محصولات عفاف‌ و حجاب بدون متولی هم رونق گرفت/تلاش برای جبران رکود

به گزارش فناوری فرهنگی، نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب زمانی برگزار شد که کارشناسان این حوزه معتقدند، عرضه محصولات عفاف‌ و حجاب در کشورمان متولی مشخصی ندارد.

از اسفندماه ۹۸ «کرونا کووید ۱۹» این ویروس ناشناخته، پیچیده و مبهم تأثیرات مخربی را در زندگی، کار و اشتغال و فعالیت‌ها گذاشته است. ویروسی که همه را خانه‌نشین کرد، اقتصاد را با مشکلات عمیقی روبه‌رو کرد، فرهنگ را تحت تأثیر قرار داد، تمامی جشنواره و نمایشگاه فرهنگی و هنری کنسل شد، به نوعی همه سازوکارهای مختل شد و به ضرس قاطع می‌توان گفت وقفه، رکود و بحران را جانشین تمام فعالیت‌ها کرد. کووید ۱۹ در حال تاخت و تاز است، این روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه ۹۹ پیش‌بینی پیش‌گویان هم به بن‌بست خورده و راه‌کارها یکی پس از دیگری لاعلاج شدند.

در حوزه پوشاک و محصولات عفاف و حجاب هم شاهد هستیم که این صنعت را فلج کرده و تولیدکنندگان همچنان نتوانستند راهی را برای خروج از این بحران در پیش بگیرند، شاید این روزها بسیاری از تولیدکنندگان فعالیت‌هایشان را از سر گرفته باشند یا مردم سعی کردند با رعایت حداقل‌های بهداشتی زندگی‌شان را به حالت عادی بازگردانند اما باید بگوییم که همچنان بیشتر فعالیت‌های فرهنگی با کرونا گره خورده و همه مسیرها به این ختم می‌شود که کرونا باید برود.

بسیاری از فعالان و تولیدکنندگان هم با «فضای مجازی» همراه شدند و بیشتر فعالیت‌هایشان را از این طریق از سر گرفتند، از همین‌رو، انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب این روزها در تلاشی جهادگرانه، برای جبران خسارتی که به تولیدکنندگان وارد شده، نمایشگاه مجازی راه‌اندازی کردند تا بتوانند ذره‌ای از آسیب ۳ ماه بیکاری و رکود و بحران را جبران کنند.

اسدالله سلیمانی، مدیر عامل انجمن فعالان حوزه حجاب و عفاف درباره راه‌اندازی این نمایشگاه مجازی به خبرنگار مهر می‌گوید: این نمایشگاه با هدف پاسخ به نیاز خانواده‌های ایرانی، هم‌افزایی تولیدکنندگان و رونق اقتصادی کارگاه‌های تولیدات ملزومات و محصولات حجاب و عفاف آغاز به کار کرده است. برگزاری نخستین نمایشگاه اینترنتی حجاب و عفاف تلاشی برای استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌های فضای سایبر و فناوری‌های موجود در جهت رشد اقتصادی تولیدکنندگان داخلی و پاسخی به تلاش جهادگرانه بخش‌های مختلف کشور در جهت تولیدات حجاب و عفاف است.

تولید کنندگان حوزه حجاب و عفاف سرمایه‌های اجتماعی هستند

مدیر عامل انجمن فعالان حوزه حجاب و عفاف کشور ادامه می‌دهد: تولید کنندگان حوزه حجاب و عفاف سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران هستند. انجمن از تولیدکنندگان این حوزه حمایت می‌کند تا این سرمایه‌های اجتماعی را از دست ندهد. امسال به علت شیوع ویروس کرونا، اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و تعطیل شدن کسب و کارها؛ انجمن نیز مستثنی از این حوزه نبود و ۴۰ هزار نفر فعال حوزه حجاب و عفاف در سراسر کشور دچار خسارت شدند. ما در انجمن هم طی تدابیری برای جبران خسارت‌های تحمیل شده به تولید کنندگان، اقدام به برگزاری نمایشگاه مجازی حجاب و عفاف کردیم تا بخشی از خسارت‌های ۳ ماه بیکاری این تولیدی‌ها را جبران کنیم.

سلیمانی با اشاره به اینکه انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب تشکلی مردم نهاد است که با هدف حمایت از تولیدکننده‌ها سعی در ارائه محصول با قیمت مناسب به مصرف کننده را دارد، می‌گوید: این اولین تجربه نمایشگاهی ما به وسیله استفاده از فن‌آوری‌های نوین در حوزه پوشاک است و پل ارتباطی خریدار و تولید کننده است.

او می‌افزاید: ایده اولیه برگزاری نمایشگاه مجازی در اتاق فکر انجمن مطرح شد و سایتی تعبیه شد که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت محصولات مورد نظرشان را خریداری کنند. با توجه به اینکه انجمن ۱۲۰ عضو در تهران و ۳۸۰ عضو در شهرستان دارد، اعضا تهرانی در ۵ سال اخیر ارتباط مستمری با انجمن داشته‌اند. از آنجا که تولیدکننده‌های این حوزه دغدغه فرهنگی دارند نه اقتصادی، تخلف بسیار کمی در میان آنها مشاهده شده است اما کارشناس‌های ما بر قیمت‌ها و جنس محصولات نظارت دارند.

این تولیدکننده چادر مشکی که بیش از ۴۰ سال است فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه تولیدات چادر مشکی و ترویج این کالای فرهنگی را دارد همیشه به این نکته اشاره دارد که اگر در زمینه محصولات عفاف و حجاب غفلت کنیم، کشف حجاب نرم رخ خواهد داد و این در حالی‌است که مسئولان از این حوزه غافل شده‌اند، سلیمانی ادامه می‌دهد: این تولیدکنندگان هیچ‌گونه حمایتی از طرف حاکمیت و نهادهای مختلف نمی‌شوند و انجمن با راه‌اندازی نمایشگاه دائمی فروش محصولات حجاب و عفاف در کشور سعی در حمایت این فعالان حوزه فرهنگی را دارد.

دولت در شرایط بحرانی به کمک تولیدکنندگان محصولات حجاب که با تعطیلی کارگاه‌ها، سررسید وام، عدم فروش کالا و … دسته و پنجه نرم می‌کنند، بیاید و فراموش نکند اگر هر یک از آنها از چرخه تولید محصولات حجاب خارج شوند جایگزین کردنشان نیازمند وقت، هزینه و انرژی زیادی است

او با اشاره به این‌که برندهای حجاب و عفاف همه‌ساله در بخش محصولات حجاب نمایشگاه قرآن شرکت می‌کردند، در این مسیر انجمن را یاری کردند، می‌گوید: امسال نیز در مدت سه روز مهلت ثبت‌نام ۷۰ برند فعال در این نمایشگاه حضور پیدا کردند و این استقبال ما را برای ادامه استفاده از فن‌آوری‌های نوین برای عرضه محصولات حجاب در آینده مصمم‌تر کرد. طبق آمار، شرکت تولیدکنندگان در این نمایشگاه مجازی مطلوب بوده است. امیدواریم تولیدکنندگان بتوانند ضررهای خود را با این نمایشگاه مجازی جبران کنند. ما نیز بتوانیم حجاب را به عنوان کالای فرهنگی با دسترسی بیشتر و قیمت ارزان‌تر به مردم عرضه کنیم.

مدیر عامل انجمن فعالان حوزه حجاب و عفاف با اشاره به یکسان بودن بخش‌های نمایشگاه فیزیکی و مجازی ادامه می‌دهد: این نمایشگاه در پنج بخش چادرهای مهمانی و اجتماع، مانتو و عبایای اسلامی، شال و روسری، لباس‌های کودک و نوجوانان و ملزومات حجاب است. بر اساس سند راهبردی انجمن در این نمایشگاه و آنچه که یک بانوی مسلمان بتواند در اجتماع از آن استفاده کند وجود دارد.

او می‌گوید: از مسئولان تقاضا دارم در شرایط بحرانی به کمک تولیدکنندگان محصولات حجاب که با تعطیلی کارگاه‌ها، سررسید وام، عدم فروش کالا و … دسته و پنجه نرم می‌کنند، بیایند فراموش نکنند اگر هر یک از آنها از چرخه تولید محصولات حجاب خارج شوند جایگزین کردنشان نیازمند وقت، هزینه و انرژی زیادی است.

حمایت از فناوری‌های نوین در حوزه حجاب و عفاف

میثم نژادرمضانی تولیدکننده و فعال حوزه عفاف و حجاب معتقد است که برگزاری نمایشگاه مجازی نوعی پل ارتباطی تولیدکننده با مصرف کننده است تا این بخش فرهنگی که مغفول مانده زنده شود و بهار فعالیت‌های فرهنگی حوزه حجاب و عفاف را نیز داشته باشیم.

جانشین مدیرعامل انجمن فعالان حوزه حجاب و عفاف به خبرنگار می‌گوید: این نمایشگاه با هدف حمایت از واحدهای تولیدی برگزار شده و تولیدکنندگان با حضور در سایت می‌توانند به تبلیغ محصول و برند خود بپردازند.

او ادامه می‌دهد: باید بگویم که این نمایشگاه به نوعی پل ارتباطی تولید کننده با مصرف کننده است، از طرفی ما با افتتاح این فروشگاه مجازی حمایت خود را از نوآوری‌های نوین اعلام کردیم. با وجود محدودیت زمان ثبت نام تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف از نمایشگاه استقبال خوبی کردند. در حوزه تبلیغات سعی کردیم از طریق صداوسیما، رسانه‌ها، فضای مجازی و… کمک بگیریم تا هموطنان برای خرید محصولات جذب شوند.

متأسفانه در شرایط بیماری کرونا وزارت صمت، از بسیاری از واحدهای تولیدی حمایت کرد اما ما در جایگاه حمایتی آنان قرار نگرفتیم

این تولیدکننده محصول عفاف و حجاب می‌گوید: تولیدکنندگان حوزه حجاب و عفاف، تولید کنندگان کالای فرهنگی هستند که در جامعه به خوبی معرفی نشده‌اند متأسفانه در شرایط بیماری کرونا وزارت صمت، از بسیاری از واحدهای تولیدی حمایت کرد اما ما در جایگاه حمایتی آنان قرار نگرفتیم و کالای صنایع فرهنگی حجاب هنوز وجه قانونی پیدا نکرده است و جز برنامه‌های وزارت صمت دیده نشده است. اما در نمایشگاه تلاش کردیم با گسترش تبلیغات، حمایت وزارت‌خانه را به جامعه تولیدکنندگان حوزه حجاب و عفاف جلب کنیم.

او با اشاره به این موضوع که در ۱۰ سال اخیر گروه‌های آتش به اختیار و خودجوش مردمی در عرصه تولید کالای فرهنگی حجاب وارد شدند و توانستند تنوع و کیفیت این کار را نسبت به دهه‌های قبل ارتقا ببخشند، می‌گوید: ما هیچ‌گونه حمایت‌های قانونی نشده‌ایم و این انجمن به صورت خودجوش تولیدکنندگان را در قالب یک انجمن و سازمان مردم نهاد به یکدیگر وصل کرد. عرضه حجاب و عفاف متأسفانه در کشور ما متولی مشخصی ندارد. کارگروه ساماندهی مد و لباس، شورای اجتماعی وزارت کشور و… در این حوزه تلاش‌هایی را انجام می‌دهند اما نهادی که تنها به این حوزه بپردازد در کشور وجود ندارد.

نژادرمضانی می‌افزاید: با وجود معضلات اما بخش حجاب و عفاف توانست فعالان این عرصه را در کنار یکدیگر جمع کند و علاوه بر معرفی محصول، تولیدات خود را نیز در نمایشگاه عرضه کنند. البته از هفت سال قبل در حاشیه نمایشگاه قرآن کریم بخش حجاب و عفاف آغاز به کار کرد. در این طرح سعی شد علاوه بر بهار قرآن، بهار فعالیت‌های فرهنگی حوزه حجاب و عفاف را نیز داشته باشیم.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد