«گیمرهای ویدئویی» در بازار کتاب/ «بازی» در زندگی روزمره

به گزارش فناوری فرهنگی،  مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال پس از انتشار موفق کتاب «برای درک گیم‌های ویدئویی» اثر سایمون ایجنفلت، نیلسن، یوناس هایدی در ابتدای سال‌جاری، این‌بار برای تقویت مبانی علمی مطالعات بازی‌های دیجیتال دست به انتشار کتاب «گیمرهای ویدئویی» اثر گری کرافورد زده است که با رویکرد مخاطب‌شناسانه به بازی‌های دیجیتال، بر ضرورت توجه به شناخت بازیکنان، به‌عنوان مخاطبان اصلی گیم‌های ویدئویی تأکید دارد. مخاطبان بازی‌های دیجیتال نسبت به رسانه‌های قدیمی‌تر، پیچیدگی‌های بسیار بیشتری داشته و رمزگشایی از این پیچیدگی‌ها، راز موفقیت در شکل‌دادن به اکوسیستم این بازی‌ها و بهبود عملکرد زنجیره ارزش این صنعت است.

نویسنده معتقد است بر خلاف آنچه تا به حال انجام شده، «گیمرهای ویدئویی» نخستین کتابی است که به طور مشخص و جامع به تجربه گیم ویدئویی و درگیری گیمرها با آن در بستر زندگی روزمره، شبکه‌های اجتماعی و الگوهای مصرف گیمرهای آن، پرداخته است. برای رسیدن به این هدف، کتاب مقدمه‌ای کلیدی بر مطالعات گیمرهای ویدئویی و گیم‌هایی که بدان مشغول هستند ارائه نموده و در عین حال مباحث کنونی و ادبیات تحقیقی پیرامون عمل بازی کردن را نیز منعکس ساخته است.

به یک معنا، در رسانه همه چیز به مخاطب ختم می‌شود، اوست که مصرف‌کننده اصلی محتوای رسانه‌ای است و این محتوا از ابتدا برای او و مطابق با خواست و سلایق او تولید می‌شود. در رسانه‌های جدید از قبیل بازی‌های دیجیتال، این اهمیت مضاعف است زیرا که مخاطبان این نوع جدید از رسانه‌ها هم به نحوی تولیدکننده محتوای رسانه‌ای هستند و هم مصرف‌کننده. از این رو، شناخت این نوع از مخاطبان در دنیای امروز بسیار حائز اهمیت است، خصوصا که قلمروی نفوذ بازی‌های دیجیتال روز به روز در دنیا و به تبع آن در کشور ما گسترش یافته و فراگیرتر از قبل می‌شود.

لازم به ذکر است که گری کرافورد، استاد برجسته جامعه‌شناسی فرهنگی در دانشگاه سالفورد در کشور انگلیس است. وی نویسنده و ویراستار کتاب‌هایی همچون «مصرف ورزش» (۲۰۰۴)، «واژه‌نامه مطالعات سرگرمی» (۲۰۰۹) و «گیم آنلاین در پس‌زمینه» (۲۰۱۱) بوده است.

گفتنی است این کتاب تحت حمایت «بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای» منتشر شده است.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد