نقش دولت در رونق بخشی‌ به بازار اسباب‌بازی محوری است

به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از  اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه، نماینده‌ی مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اقدام‌های مجلس در حوزه‌ی رونق بازار اسباب‌بازی گفت: «طبعاً تصویب قانون در این راستا نمی‌تواند گام اول در حوزه‌ی ترغیب عموم به خرید اسباب‌بازی باشد، در این راه ارایه لایحه می‌تواند مد نظر قرار گیرد، بنابراین ما منتظر حضور پررنگ‌تر دستگاه‌های اجرایی هستیم.»

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: «اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ترغیب مردم به خرید اسباب‌بازی دچار خلاء قانونی است، می‌تواند با طرح آن در کمیسیون موانع را برطرف کند. موضوع رونق تولیدات داخلی برای کمیسیون فرهنگی یک اولویت غیرقابل انکار است. اما همان‌طور که گفته شد این خلاءها باید از سوی نظام اجرایی مطرح شود.»

آزادی‌خواه با بیان این مساله که قاچاق و عدم تنوع اسباب‌بازی عوامل موثر در کساد بازار اسباب‌بازی داخلی است؛ عنوان کرد: «باید برنامه‌ریزی لازم برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز را جدی گرفت. عروسک و اسباب‌بازی نیز از نمونه‌های بارز این مساله‌اند که علاوه بر اقتصاد بر بُعد فرهنگی کشور نیز اثر سوء دارند.»

وی تاکید کرد: «عامل دوم در گستردگی توزیع اسباب‌بازی خارجی عدم تنوع محصول است. طراحان داخلی باید در این حوزه بهتر عمل کنند. سال‌ها قبل کانون ‌پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تولید دارا و سارا قدم خوبی در این راه برداشت. اما دیگر نهادها نیز باید در این راستا اقدام کنند.»

این نماینده عدم اولویت بخشی به صنعت اسباب‌بازی را یک معضل دانست و گفت: «در تولید اسباب‌بازی مهم‌ترین خلاء عدم اولویت بخشی به این کالای فرهنگی است. مسوولان باید بدانند که تولید اسباب‌بازی داخلی می‌تواند فرهنگ ما را از آسیب‌ها مصون بدارد. می‌تواند آینده‌ی فرزندان ما را در بُعد تربیتی و آموزشی تقویت کند.»

آزادی‌خواه ادامه داد: «خلاء دومی که می‌شود به آن اشاره داشت میزان اعتبارات است. ما باید در حوزه‌ تربیت و آموزش اعتبار لازم را برای نهادهای مربوطه در نظر بگیریم و دست آن‌ها را از لحاظ اقتصادی باز بگذاریم تا تولید مناسبی داشته باشد. کانون یکی از این نهادهاست که اگر در حوزه‌ی تامین اعتبارات تقویت شود، می‌تواند دریچه‌های خوبی را در این مسیر باز کند. اما پیشنهاد دیگر من در راستای رونق بخشی اجرای نمایشگاه‌های فصلی، منطقه‌ای و البته بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه‌ای – بومی است.»

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان گفت: «اگر بتوانیم اسباب‌بازی‌های بومی تولید کنیم و تنوع گویش، زبان، آداب، فرهنگ و ‌پوشش را در آن لحاظ کنیم نه تنها با استقبال اقوام مختلف روبرو خواهیم شد، بلکه در احیای گذشته و فرهنگ خود برای آیندگان قدم موثری بر خواهیم داشت.»

سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز ۲۴ مرداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری واقع در خیابان حجاب تهران کار خود را آغاز می‌کند.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد