نیاز جامعه را در طراحی مد درنظر بگیریم/ ضرورت و الزامات برندسازی

به گزارش فناوری فرهنگی، سیدمهدی جوادی که یکی از اعضا هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف است در گفتگو با خبرنگار مهر به اهداف این انجمن اشاره و بیان کرد: آنچه اهمیت دارد درنظر گرفتن تسهیلات برای تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف است. از کاهش تعرفه گمرک و مالیات گرفته تا فراهم آوردن تسهیلاتی برای تولیدی‌ها چون گرفتن  مجوزهای لازم  و… به عبارتی انجمن تشکیل شد تا تسهیلاتی را در اختیار اعضا بگذارد و مشکلات صنفی اعضا را برطرف کند و زمینه‌های رشد و تعالی اعضا را فراهم آورد. زیرا ما در این حوزه به آموزش تخصصی در حوزه طراحی تا بهینه سازی چرخه تولید و همچنین  برندینگ و تبلیغ محصولات در بازار نیاز داریم. برای مثال ما الان یک مانتو تولید کنیم نمی‌دانیم چگونه باید آن را تبلیع کنیم که به هیچ کس و هیچ جا برنخورد.

او بعنوان مثال نمایشگاه قرآن را یکی از مهم‌ترین سکوهای فروش برای تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف دانست و با انتقاد از چگونگی حضور فعالان حجاب و عفاف در نمایشگاه قرآن گفت: نمایشگاه کتاب یک منطق درست دارد و آن این که غرفه‌ها را انجمن ناشران یعنی نهاد صنفی مرتبط با این حوزه در اختیار ناشران می‌گذارد و تقسیم بندی غرفه‌ها بر مبنای تعداد کتاب‌های تازه چاپ شده هر ناشر صورت می‌گیرد اما در نمایشگاه حجاب و عفاف چنین اتفاقی نمی‌افتد. تنها یک سال نمایشگاه قرآن به درستی برگزار شد و آن، همان سالی بود که انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف، برگزارکننده بود و تولیدی‌ها در اولویت بودند نه پارچه فروش‌ها.

این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان حجاب و عفاف به اهداف برگزاری نمایشگاه اشاره و بیان کرد:نمایشگاه‌ها دو هدف دارند؛ یا نمایش محور هستند یعنی محصولات تازه تولید شده را به مخاطب معرفی می‌کنند یا در پی فروش با رویکرد حذف واسطه‌ها هستند اما هیچ کدام از این اتفاقات در بخش حجاب و عفاف نمایشگاه قرآن، نمی‌افتد. یعنی نه می‌توان ویتریتی از محصولات جدید داشت و کم و کیف پیشرفت و توسعه محصولات را ارزیابی کرد نه واسطه‌ها حذف می‌شوند. به عبارتی کارگروه مد و لباس کشور، پارچه فروش ‌هارا دعوت می‌کند حالا در این میان، چند تولیدکننده هم هست. امسال هم تعداد غرفه‌ها افزایش پیدا کرد تا درآمد بیشتری  در اختیار ستاد برگزاری نمایشگاه قرار گیرد.

نمایشگاه حجاب و عفاف در اختیار پارچه فروش‌هاست

جوادی با اشاره به دلایل شکل گیری انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف گفت: راه اندازی این انجمن، ماحصل یک دغدغه مشترک در میان تولیدکنندگان فعال این حوزه بود. چراکه ما قوانین مرتبط  با راهکارهای ترویج حجاب و عفاف را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این حوزه متولیان مختلف دارد و از وزارت کار و فرهنگ گرفته تا کارگروه مد و لباس  که بخشی از وزارت فرهنگ و ارشاد است  مدعی فعالیت در این زمینه هستند اما واقعیت این که حجاب و عفاف، بدون متولی است چون کارگروه مد و لباس که در معاونت هنری وزارت ارشاد شکل گرفته، بیشتر به گرایشات هنری این مساله توجه می‌کند در صورتی که تولید محصولات حجاب و عفاف، بیشتر صنعت است گرچه پارامترهای هنری و اقتصادی هم در آن سهیم اند. از سوی دیگر دیدیم اقشاری دارند از فرصت‌های حجاب و عفاف استفاده می‌کنند که هیچ فعالیتی در این زمینه ندارند. مثلا به بهانه نمایشگاه‌های حجاب، شاهد حضور طراحان یا تولیدکنندگانی بودیم که محصولات شان هیچ ربطی به این ماجرا نداشت؛ این بود که دست به کار شدیم و  انجمن، مهرماه ۹۳ تشکیل شد. سند راهبردی نوشتیم. اعضا را دعوت کردیم و هیئت مدیره انتخاب شدند.

نمی‌توان با پوستر، سبک زندگی را تغییر داد

جوادی به ضرورت شاخص سازی در زمینه محصولات حجاب و عفاف اشاره و بیان کرد: ما به شاخص‌سازی و استانداردسازی در این فضا نیاز داریم. تولید حجاب و عفاف سلیقه ای است. به هر حال حدفاصل حجاب و بی حجابی هم باید محصولاتی تولید شود. خانمی‌ که ساپورت و مانتوی جلو باز می‌پوشد را که نمی‌توان یک شبه چادری کرد. سبک پوشش برآمده از سبک زندگی است و سبک زندگی با پوستر و بنر تغییر نمی‌کند. به همین خاطر ما به شاخص سازی نیاز داریم و هیچ شاخص و استانداردی وجود ندارد.

او با اشاره به تعریف انجمن تولیدکنندگان حجاب و عفاف از خود مساله حجاب گفت: حجاب اسلامی، پوشش اجتماعی زن مسلمان بر اساس فقه شیعی و با توجه به فتوای حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است. بسیاری می‌گویند تعریف حجاب این است یا آن؛ در یک نمایشگاه می‌گویند فلان چیز محصول حجاب هست و بهمان چیز نیست. بنابراین ما در ابتدا باید به یک تعریف مشخص از حجاب می‌رسیدیم  که خیلی سخت گیرانه یا سهل گیرانه نباشد. انجمن ما ۶۰ عضو فعال دارد و البته بیش از ۱۰۰ نفر اعضای کلی انجمن را تشکیل می‌دهند.

نمایشگاه حجاب و عفاف؛ مهم ترین سکوی فروش ماست

او یکی از مهم ترین سکوهای فروش برای محصولات حجاب و عفاف را نمایشگاه قرآن دانست و افزود: بعد از دور هم جمع شدن ما چند چیز اهمیت پیدا کرد. یکی نمایشگاه قرآن بود چون به علت ضعف در چرخه فروش، یکی از مهم ترین سکوها برای ما نمایشگاه بود که بهار تولیدکننده‌هاست و تولیدکننده‌ها را معرفی می‌کند. البته ما از نحوه و رویکرد برگزاری نمایشگاه ناراضی و گلایه مند بودیم و با راه اندازی انجمن، فرصتی پیش آمد و نمایشگاه قرآن و شب‌های نورانی مصلا از هم جدا شدند و شب‌های نورانی به انجمن تولیدکنندگان حجاب و عفاف و نمایشگاه قرآن به وزارت ارشاد سپره شد و حالا تلاش ما این است که خود، برگزارکننده نمایشگاه حجاب و عفاف باشیم.

جوادی به اهمیت ذائقه‌سازی اشاره و بیان کرد: از بین همه عواملی که در بی حجابی موثر است یک مساله به ما ربط پیدا می‌کند و آن ذائقه‌سازی است. برای مثال، یک نوجوان می‌خواهد حجاب داشته باشد. چه کار باید بکند؟ اما مساله دیگری که وجود دارد این که ما براساس سلیقه مخاطب رفتار کنیم یا برای مخاطب، خوراک مفید و اثر فاخر پدید آوریم؟   ما باید از نقطه گرایش مخاطب خود وارد شویم و آن را به کمال سوق دهیم. در نتیجه باید گرایشات مردم مبنی بر مدرن شدن و زیبا دوستی را پوشش دهیم. ما در فضای طراحی و تولید برای سبک و ذائقه جهانی هم می‌توانیم تولید داشته باشیم. محصولات ما به لبنان و عراق و حتی کشور صاحب سبکی چون ترکیه هم صادر می‌شود. ما نیاز اجتماع را در نظر می‌گیریم.

در حوزه حجاب و عفاف برندی وجود ندارد

این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان  محصولات حجاب و عفاف گفت: خروجی دانشگاه‌های طراحی ما طوری است که نه با صنعت ارتباط برقرار می‌کند نه از لحاظ گرایش‌های فکری و زیرساخت‌های اعتقادی تناسبی با اصول و هنجارهای مدنطر ما دارند. بیشتر آنها گرایشات هنری دارند که مشخص است به کدام سمت می‌رود. غالب طراحی‌ها قابلیت صنعتی شدن ندارد. در حوزه عاف و حجاب برندی وجود ندارد و وقتی برندی نداریم یعنی چرخه، تکمیل نیست. چراکه اگر عرضه و فروش و تولیدی وجود نداشته باشد یعنی برندینگ با مشکل مواجه است و ما باید در این زمینه فعالیت کنیم.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد