البته این کارگردان پر حاشیه پیش از ساخت اولین فیلمی بلندش چند مستند و پر سر و صدا نیز جلوی دوربین برده بود.

این کارگردان پرحاشیه تا به امروز از جشنواره فیلم فجر سیمرغی دریافت نکرده است، اما همیشه فیلم‌هایش جز پرفروش‌های سینما بوده است. اکبر عبدی، محمدرضا شریفی نیا، سحر قریشی، مهران رجبی، فخرالدین صدیق شریف، امین ایمانی، امیر نوری، اسماعیل خلج، رامین راستاد، ابوالفضل همراه و… از جمله بازیگران این کار سینمایی است.

«نفس» فیلمی که با «شیار 143» مقایسه خواهد شد
«نفس» سومین تجربه نرگس آبیار در مقام کارگردان است. این سینماگر جوان بعد از فیلم خوب «شیار 143» برای خود نامی در سینمای ایران کسب کرده است. برای همین باید به فیلم‌های وی نگاهی جدی داشت و امیدوار بود این کار هم به خوبی کار قبلی این فیلمساز باشد. نرگس آبیار فیلمنامه «نفس» را خودش نگاشته است و به مانند دو فیلم قبلی‌اش این زوج محمدحسین قاسمی و ابوذر پورمحمدی هستند که تهیه کنندگی کار را برعهده دارند.

این فیلم داستان زندگی یک خانواده یزدی بین سال‌های ۵۷ تا ۶۲ است. روایتی از زندگی چهار کودک با نام‌های بهار، نادر، کمال و مریم است که همراه پدرشان غفور و مادربزرگ در دهه۵۰ خورشیدی نفس می‌کشند! دنیای این کودکان دنیایی است پر از رویاهای زیبای کودکانه که قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد.

مهران احمدی، پانته‌آ پناهی‌ها، گلاره عباسی، سیامک صفری، شبنم مقدمی، سیامک عبادی‌زاده، ساقی زینتی، محمدرضا شیرخانلو، سیده ساره نورموسوی، علی خانبابایی و جمشید هاشم‌پور در این کار نقش آفرینی کرده اند.

«ایستاده در غبار» فیلمی از کارگردان «آخرین روزهای زمستان»
با پذیرش فیلم «ایستاده در غبار» ساخته محمدحسین مهدویان در جشنواره فیلم فجر، امسال نیز جشنواره فیلمی با موضوع سرداران و فرماندهان دوران دفاع مقدس را معرفی و اکران خواهد کرد.

محمدحسین مهدویان، کارگردانی که با ساخت مجموعه مستند درام «آخرین روزهای زمستان» به یکباره به شهرت رسید، فیلم «ایستاده در غبار» را به عنوان اولین اثر سینمایی‌اش کارگردانی کرد. این فیلم روز گذشته به عنوان یکی از 11 اثر راه یافته به بخش فیلم‌اولی‌های جشنواره فجر (نگاه نو) معرفی شد.

پیش از «ایستاده در غبار» فیلم‌های «زیباتر از زندگی» ساخته انسیه شاه حسینی با موضوع زندگی سردار شهید علم الهدی، «شور شیرین» ساخته جواد اردکانی با محوریت مبارزه سردار شهید محمود کاوه با ضد انقلاب و «چ» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا که دو روز از زندگی دکتر مصطفی چمران فرمانده شهید جنگ‌های نامنظم، در سینمای ایران تولید شده بود. البته بارها صحبت از لزوم ساخت فیلم درباره زندگی شهدای شاخص دوران دفاع مقدس به میان آمده و هر بار نیز خبرهایی درباره ساخت پروژه‌های سینمایی با این محوریت رسانه‌ای شده اما کمتر پیش آمده است که این آثار از سطح اطلاع‌رسانی فراتر روند.

منبع: مشرق

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد