طراحی مدلی برای استفاده از اینترنت متناسب با طبقه و سن کاربر

به گزارش فناوری فرهنگی، ابوالحسن فیروزآبادی در مراسم افتتاح فاز دوم شبکه ملی اطلاعات از پیش‌بینی 24 نظام در تدوین الزامات شبکه ملی اطلاعات در مصوبه شورای عالی فضای مجازی خبر داد و گفت: خودگردانی مدیریت، خوداختیاری در طراحی فنی، حکمرانی شبکه، توسعه و بلوغ شبکه، بومی‌سازی فناوری، مستقل اختصاصی برای زیرساخت‌های حیاتی، مدیریت و مهندسی ترافیک داخلی و ایرانی بودن از جمله نظام‌هایی است که در این شبکه مورد توجه قرار گرفته است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به کاستی ارائه خدمات سلامت در شبکه کشور گفت: بسیاری از کشورها که ملاحظات اخلاقی ایران را ندارند از خدمات سلامت مناسبی در شبکه برخوردارند و این موضوع امری ضروری است.

وی ادامه داد: در این باره با وزیر آموزش و پرورش مذاکراتی داشتیم و در حال طراحی مدلی هستیم که تمامی شهروندان از یک نوع شبکه و یک نوع اینترنت استفاده نکنند و ارائه خدمات مناسب از طریق شرکت‌های خصوصی برای طبقات و سنین مختلف جامعه در فضای مجازی انجام شود.

فیروزآبادی به بحث اقتصاد شبکه اشاره کرد و گفت: شاهد عدم توازن در اقتصاد فضای مجازی در کشور هستیم.

وی توضیح داد: در دولت یازدهم بخش تلکام (مخابرات و ارتباطات) بزرگ شده در حالی که حوزه خدمات به این اندازه رشد نکرده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: رشد نامتوازن حوزه تلکام در دولت یازدهم در حالی اتفاق افتاده که در کشورهای پیشرو حوزه خدمات 7 تا 10 درصد در بازار ICT سهم دارند اما در ایران با این اعداد فاصله زیادی داریم.

فیروزآبادی گفت: این در حالی است که 60 درصد شاغلان فضای مجازی باید در حوزه خدمات مشغول باشند.

وی ادامه داد: با مقداری مداخله مثبت دولت در حوزه تلکام در شرایطی که در ابتدای دولت یازدهم سرعت دسترسی 128 کیلوبیت در ثانیه بود امروز 3G و 4G به سرعت در حال توسعه است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی، گفت: این رشد نامتوازن از آن جهت است که در لایه تلکام مدل اقتصادی شکل گرفته اما در حوزه خدمات هنوز به این مرحله نرسیده است.

وی ادامه داد: از این رو در مرکز ملی فضای مجازی کمک می‌کنیم که به لحاظ ساختاری و مقرراتی نگاه توسعه‌ای به حوزه خدمات داشته باشیم.

فیروز‌آبادی افزود: اگر امروز سهم ICT از بازار جهانی 4 هزار میلیارد دلار است ایران با داشتن یک درصد جمعیت باید بازاری 40 میلیارد دلاری داشته باشد اما به دلیل اینکه تنها 2 درصد از تولید ناخالص ملی در ایران به ICT اختصاص دارد در نتیجه درآمد ICT در ایران نسبت به درآمد ICT در جهان دارای فاصله زیادی است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به تمهیدات مدیریت پیشگیری از حوادث و مدیریت پیشگیری از جرایم در فضای عمومی مجازی در شبکه ملی اطلاعات تأکید کرد: درباره نظام‌های سالم‌سازی در شبکه اقدامات جدی در دستور کار است.

منبع:فارس

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد