دولت از تولید کنندگان محتواهای فرهنگی در فضای مجازی حمایت می کند

به گزارش فناوری فرهنگی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه باید از فضای مجازی برای نشر معارف اسلامی بهره برد گفت: دولت با تامین زیرساخت ها از تولید کنندگان محتواهای فرهنگی در فضای مجازی حمایت می کند.

محمد جواد آذری جهرمی روز چهارشنبه در آیین رونمایی از سامانه مرکز تبادل ترافیک استان قم افزود: دولت نمی تواند تولید کننده محتواهای فرهنگی باشد بلکه به عنوان حمایت کننده و تسهیل در تامین زیرساخت ها فعالیت می کند.
وی اضافه کرد: باید محتواهای فرهنگی در مقابل آسیب های اجتماعی قرار بگیرد از این رو دولت در این حوزه برنامه ریزی کرده است به گونه ای که شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات به عنوان زیر ساخت فضای مجازی و اینترنتی، برای شبکه های حیاتی کشور خدمات ارائه می کند.
وی ادامه داد: عده ای بر این باور هستند که باید در برابر تهدیدات امنیتی و فرهنگی فضای مجازی عقب نشینی کرد و عده ای نیز معتقد هستند که در این وضعیت باید به دنبال تولید محتوای فرهنگی باشیم.
جهرمی ابراز تصریح کرد: در کشورمان جوانان و مراکز فرهنگی و دینی داریم که قابلیت تولید محتوا برگرفته از علوم اسلامی و اهل بیت(ع) دارند از این رو باید موانع را از روی تولید کنندگان محتواهای فرهنگی برداشته تا بتوانند به نشر معارف اسلامی بپردازند.
وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر استفاده از فضای مجازی گفت: برنامه ریزترین فرد کشورمان رهبر معظم انقلاب از مدت ها پیش بر موضوع فضای مجازی پرداختند که تهدیدات در فضای مجازی وجود دارد و باید از این ابزار برای رساندن پیام انقلاب اسلامی به مردم جهان بهره برد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: فضای مجازی، انقلاب است که باید از ظرفیت های آن به نفع کشورمان استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه رسانه رکن هر حاکمیت و کشوری است گفت: امروز فضای مجازی و محتوای آن رسانه های جدیدی هستند که جای رسانه های سنتی را گرفته اند.
وی ادامه داد: فضای مجازی یک رسانه رقابتی است به طوری که در این عرصه قدرت های بسیاری از جمله مرورگرهای خارجی فعالیت می نمایند که برای استفاده از اطلاعات شخصی افراد، هیچ حریمی را رعایت نمی کنند.
جهرمی خاطر نشان کرد: هر کسی از این مرورگرها استفاده می کند باید تابع قوانین کشور سازنده آن باشد که این امر باعث جمع آوری اطلاعات شخصی می شود از این رو راهبرد اجرای جلوگیری از این سیاست ها، راه اندازی مراکز تبادل اطلاعات و توسعه زیرساخت های اطلاعاتی در کشور ایران است.
وی با بیان اینکه باید توان بومی خویش را توسعه دهیم گفت: حوزه علمیه خواهران در قم یکی از مراکزی است که در حجم تولید محتوا رتبه خیلی خوبی در سراسر کشور دارد و مراکز حوزوی متعددی در استان قم وجود دارد که تولیدات خوبی ارائه کرده اند.
وی بیان داشت: باید از این مراکز در راستای کاهش هزینه ها حمایت کرد تا بدون داشتن دغدغه های مالی دست به تولید محتواهای غنی بزنیم.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه محتواهایی که در قم تولید می شود از لحاظ کیفیت در سطح کشور بالا است گفت: باید فضای اولیه و زیرساخت ها در این استان تامین شود تا شاهد فعالیت بیشتر و ایجاد اشتغال متخصصان در این حوزه شویم.
جهرمی ادامه داد: مراکزی که کارهای رسانه ای کوتاه می کنند باید در قم توسعه پیدا کنند و به تولید مفاهیم دینی و مورد نیاز جهان اسلام بپردازند.
وی با اشاره به اینکه بیش از 30 هزار مرکز تولید نرم افزار های تلفن همراه در سطح کشور وجود دارد گفت: این مراکز110 محصول تولید و برای 110 هزار نفر شغل ایجاد کرده اند که این افراد به عنوان سربازهای فضای مجازی هستند.
پنجمین مرکز تبادل ترافیک کشور در استان قم با هدف توسعه و نشر معارف اسلامی برای جوانان سراسر ایران و جهان و مزیت های فرهنگی و اجتماعی راه اندازی شد.
راه اندازی این مرکز به کاهش 42 درصدی قیمت اینترنت از شبکه زیرساخت می انجامد ضمن اینکه ساختار قیمت در شبکه انتقال داخلی بین شهری و بین استانی تا مرز 84 درصد کاهش می یابد.
با راه اندازی این مرکز مشترکان می توانند برای دریافت محتوای داخلی به جای مسیر متداول اینترنتی، از طریق روتر شرکت خدمات دهنده به مراکز تبادل ترافیک وصل شده و هزینه اتصال خود را به یک سوم هزینه ارتباط اینترنتی کاهش دهند همچنین کیفیت ارتباط از مسیر داخلی افزایش می یابد.

منبع: ایرنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد