به گزارش فناوری فرهنگی، در سالهای اخیر استفاده از فناوریهای ICT برای راه اندازی کسب و کارهای فناورانه نوپا (استارتاپ) از دو منظر کاهش هزینهها و تسهیل امور اجرایی و ایجاد اشتغال مورد استقبال دستگاههای دولتی و بخش خصوصی کشور قرار گرفته است.
یکی از دستگاههای اجرایی کشور که پتانسیل بسیار زیادی برای حمایت، جذب و به کارگیری ایدهها و کسبوکارهای نوآورانه دارد، شهرداریها هستند چرا که مستقیماً به طور روزانه با عموم جامعه و نیازهای آنان سروکار دارند.
از این رو، برای اولین بار در شهر تهران با همکاری ستاد فناوریهای نرم و هویت ساز معاونت علمی، شهرداری منطقه 5 تهران و سایر حامیان مادی و معنوی، رویداد موپک (تلفن همراه، برنامه ریزی و توسعه زندگی شهری) با محورهای ذیل از تاریخ 26 لغایت 29 مهرماه 1396 در مجتمع تجاری کورش مال برگزار میشود.
شهر هوشمند، خدمات مرتبط با مراکز و مجتمعهای تجاری، گردشگری شهری و کارآفرینی، کارآفرینی در بافت فرسوده، اقتصاد شهری و خانوادهها، ترافیک و فرهنگ رانندگی، دستفروشی و سد معبر، مدیریت پسماند و تفکیک زباله (خشک و تر)، کارآفرینی اقشار آسیبدیده اجتماعی، زنان بدسرپرست و سرپرست خانوار از جمله موضوعات این رویداد هستند.
نخستین رویداد موپک تلفن همراه، برنامه ریزی شهری و توسعه زندگی شهری در دو بخش اصلی برگزار خواهد شد. در بخش استارتآپ ویکند رویداد موپک، شرکتکنندگان همگی در یک فضای مشترک قرار داده میشوند و با کمک مربیان خبره که از میان کارآفرینان موفق و متخصصین حوزه مدیریت شهری انتخاب میشوند، در جهت تبدیل ایدههای خود به کسبوکاری موفق تلاش میکنند. به علت افزایش ضریب نفوذ تلفنهای همراه بین مردم و همچنین بالا رفتن تقاضای مردم برای اپلیکیشنهای تلفن همراه، این ابزار بهعنوان مبنای طراحی و اجرای ایدههای ارائهشده در این رویداد درنظر گرفته شده است.
همچنین نمایشگاهی نیز در این تاریخ برگزار میشود. هدف این نمایشگاه در وهله اول معرفی شرکتها، معرفی کسب و کارهای جدید، ایده دادن به فارغالتحصیلان برای یافتن جایگاه شایسته، تعامل و ارتباط با صنعت است و در مراحل بعدی معرفی ایدههای شکل گرفته در استارتاپ ویکند، حمایت اقتصادی و ایجاد فرصت در تقویت تواناییهای شهروندان و اجرای اهداف حمایتی از افراد کارآفرین و در راستای آن ارتقاء سطح زندگی شهروندان است.
از طرفی اینگونه نمایشگاهها فرصت مناسبی را برای شتابدهندها، شرکتها و سازمانها فراهم میآورد تا با تعداد زیادی از ایدهها و محصولات خلاقانه بالقوه سرمایهگذاری آشنا شده، زمینههای مشارکت و همکاری با یکدیگر را مورد بررسی قرار داده و در یک فضای رقابتی نسبت به جذب افراد موردنظر خویش اقدام کنند.
منبع:ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز