رسانه ملی می تواند نقش موثری در معرفی صنایع دستی داشته باشد

به گزارش فناوری فرهنگی، محمدرضا جعفری جلوه در نشست رسانه ای مجموعه مستند «دست آفریده ها» که امروز ۲۵ مردادماه در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، به اهمیت صنایع دستی اشاره و بیان کرد: توجه به صنایع دستی توجه به همه اقوام، فرهنگ ها و خرده فرهنگ هایی است که در گوشه گوشه این کشور وجود دارند. صنایع دستی یک امر تجملی نیست که بود و نبودش اهمیت چندانی نداشته باشد، بلکه یکی از لوازم و وسایل زندگی است که هم هویت ساز است و هم در حوزه معاش و تامین اقتصادی اهمیت ویژه ای دارد و باید به چرخه اقتصادی تبدیل شود.

مدیر شبکه دوم سیما، صنایع دستی را بخشی از مشاغل خانگی عنوان کرد و افزود: صنایع دستی در زمره مشاغل خانگی به حساب می آید و ما باید سهم ویژه ای در معرفی و تبلیغ آن داشته باشیم؛ چرا که هم به اقتصاد خانواده ها کمک می کند و هم حافظ و نگهدارنده هویت اصیل و غنی ماست.

جعفری جلوه با اشاره به اینکه هنرهای جدید باید مبتنی بر مبانی ملی باشند، گفت: امروز هنرهای جدیدی چون تئاتر، سینما و بخشی از هنرهای تجسمی به کشور ما راه یافته اند، این هنرها باید بر مبانی ملی تکیه کنند تا به یک هنر ملی تبدیل شوند. ما نیاز داریم که هنرهای جدیدمان اصیل تر باشند، اما در صنایع دستی این دغدغه وجود ندارد؛ چراکه این فرآورده ها بر ریشه ها و هویت ملی ما تکیه دارند و به یکپارچگی ما در حیطه هنر کمک می کنند. پس رسانه ملی وظیفه دارد به هنرهای سنتی توجه ویژه ای داشته باشد.

وی به مستند «دست آفریده ها» اشاره و بیان کرد: در این مستند تلاش کرده ایم تا در قالبی جذاب و تاثیرگذار به معرفی صنعتگران و رشته های مختلف صنایع دستی بپردازیم تا مخاطب هم با فرآورده های دستی آشنا شود و هم رغبت بیشتری برای خرید آن پیدا کند. همچنین قرار است این مجموعه در یک زمان مناسب پخش شود و هدف ما این نیست که صرفا به مستندنگاری هنرهای سنتی و صنایع دستی خود توجه کنیم، بدون اینکه مخاطب را نادیده بگیریم.

جعفری جلوه همچنین بیان کرد: طبیعی است هر قدر کارهایی که به معرفی صنایع دستی می پردازد، به فیلم و سریال، کارهای نمایشی و داستانی نزدیک تر شود، باورپذیرتر و دلپذیرتر است؛ از این رو تلاش ما گفتمان سازی در حوزه صنایع دستی و معرفی این شاخه از هنر در قالب فیلم، سریال و برنامه های ترکیبی است.

داوود سماواتی یار مدیر اجرایی و تهیه کننده مجموعه «دست آفریده ها» به ویژگی های این مجموعه اشاره و بیان کرد: ما از وجود ۱۴ کارگردان در ساخت این مجموعه بهره برده ایم. سری دوم «دست آفریده ها» به لحاظ فرم و محتوا با سری قبل تفاوت دارد و تلاش ما این بوده که نسل دیروز و امروز صنایع دستی را کنار هم بنشانیم.

وی همچنین بیان کرد: ما در ساخت این مجموعه به معرفی رشته هایی پرداخته ایم که برای نخستین بار مستند می شوند و در ساخت «دست آفریده ها» از راهنمایی های سه مشاور یعنی محمدرضا اصلانی، مصطفی گودرزی و سیدمحمد بهشتی بهره برده ایم.

سماواتی یار همچنین به برگزاری یک نمایشگاه عکس بر اساس مجموعه «دست آفریده ها» اشاره کرد و افزود: ما از هر فیلم یک عکس انتخاب کرده ایم، بنابراین ۳۰ عکس از ۳۰ فیلم در قالب یک نمایشگاه در برابر دید مخاطبان قرار می گیرد.

همچنین در این مجموعه ۸ تصویربردار، ۱۲ تدوین کننده و ۵ عکاس حضور داشته اند.

تهیه کننده مجموعه «دست آفریده ها» با اشاره به اینکه دهم شهریور فیلمبرداری این سریال مستند آغاز می شود، گفت: ما با حمایت دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی پژوهش میدانی و کتابخانه ای را آغاز کرده ایم. همچنین با معاونان صنایع دستی در ۸ استان کردستان، کرمانشاه، همدان، قم، گلستان، اردبیل، قزوین و چهار محال و بختیاری ارتباط برقرار کرده ایم و آنها کارشناسانی را به ما معرفی کرده اند تا از کارگاه های مختلف بازدید کنیم و با استادکاران آشنا شویم. بنابراین از ۱۰ شهریور فیلمبرداری ما آغاز می شود و تا پایان مهرماه ادامه می یابد.

سماواتی یار همچنین بیان کرد: این نخستین مشارکت بین معاونت صنایع دستی و شبکه دوم است، کل هزینه های تولید را معاونت صنایع دستی و هزینه پخش را شبکه دوم سیما تقبل کرده است.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد