مقاله‌ای که همه فعالان حوزه فضای مجازی باید بخوانند

به گزارش فناوری فرهنگی، گاردین یک مقاله‌ای منتشرکرده است که لازم است همه‌ی فعالان فضای مجازی در کشور،‌ به خصوص کسانی که در عرصه‌ی سیاست‌گذاری هستند، بخوانند.  گزیده‌ای از ترجمه این مطلب مهم را در زیر مشاهده می نمایید:

«جمع ارزش سه شرکت برتر اینترنتی آمریکا حدود «۰.۷۵ تریلیون» دلار است، در آسیا حدود «۰.۵ تریلیون» دلار، در آفریقا «پنجاه میلیارد» دلار، در اروپا فقط «۲۵ میلیون» دلار.

وضعیت حال حاضر اروپا در ورود به عصر دیجیتال شبیه دوره‌ای است که می‌خواست از عصر کشاورزی به عصر صنعتی وارد شود، فرضاً حدود ۱۹۲۰، بدون هیچ شرکت خودورسازی. نه سیتروئن، نه بی.ام.و، نه رولز رویس، نه فیات، هیچ!

علی‌رغم این که تحول فناورانه از پایین به بالا، در غالب فوران نوآوری توسط هزاران شرکت نوپا شکل می‌گیرد، قدرت اصلی در دست تعداد محدودی متمرکز می‌شود. مثلاً Facebook، گوگل و Apple آن قدر قدرت دارند که با کوچک‌ترین تغییرات در الگوریتم‌ها یا قواعدشان می‌توانند زمین بازی را به نفع یا ضرر یکی تغییر دهند. مثلاً بهبودی در نتایج جست و جوی گوگل باعث شد Metafilter، در یک شب حدود ۴۰٪ بازدیدکنندگانش را از دست بدهد.

وقتی اروپا تلاش کرد، نسخه‌ی Google خودش به اسم Quaero را بسازد نتیجه یک افتضاح به تمام معنی بود. ۹۹ میلیون یورو اعتبار که به درخواست فرانسه اختصاص یافته بود هدر رفت. یکی از مهندسانی که دو سال در این پروژه کار کرده بود در مجله‌ی IEEE Spectrum نوشت: «شاخ به شاخ شدن با گوگل از طریق پروژه‌ای که به خوبی حمایت مالی شود و کارآفرینان پرانرژی هم داشته باشد، احمقانه است. اگر با هم‌کاری دولت دنبال چنین چیزی باشید، [میزان حماقت] غیرقابل توصیف است.»

برای این که اروپا بتواند پلتفرم‌های خودش را داشته باشد،‌ باید پذیرش تغییرات خیلی خیلی پرهزینه، جهت تقویت این صنعت به وجود بیاید. به عنوان یک نمونه‌ی کوچک، مثلاً در فرانسه وقتی شما یک نقاشی را بخرید و بعدتر برای کسب سود بفروشیدش، مالیات بر درآمد به آن تعلق نمی‌گیرد ولی درباره‌ی نام‌های دامنه‌ی اینترنتی این طور نیست.

آیا عجیب نیست که چرا گوگل، اپل و فیس‌بوک متعلق به سرزمین اختراع تلسکوپ، ماشین بخار و ماشین چاپ نیست؟ دلیلش این بیماری است که توجه اروپا معطوف به گذاشته‌اش است تا آینده. توضیح دیگر این که سرمایه‌گذاران اروپایی ریسک‌پذیری پایین‌تری دارند. کمپانی‌هایی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و پین‌ترست وقتی در حال رشد بودند فقط داشتند هزینه می‌کردند بدون آن که یک دلار درآمد داشته باشند. وقتیFacebook، Whatsapp را به قیمت ۱۹ میلیارد دلار خرید فقط پنجاه و پنج کارمند داشت. وقتی اینستاگرام را خرید فقط ۱۸ کارمند داشت.

منبع:

http://www.theguardian.com/technology/2015/dec/06/europe-google-silicon-valley-digital-industry

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد