سازمان میراث سرانجام وزارتخانه می‌شود؟/ چالش اصلی «پاسخگویی» است

به گزارش فناوری فرهنگی، پس از آنکه بارها و بارها طراحان تشکیل وزارت خانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طرح خود را به مجلس ارائه کردند و نمایندگان با آن مخالفت کرده و رای نمی‌دادند این بار و صبح روز ۲۹ فروردین سال ۹۶ برای چندمین بار این طرح به مجلس ارائه شد و در نهایت پس از رای گیری، نمایندگان با ۱۳۷ رای موافق، ۴۴ رای مخالف و ۳ رای ممتنع با یک فوریت طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی موافقت کردند؛ این طرح پس از بررسی در کمیسیون فرهنگی به صورت فوریت در صحن مجلس بررسی خواهد شد. در صورت تصویب نهایی این طرح ماده واحده آن به عنوان قانون تشکیل وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مجلس بیرون خواهد آمد.

برخی از نمایندگان مجلس به خصوص طراحان تشکیل وزارتخانه‌ای برای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر وزارتخانه شدن این سازمان درحالی تاکید دارند که معتقدند این سازمان پاسخگو نیست.

پاسخگو نبودن این سازمان اولین بار در مجلس هشتم پس از روی کار آمدن اسفندیار رحیم مشایی و نزدیکانش و حاشیه‌سازی‌ها برای این سازمان به چشم نمایندگان مجلس آمد. بنابراین نمایندگان مجلس، طرح یک‌فوریتی  آن را آماده کردند اما فوریت این طرح در صحن علنی مجلس رأی نیاورد و قرار شد کمیسیون‌های تخصصی به صورت عادی این موضوع را پیگیری کنند.

این طرح در مجلس نهم نیز پیگیری نشد چون طراحان آن به دور بعد راه نیافتند. در دولت یازدهم نیز نمایندگان مجلس فرصتی به این سازمان دادند تا عملکرد آن را ببینند چون محمدعلی نجفی برای بهتر فعالیت کردن در سازمانی که هدایت آن را به دست گرفته بود، از متخصصان و روسای قبلی این سازمان دوباره دعوت به کار کرده بود. ولی این مسئله باز هم دلیل نشد که وزارتخانه شدن این سازمان به فراموشی سپرده شود.

نجفی رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی در بهارستان علنا مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد و گفت که هر تغییری در تشکیلات سازمان باعث می‌شود کار سازمان یک سال به تأخیر بیفتد. همچنین تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه، این سازمان را ضعیف کرده و بر این اساس طرح مذکور در شرایط فعلی قابل دفاع و به نفع سازمان نیست.

پیش از این در سال ۹۰ نمایندگان مجلس با ۱۴۹ رای موافق، ۴۳ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در جلسه با یک فوریت ادغام سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موافقت کردند.

در ماده واحده متن طرح ادغام سازمان میراث فرهنگی در وزارت ارشاد آمده بود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادغام و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزارت فرهنگ و ارشاد و میراث فرهنگی و گردشگری تغییر نام می یابد.

طراحان طرح ابتدا دو فوریت ادغام میراث فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مطرح کردند که ۲ فوریت این طرح رای نیاورد سپس یک فوریت این ادغام از سوی هیات رئیسه مجلس به رای گذاشته شد که با کسب اکثریت آرا به تصویب رسید اما این طرح نیز بعدها فراموش شد.

در سال ۹۲ نیز یک فوریت طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به رای گذاشته شد، اما نتوانست رای لازم را به دست آورد و قرار شد موضوع بصورت عادی اعلام وصول شود.

هیچ مسئولی در این سازمان پاسخگو نیست

بهمن محمدیاری نماینده تالش در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تنزل جایگاه صنعت گردشگری کشور در موافقت با این ادغام گفته بود: وظایف اصلی سازمان میراث فرهنگی تحت‌الشعاع حواشی و انحرافات قرار گرفته و این سازمان نمی‌تواند به اهداف و وظایف محوله خود عمل کند با وجود حوزه گسترده و مهم وظایف و مسئولیت‌های میراث فرهنگی و گردشگری، متاسفانه امروز هیچ مسئول، متولی یا وزارتخانه‌ای در مقابل وظایف محوله به میراث فرهنگی پاسخگو نیست.

جواد هروی رئیس فراکسیون گردشگری با اشاره به مشکلات موجود در حوزه گردشگری گفت: قرار گرفتن سه ضلع حیاتی و وسیع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کنار یکدیگر آن هم در قالب یک سازمان زیر نظر یکی از معاونان رئیس جمهوری، باعث بروز مشکلات کنونی این سازمان شده است. اگر چارت وزارتخانه‌های کشورهای پیشرفته را نگاه کنید وزارتی مثل گردشگری یا میراث فرهنگی جزو اصلی‌ترین وزارتخانه‌های آن‌ها است لذا از آنجایی که امروز میراث فرهنگی در کشور ما عملاً به حاشیه رفته، لازم است مسئولان با یک عزم ملی به این نتیجه برسند که پیدایش یک وزارتخانه با عنوان میراث فرهنگی و گردشگری تا چه حد ضرورت دارد.

مسعود سلطانی‌فر رئیس سابق سازمان درباره وزارتخانه شدن سازمان گفته بود که تصور نمی‌کند این طرح به تصویب برسد. همان هم شد و تنها  کلیات آن در اجتماعی مجلس به تصویب رسید.

سازمان به‌لحاظ قانونی وظیفه ندارد به مجلس پاسخ‌گو باشد

اما اکنون بار دیگر این طرح در دوران ریاست زهرا احمدی‌پور به جریان افتاده واین بار با یک فوریت آن موافقت شده است. در این باره، احمدی پور نیز واکنش نشان داده و گفته است: اگرچه اطلاع ندارم این تبدیل با چه رویکردی مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گرفته، معتقدم نظریه تغییر ساختار سازمان با هدف انجام دادن مناسب‌تر تکالیف و وظایف نیازمند بررسی‌های کارشناسی است؛ این در حالی است که سازمان میراث‌فرهنگی براساس اهداف و وظایف تعریف‌شده فعالیت می‌کند و با این‌ وصف، احتمالاً از آنجا که سازمان به‌لحاظ قانونی وظیفه ندارد به مجلس پاسخ‌گو باشد، نمایندگان به‌دنبال تبدیل آن به وزارتخانه هستند.

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با تأکید بر اینکه تفاوت فعالیت در قالب سازمان با وزارتخانه باید عینی شود درحالیکه سازمان در وضعیت فعلی خود را قائل به پاسخ‌گویی به مجلس می‌داند و اهداف مشخص‌شده را دنبال می‌کند، ادامه داد: تغییر ماهیت اداری سازمان و اصلاح ساختار اداری، الزامات مطالعاتی خاصی می‌طلبد؛ به همین دلیل، باید قبل از هر اقدامی این مطالعات با دسته‌بندی انجام شود تا بتوان در ادامه تصمیم‌گیری کرد.

به نظر می‌رسد وزارت خانه شدن سازمان میراث فرهنگی، پاسخگو شدن روسای آن را بیشتر می‌کند و این موضوع موجب ایجاد مسئولیت بیشتر و حساسیت عمومی تر نسبت به عملکرد این سازمان خواهد شد به همین علت است که روسای این سازمان مخالف وزارت خانه شدن این سازمان هستند.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد