معرفی کتاب؛ «صنایع فرهنگی، صنایع آینده»

به گزارش فناوری فرهنگی،کتاب «صنایع فرهنگی، صنایع آینده» نگاهی به استراتژی توسعه صنایع فرهنگی چهار کشور، یک ایالت و یک شهر دارد.

 کتاب «صنایع فرهنگی، صنایع آینده» توسط محمدرضا سوهانیان، غلامرضاکیارزم، سیمین موحد، کیقبادی، سارا علوی و مریم بهریان و مرضیه فخرایی و با نظارت علمی عبدالرضا عالی زاده به چاپ رسیده است.

نخستین نسخه این کتاب که در تابستان سال 93 توسط انتشارات آینده پژوه به چاپ رسید، جزء اولین کتب در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق محسوب می شود که در قالب تحقیق و مقایسه موردی بین چهار منطقه و کشور به تعمیق در مورد مباحث اقتصاد هنر  و صنایع فرهنگی پرداخته است.

دنیای کنونی به تعبیر بسیاری از اندیشمندان، عصر فرهنگ نامیده شده است و عصر فرهنگ بدین معناست که هر نوع ثروت و قدرت از معدن سترگ فرهنگ و از طریق صنایع فرهنگی استخراج می‌شود.

در قابلیت و ظرفیت اقتصادی صنایع فرهنگی همین بس که نرخ رشد آنها 3 تا 4 برابر صنایع سنتی و صنایع کارخانه‌ای است و این نرخ رشدی نیست که از منظر توجه سیاستمداران و رهبران و سیاست‌گذاران اقتصادی دور بماند و کارآفرینان اقتصادی را به خود معطوف نکند. ظرفیت اشتغال‌زایی صنایع فرهنگی نیز همچون پتانسیل‌های اقتصادی آن چشم مدیران و سیاست‌گذاران را خیره می‌کند. صنایع، 2 تا 5.5 برابر صنایع کارخانه‌ای اشتغال ایجاد می‌کند.

بخش اول کتاب به بررسی ابعاد مختلف استراتژی توسعه صنایع فرهنگی در کشور سنگاپور پرداخته است و در پنج فصل، نگاهی به روند تاریخی رشد صنایع فرهنگی در سنگاپور و ارائه راهکارهایی برای تقویت این حوزه داشته است.

بخش دوم به تشریح سابقه طرح‌ها و برنامه‌های جامعی که در زمینه صنعت فرهنگ و تولید محتوای فرهنگی در حوزه‌های مختلف صنعت در فنلاند اجرا شده می‌پردازد. همچنین در این بخش توضیحات کاملی در رابطه با مفهوم صنعت فرهنگ، اهمیت آن، مراحل تولید محصولات فرهنگی و چالش‌های جهانی صنعت فرهنگ ارائه شده است.

سومین بخش کتاب که استراتژی‌های توسعه فرهنگی در استرالیا را مورد کنکاش قرار داده است با یک جمله کلیدی وارد بحث می‌شود: «مردم‌سالاری کلید خلق ارزش فرهنگی است.» در این بخش روند متفاوتی در تبیین موضوعات پیش گرفته شده و در ابتدای بحث به پیش بینی آینده فرهنگ استرالیا و توضیح خصوصیات و شاخص‌های  این فرهنگ پرداخته می شود و نتیجه‌گیری  این بحث را یک عبارت خلاصه می‌کند: پیشرفت و توسعه صنایع فرهنگی در کشورهای مختلف، ارتباط مستقیم با فرهنگ بومی مردمان آن سرزمین دارد.

آفریقای جنوبی، چهارمین کشوری است که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته و یافته‌های پروژه استراتژی توسعه صنایع فرهنگی در این کشور را معرفی و پیشنهاد‌هایی در راستای تقویت دستیابی به اهداف استراتژی مطروحه بیان می‌دارد.

در دو بخش پایانی کتاب، استراتژی‌های توسعه صنایع فرهنگی در ایالت ساسکاچیوان کانادا و صنایع فرهنگی لندن بررسی شده و تعاریفی از نقش فرهنگ در تدوین برنامه‌های توسعه‌ای این صنعت و فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی این حوزه ذکر و نیز وضع موجود اقتصادی سیاسی جمعیتی لندن و ارتباط آن با اقتصاد فرهنگی، صنایع فرهنگی لندن مورد واکاوی قرار گرفته و در آخر اشاراتی به موارد موفقی از برنامه‌ها و استراتژی‌های فرهنگی لندن شده است که همگی موثق، قابل استناد و تجربه شده با نتایج مثبت هستند.

منبع: اقتصادخلاق

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد