نخستین سامانه جامع اولویت‌های پژوهشی کشور راه‌انداری شد

محمدابراهیم صادقی پژوهشگر حوزه سیاست‌گذاری علم و فناوری در یک نشست خبری از راه‌اندازی نخستین سامانه جامع اولویت‌های پژوهشی کشور به عنوان پنجره‌ای واحد به تمامی اولویت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان با هدف متناسب سازی پژوهش‌ها با نیازهای علمی کشور خبر داد.

این پژوهشگر  با اشاره به مشکل قدیمی ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: در نتیجه عدم ارتباط صحیح بین این دو بخش، امکان هم‌افزایی برای استفاده از ظرفیت‌های کشور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات ناشی از عدم ارتباط صحیح دانشگاه و صنعت در اولویت‌های پژوهشی به ویژه در بخش‌ پایان‌نامه‌ها نمایان شده است، گفت: با درک این ضعف‌ها، سامانه جامع اولویت‌های پژوهشی کشور راه‌اندازی شده که در گام نخست بر ساماندهی پایان‌نامه‌ها با هدف متناسب سازی پژوهش‌های دانشگاهی با نیازهای علمی بومی متمرکز است.

وی درباره عملکرد این سامانه، اضافه کرد: همچنین در این سامانه اولویت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان برای اطلاع‌رسانی به پژوهشگران یکپارچه شده است.

وی توضیح داد: تاکنون اطلاع‌رسانی درباره اولویت‌های پژوهشی دستگا‌ه‌ها به صورت پراکنده و ناقص بوده که در نتیجه این امر دستگا‌ه‌ها قادر به شناسایی پژوهشگران برای برون‌سپاری پژوهش‌ها نیستند و در مقابل متخصصان نیز از اولویت‌های پژوهشی باخبر نمی‌شوند.

صادقی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که 550 سازمان دولتی یک اولویت پژوهشی به ازای هر 670 دانشجو و یک اولویت پژوهشی به ازای 150 دانشجوی تحصیلات تکمیلی اعلام کردند که این ارقام حکایت از اختصاص بودجه 36 میلیارد تومانی معادل 4 هزارم درصد کل بودجه کشور به اولویت‌های پژوهشی دارد.

وی گفت: در  این سامانه تمامی اولویت‌های پژوهشی از سال 92 تا 95 در قالب پایان‌نامه یا طرح پژوهشی متشکل از 3 هزار رکورد از 550 دستگاه احصاء شده است.

وی درباره مدل تجاری کار این سامانه گفت: در گام اول خدمات این سامانه رایگان است و در مراحل بعد درآمدزایی از ایده‌های سامانه کاریابی و نمایندگی اعلام اولویت‌ و عاملیت نظارت بر فعالیت در دستور است.

وی با اشاره به ضرورت حل و فصل موضوع پایان‌نامه‌های پژوهشی در رفع نیازهای کشور گفت: به فرموده مقام معظم رهبری در سال‌های 93 و 94 در دیدار با اساتید و پژوهشگران حداکثر 10 درصد پایان‌نامه‌ها در دانشگاه به کار کشور می‌آیند و رهبری نیز بر ضرورت تناسب پایان‌نامه‌ها با نیازهای علمی کشور تاکید کرده اند.

این پژوهشگر حوزه سیاست‌گذاری علم و فناوری با اشاره به اهمیت موضوع تناسب پایان‌نامه‌ها با نیازهای علمی کشور گفت: تمامی دانشجویان در دانشگاه‌ها پایان‌نامه انجام می‌دهند؛ هر ساله 4.6 میلیون دانشجو در کشور تحصیل می‌کنند و 6 میلیون فارغ‌التحصیل وجود دارد که اگر 10 درصد پایان‌نامه‌ها طی 10 سال آینده متناسب‌سازی شوند به معنی موفقیت است.

منبع:فارس

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد