تعامل جهانی پیش شرط تولید بازی های رایانه ای در ایران

به گزارش فناوری فرهنگی، صنعت سرگرمی سازی علی الخصوص بازی های کامپیوتری در دنیا به صنعتی بسیار پول ساز و توانا مبدل شده است. صنعتی که در ایران همواره با تغافل همراه بوده است. چرا که همچنان اقتصاد کشور ما دچار نوعی سنت گرایی است که آن را از مدرن شدن وا می دارد. به قولی در زمانی که جهان به دنبال پیشرفت بوده است ما همچنان به گذشته چنگ می زنیم و آن را رها نمی کنیم.

این موضوع در تمام جنبه های سیاسی و اقتصادی می تواند کشور را به انزوا ببرد. چرا که عدم تمایل به ارتباط و پیشرفت عاملی است برای توقف اقتصاد.

اما مساله خاص بازی های رایانه ای که این روز ها صنعتی بسیار پول ساز و سرمایه بر است در جهان نمود خاصی پیدا کرده و حتی در برخی اوقات می توان گفت که جایگاهی بالا تر از فیلمسازی در صنعت اینترتینمنت به دست آورده است. این موضوع را از آنجا می توان درک کرد که سرمایه گذاری های چن صد میلیون دلاری برای ساخت یک بازی هم اکنون توسط شرکت های بزرگ بازیسازی به امری معمول تبدیل شده است. برای مثال شرکت بزرگ یوبی سافت فقط برای تبلیغات یکی از نسخه های Assassins Creed حدود 80 میلیون دلار هزینه کرده است.

اما این منبع درآمد در کشور ایران جایگاه خاصی ندارد و با این که ما تکنولوژی مربوط به ساخت چنین بازی هایی نداریم، تمایلی هم برای مراوده با شرکت های بزرگ چهانی وجود ندارد. البته این موضوع که ارتباط خوبی میان شرکت های دست اندر کار ایرانی و بازی سازان بزرگ جهان وجود ندارد، نیاز به نوعی آسیب شناسی دارد.

یکی از عواملی که به صورت مشهود برای تعامل ایران و جهان در صنعت بازی محدودیت ایجاد می کند، میل به بومی سازی همه چیز است که این رویکرد در خصوص حوزه های تکنولوژیک آنچنان جواب گو نخواهد بود. چرا که عمر بازی سازی در کشور ما نهایتا به ده سال برسد و شرکت نینتندو که با سرمایه اس حدود 6.2 میلیارد دلار یکی از ثروت مند ترین شرکت های بازی سازی دنیا است، کار خود را از سال 1889 یعنی 128 سال قبل آغاز کرده است. این به آن معنی است که این شرکت تجربه اش 120 سال بیشتر از ما است.

با این حال مسئولین ما بر این باورند که ما با این توانایی کم باید به جهان بازی صادر کنیم و واردات خود را محدود کنیم. به قولی از این رو از تعامل با شرکت های خارجی می هراسند که مبادا به جای این که ما به بازار آنها ورود کنیم آنها بازار تشنه کشور ما را به خود اختصاص دهند. البته گفتنی است که بازار کشور ما از این رو تشنه خوانده می شود که به دلیل دسترسی ارزان به بازی ها میل روز افزونی برای تست بازی های جدید به وجود آمده است و به قولی شخص پیش از این که بازی قبلی خود را به اتمام برساند سراغ یک بازی جدید می رود.

عامل دیگری که با تعامل جهانی ما مقابله می کند، قانون کپی رایت است. عدم رعایت قانون کپی رایت در ایران باعث شده است تا اعتماد لازم برای کار در ایران در شرکت های بزرگ خارجی وجود نداشته باشد. چرا که وقتی مثلا یک سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در صنعت بازی یک کشور انجام دهند و شک نداشته باشند که فروش مطلوبی وجود نخواهد داشت، اقدام به همچین عملی عاقلانه نخواهد بود. از طرفی هم بازار ایران توانایی داد و ستد این گونه کالا را ندارد. برای مثال هم اکنون شخصی که در ایران به دنبال بازی های روز دنیا است، با هزینه ای در حدود 10 تا 20 هزار تومان این بازی ها را به دست می آورد. اما اگر این قیمت به 200 هزار تومان برسد میزان فروش این گونه محصول به صورت شدیدی کاهش خواهد یافت و این خود اصلی است برای مقابله با رعایت قانون کپی رایت در ایران.

حال تا حدودی به پاسخ این سوال که چرا تعامل مناسبی در صنعت بازی سازی ایران و جهان وجود ندارد، رسیده ایم.

در همین راستا مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای چندی پیش گفت: باید زمینه تعامل بازی سازان ایرانی با خارجی را فراهم کنیم، بدون تعاملات بین المللی بازی سازی در هر کشوری محکوم به شکست است.

حسن کریمی قدوسی در گفت وگو ایرنا اظهار داشت: بازار بازی ‌های رایانه ‌ای یک بازار جهانی است، ولی در ایران به خاطر وجود تحریم ‌ها، بازار داخلی ایجاد شده است.

کریمی قدوسی با اشاره به اینکه بازی سازان باید استانداردهای ساخت شان را به استانداردهای بازار جهان نزدیک کنند، گفت: باید امید داشت به خاطر ظهور بازی های جدید در دنیا این اتفاق خیلی خارج از دسترس نیست.

وی افزود: زمانی ساختن بازی خیلی هزینه بر بود، اما الان بازی های موفقی که روی گوشی های هوشمند، تبلت، بازی های موبایلی است، هزینه ساخت بالایی ندارد و دانش فنی زیادی نمی خواهد.

کریمی قدوسی بیان داشت: بازی های موبایلی، بازی های آنلاین بیشتر تبدیل به سرویس شده اند تا بازی. بحث درآمد زایی از بازی ها مانند گذشته نیست که با تحویل یک بازی به جامعه پول دریافت می کردید. باید یک محصول بسازید و سه سال روزانه چکش بزنید تا به روز شود و آن قدر اصلاح کنید تا به فروش برود.

مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای ادامه داد: امیدوارم که بتوانیم با بازی سازان خارجی تعامل برقرار کنیم و بازی ها را در بازار محلی و جهانی منتشر کنیم، چون بازار ایران محدود است و فروش از یک حدی بیشتر نمی شود.

وی با اشاره به اینکه چند نکته لازم است تا بازی ها ایرانی جهانی شود، افزود: بازی سازان نباید فقط به بازار ایران کفایت کنند و به سمتی بروند که استانداردهای بین المللی در بازی هایشان رعایت شود.

کریمی قدوسی ادامه داد: با توجه به اقتضائات بازار،‌ باید بیشتر به سمت بازی های آنلاین برویم که قابلیت حک شدن ندارند، البته بازی های کنسولی یا کامپیوتری نباید حذف شود.

وی با اشاره به اینکه آینده بازی های رایانه ای در ایران روشن است، گفت: وقتی بازی های رایانه ای ایران را در مقایسه با سایر محصولات فرهنگی می بینم احساس می کنم با کمترین میزان حمایت و دخالت دولت ها در همه جای دنیا بازی سازان خیلی خوب کار می کنند.

وی ادامه داد: در مقایسه با صنایعی مثل صنعت انیمیشن که یک صنعت سفارشی است و بعد از سفارش محصول می سازند و پول می گیرید،‌ صنعت بازی به لطف بازار جدید، ‌بازی را به مخاطب ارائه می دهد و مخاطب سعی می کند از این بازی استفاده کند که رشد خوبی به صنعت بازی می کند.

در نتیجه می توان این گونه دریافت که با وجود پتانسیل بالای بازی سازی در ایران، این صنعت پیشرفت چندانی نداشته است، چرا که با وجود دسترسی مردم به بازی های با کیفیت روز جهان، تمایل به خرید بازی های گران قیمت و کم کیفیت ایرانی بسیار پایین خواهد بود. بر این اساس لزوم پیشرفت سطح کیفی بازی های داخلی به استاندارد های جهانی به جد حس می شود.

بنا بر این، با توجه به این که صنعت بازی سازی علاوه بر رشد اقتصادی، می تواند قدرت فرهنگ سازی را با تکیه بر تاثیر گذاری در قشر کودک و نوجوان، در کشور به صورت قابل توجهی افزایش دهد، باید پیش نیاز های رشد این صنعت ایجاد شود.

یکی از کار هایی که می توان در این راستا به انجام رساند، توسعه تعاملات جهانی است که در نتیجه آن پیشرفت مطلوبی در بازی سازی ایجاد خواهد شد. که نهایتا منجر به رشد اقتصادی و فرهنگی کشور می شود و اگر این کار صورت نگیرد آینده صنعت بازی سازیمان بدون شک شکست خواهد بود و تمایل جوانان همچنان به سمت محصولات غربی خواهد بود که این موضوع بدون شک فرهنگ غربی را به جوانان ایران تحمیل خواهد کرد.

منبع:عصراقتصاد

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد