بازار دارایی فکری؛ وقتی خلاقیت ثروت آفرین می‌شود

به گزارش فناوری فرهنگی، یکی از پارامترهای اثرگذار بر سرعت پیشرفت تکنولوژی و رشد و توسعه اقتصادی در کشورهای پیشرو و توسعه‌یافته علاوه بر ظرفیت‌های بالای علمی و پژهشی در این کشورها، کلیدواژه «تجاری‌سازی ایده‌ها و اختراعات» است؛ همان حلقه مفقوده رابطه میان علم با اقتصاد در کشورهای در حال توسعه‌ای همچون ایران.

 بلومبرگ اخیرا براساس شش شاخص، فهرستی از 50 کشور نوآور جهان منتشر کرده که نام ایران در این لیست دیده نمی‌شود. این در حالی است که مالزی به عنوان اولین کشور اسلامی، در شاخص نوآوری رتبه 27، ترکیه رتبه 35، تونس رتبه 44 و مراکش رتبه 50 را کسب کرده‌اند.

 بررسی کشورهایی که در این لیست جای گرفته‌اند، نشان می‌دهد علاوه بر شدت تحقیق و توسعه و فعالیت‌های پژوهشی در این کشورها، توجه ویژه‌ای نیز به فرایند تجاری‌سازی ایده‌ها و اختراعات صورت گرفته و پیوند عمیقی میان محیط‌های علمی و آزمایشگاهی با اقتصاد و تولید برقرار شده است. جالب آنکه در این لیست نام کره‌جنوبی در صدر کشورهای نوآور قرار گرفته که نشان‌دهنده حمایت دولت و بخش خصوصی از عرصه‌های نوآوری در این کشور و توجه بیش از پیش به خلق ارزش افزوده در صنایع تولیدی است.

بر همین اساس کارشناسان معتقدند، یکی از پارامترهای اثرگذار بر سرعت پیشرفت تکنولوژی و رشد و توسعه اقتصادی در کشورهای پیشرو و توسعه‌یافته علاوه بر ظرفیت‌های بالای علمی و پژهشی در این کشورها، کلیدواژه «تجاری‌سازی ایده‌ها و اختراعات» است؛ همان حلقه مفقوده رابطه میان علم با اقتصاد در کشورهای در حال توسعه‌ای همچون ایران.

در واقع عدم توجه و توانایی لازم در جهت تجاری‌سازی و پیاده کردن ایده‌ها و دستاوردهای پژوهشی و آزمایشگاهی در محصول و فرایندهای جدید و عرضه آنها به بازار، از نقاط ضعف عمده کشورهای درحال توسعه به شمار می‌رود.

 ایده‌ها برای تبدیل شدن به یک کسب و کار موفق و سودآور باید تجاری شوند، از این رو تجاری‌سازی یکی از روش‌هایی است که می‌توان به‌وسیله آن پیوندی عمیق میان علم و اقتصاد پدید آورد و در جهان پرشتاب امروز که کشورها به مدد همین مساله در حال سبقت از یکدیگرند، رشد و توسعه پایدار اقتصادی را در کشور رقم زد.

راه‌اندازی بازار دارایی فکری فرابورس ایران را باید مهمترین اقدامی به شمار آورد که طی سال‌های اخیر برای ایجاد ارتباط میان دانش و تولید و حمایت از صاحبان ایده و اختراع در کشور برداشته شده است.

این بازار اگرچه هنوز در ابتدای راه قرار دارد اما آینده‌ای متفاوت را رقم خواهد زد. بی شک آینده اقتصادی هر کشوری به دارایی‌های فکری انسان‌های آن سرزمین وابسته است. منابعی که امروزه درآمد کشورها را تامین می‌کنند پایان پذیرند اما ایده‌ها، اختراعات، طرح‌های صنعتی و هر آنچه با فکر به دست می‌آید انتهایی ندارد. اقتصاد خلاق آینده اقتصاد است، جایی که دیگر نفت، طلا، منابع معدنی و … دیگر ارزش آفرین نخواهد بود. این بازار به مدد ارکانی همانند صندوق‌های جسورانه که به زودی مراحل پذیرش آنها در فرابورس ایران نهایی خواهد شد راه نوینی را پیش رو خواهد داشت. بی‌شک بازار دارایی فکری فرابورس ایران فرصتی است که می‌توان بواسطه آن در فضایی شفاف و بر بستر بازار سرمایه، حاکمیت اقتصاد خلاق را تحقق بخشید. فرصتی که اقتصاد ایران سال‌هاست انتظار آن را می‌کشد.

نویسنده: مبینا بنی‌اسدی مدیر روابط عمومی فرابورس ایران

منبع: فصلنامه اقتصاد خلاق

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد