تلگرام و دیوار شیشه ای

به گزارش فناوری فرهنگی، دنیای مجازی تلگرام محیطی است که در آن حریم خصوصی افراد با حریم های عمومی فاصله بسیار کمی دارد و بسیاری از افراد هنوز نازک بودن دیوار شیشه ای بین این دو حریم را درک نکرده اند.

تلگرام از جمله فناوری های جدید بشر است که با سرعت زیادی در کشور همه گیر شده و بسیاری از شهروندان بدون آگاهی از جزئیات و قابلیت های این نرم افزار آن را مورد استفاده قرار می دهند.
واژه تلگرام و استفاده مردم از این نرم افزار آنقدر به سرعت مورد استفاده و پذیرش قرار گرفته که در میان تمام سنین و اقشار مختلف، کاملا’ شناخته شده بوده و کمتر کسی برای یافتن معنی آن، این واژه را در گوگل جستجو می کند.
این نرم افزار به راحتی قابلیت دانلود و نصب بر روی انواع دستگاه های تلفن همراه و سیستم های کامپیوتری را داشته و استفاده از آن بسیار راحت و نیازمند کسب مهارت خاصی نیست.
تلگرام با توجه به قابلیت های خوب و دسترسی آسان آن در مقایسه با فیس بوک، توئیتر، اینستاگرام ، وایبر و وات ساپ و… از سوی کاربران ایرانی با استقبال بیشتری روبرو بوده و این نرم افزار به عنوان یک سرگرمی برای بسیاری از اقشار مختلف مردم تبدیل شده و بیشتر کاربران در طول شبانه روز چندین ساعت وقت خود را با آن صرف می کنند.
طبق آمارها هم اکنون 24 میلیون ایرانی کاربر تلگرام هستند و طبق آمار پلیس فتا ایرانی ها یکی از پربازدیدترین کاربران تلگرام در دنیا هستند و هر روز بر تعداد آنان افزوده می شود.
هر ایرانی به طور متوسط در طول روز پنج تا 9 ساعت از فضای مجازی استفاده می کند در حالی که متوسط استفاده از فضای مجازی در دنیا 16 ساعت در ماه ثبت شده است.
کاربران تلگرام علاوه بر امکان مکاتبه با کسانی که از آنها شماره تلفن همراه دارند می توانند در کانال ها و گروه های تلگرامی نیز عضو شوند و در چند ثانیه مطالب خود را به لیست چند صد نفری سوپرگروه ها و کانال های چند هزار نفری ارسال کند.
نکته قابل تامل در مورد تلگرام محتوای مطالب منتشر شده در فضای مجازی است که به سرعت در حال گسترش بوده و مطالبی متنوع و از حوزه های مختلف اخبار داخلی و خارجی، انواع بیماری ها، نکات بهداشتی و سلامت، مسایل اجتماعی، روانشناسی، تاریخی و شگفتی جهان است.
بسیاری از اطلاعات منتشر شده در این گروه ها و کانال های تلگرامی بویژه در مورد مباحث سلامت و رژیم های غذایی، تنها نظر افراد بوده و کارشناسی شده نیستند و تنها برای جذب مخاطبان منتشر شده است.
مخاطبان باید این نکته را مورد نظر داشته باشند که سلامتی آنها بسیار مهم تر و ارشمندتر از آن است که تنها با توجه به توصیه های برای افراد ماجراجویی و غیرکاشناسی، سلامت جسمی و روانی خود را به محک آزمایش بگذارند.
دنیای تلگرام حتی به خصوصی ترین مسائل شخصی افراد نیز سرک می کشد و به کاربران خود اجازه تعامل دو چند جانبه را در مورد مسایل و مباحث مختلف می دهد و حتی امکان تعامل با کارشناسان مجازی نیز در این دنیا مجازی وجود دارد.
در این دنیای مجازی کاربران می توانند با اسامی مجازی و عکس های پروفایل غیر واقعی حضور پیدا کنند و جایی که هویت واقعی افراد مشخص نیست امکان سوء استفاده برخی افراد فرصت طلب نیز فراهم می شود.
در دنیای تلگرام انواع عکس و فیلم های کوتاه و بلند به سرعت بسیار زیادی در اختیار مخاطبان قرار می گیرد و مخاطبان جدید دوباره آن را برای افراد دیگر ارسال می کنند و این روند تا رسیدن عکس ها و فیلم های جدید تداوم خواهد داشت.
بسیاری از کاربران تلگرام هنوز هم پس از استفاده طولانی از این آن، از قابلیت ها و امنیت آن اطلاع چندانی ندارند و با توجه به اینکه گفته شده بود تلگرام محیطی امن نسبت به سایر رقبا برای کاربرانش ایجاد کرده، اما گفت و گوی تمامی گروه ها برای مدیران تلگرام قابل مشاهده است.
نکته قابل توجه دیگر در مورد دنیای مجازی تلگرام، عدم گزینش افراد برای دریافت مطالب بوده و هر کسی با هر جنسیتی و در هر گروه سنی مختلف می تواند انواع مطالب را دریافت کند و حتی بدون علاقه ای برای مطالعه و دریافت آن ساعات ها از وقت خود را صرف دانلود، خواندن و حذف آنها می کنند.
دنیای تلگرام افراد هر روز گسترده می شود و دایره مخاطبان افراد در این دنیا وسعت پیدا می کند و به همان نسبت تنوع و حجم مطالب دریافتی افراد در این دنیای مجازی نیز افزایش پیدا می کند.
نکته قابل تامل دیگر برای پدران و مادران در فضای مجازی تلگرام این است که به فرزندان اجازه بازدید و مشاهده مطالب دریافتی خود را در فضای مجازی به آنها ندهند.
برخی والدین به بهانه استفاده از گوشی به منظور آرام کردن کودک خود، بازی های رایانه ای و حتی تماشای مطالب جالب به کودکان خود اجازه می دهند که از گوشی تلفن همراه آنها استفاده کنند.
یادمان باشد دنیای تلگرام نیز مانند دنیای واقعی ما انسان ها هر چند وقت یک بار نیازمند برخی خانه تکانی ها بوده و لازم است هر چند وقت یک بار کاربران و کانال های اضافی آن را پاکسازی کنیم و اجازه ندهیم که وقت به عنوان گرانبها ترین کالای خود را صرف مشاهده و مطالعه مطالب کم اهمیت کنیم.
لازم است خانواده ها نیز به جای غرق شدن ساعت ها در دنیای مجازی و چت ها طولانی مدت با دوستان دور و نزدیک، به تعامل بیشتر باهم بپردازند و این مهمان تازه وارد و دوست داشتنی تمام وقت ما را در محیط خانه و محل کار به خود اختصاص ندهد.
لازم است مسئولان نیز برای مصون ساختن خانواده ها از آسیب ها و زیان هایی که این نرم افزار می توان به حریم های شخصی افراد وارد سازد، راه کارهایی تازه پیدا کرده و خانواده ها نیز شیشه ای بودن حریم های خصوصی و عمومی این محیط را باور کنند.

منبع: ایرنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد