بازار ایرانی، محصول غریبه

به گزارش فناوری فرهنگی، اگر در بازار محصولات فرهنگی قدم بزنید و یک کودک همراه خود داشته باشید شاید ناچار شوید بارها برای دیدن «کوله‌ی مرد عنکبوتی»، «کیف کیتی»، «دفتر بن‌تن» یا حتی لیوان‌هایی با نقش «بت‌من» توقف کنید. کالاهایی که در نگاه اول یادآور شخصیت اصلی یک داستان هیجان‌انگیزند و از مدت‌ها قبل، مهمان بازار داخلی شده‌اند.

تلویزیون را روشن می‌کنید، از شبکه‌های مختلف کارتون شکرستان، مجموعه‌ی کلاه قرمزی، مثل‌آباد و… در حال پخش‌اند. با خود می‌گویید اصلا شخصیت‌های ایرانی می‌توانند جایگزین قهرمانان خوش‌رنگ و لعاب خارجی شوند؟ فرزند من این کارتون‌ها را دوست دارد اما موقع خرید…

از کالاهایی صحبت می‌کنیم که تنها یکی از اهداف تولید آنها فروش است و به جز این، مخاطب با دیدن محصولات جانبی یک فیلم به دیدن نسخه‌های بعدی آن، خواندن داستان اصلی، تهیه‌ی ملزومات شخصیت‌ها و نزدیک شدن و شباهت به شخصیت راغب می‌شود. نکته‌ای که باعث علاقه‌ی مخاطب به شخصیت می‌شود همذات‌پنداری است.

1

ایجاد و رونق بازار برای این محصولات یکی از دغدغه‌های ستاد توسعه‌ی فناوری‌های نرم و هویت‌ساز است و سعی در هموار کردن مسیر – چه از سمت عرضه و چه تقاضا – تشکیل زنجیره‌ی این محصولات و رونق اقتصادی آن دارد. به همین منظور در اسفندماه سال گذشته و در حاشیه‌ی دهمین جشنواره‌ی بین‌المللی پویانمایی تهران، به دعوت این ستاد نشست‌هایی با عنوان بازارپردازی با حضور نمایندگان شماری از شرکت‌های مطرح اسباب‌بازی و پویانمایی صورت گرفت. این جلسات با هدف تعامل صاحبان کسب و کار در دو حوزه‌ برای تولید محصول مشترک برگزار شد. در این جلسات استودیوهایی که نمونه‌های قابل قبولی از کار خود ارائه نمودند با شرکت‌های موفق و ایده‌پرداز اسباب‌بازی آشنا شدند و در باب ایده‌هایی مانند معرفی محصول در انیمیشن‌ها یا به‌کارگیری شخصیت انیمیشنی در محصولات اسباب‌بازی به مذاکره پرداختند. در نهایت زمینه‌ی آشنایی و گفتگوهای بعدی جهت رسیدن به نتیجه فراهم شد.

2

3

تعاملاتی از این دست، گام‌های ابتدایی در شکل‌گیری زنجیره‌ای از محصولات فرهنگی است که پس از معرفی شخصیت‌ها و داستان – در قالب کتاب، انیمیشن، فیلم، سریال – و جلب اولیه‌ی نظر مخاطب با عرضه‌ی محصولات متنوع، او را با خود همراه کنند.

منبع: خانه پی نمای ایران

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد