۷۵ درصد از اسباب بازی های موجود در بازار،خشونت آفرین است/ خشونت در خانواده متولد و در جامعه رشد می کند

به گزارش فناوری فرهنگی، دکتر مجید ابهری، آسیب‌شناس علوم رفتاری با اشاره به افزایش خشونت در جامعه و ابراز تأسف از قتل های اخیر صورت گرفته در کشور گفت: بی توجهی والدین، بالا رفتن خشونت در جامعه، عریان بیان کردن بعضی از اخبار و تکرار آن باعث شده است که” جوان ترین “قاتل ها در جامعه ما بروز کنند. نمونه این قتل ها را می توان پسر شش ساله ای را نام برد که دخترعموی 4 ساله اش را با تپانچه پدربزرگش به قتل رسانده و اخیرا هم نوجوانی 14 ساله دختربچه 8ساله را کشته است و چند روز پیش هم قتل جوانی توسط دوستان صمیمی اش در شهرستان، این اتفاقات در جامعه ما متولد شده است اگر جلوی این خشونت ها را نگیریم تا چند سال دیگر، جامعه ما هم مانند جامعه آمریکا می شود.

وی با بیان اینکه از دلایل مهم افزایش خشونت در جامعه ،گسترش های فیلم های فراتر خشونت از طریق شبکه های ماهواره ای، عدم رعایت قواعد بین المللی در مورد اسباب بازی و تعیین طیف سنی برای آنها می باشد، تصریح کرد: 75 درصد از اسباب بازی های موجود در بازار ،خشونت آفرین هستند؛ انواع تفنگ ها، دستبندها، هفت تیرها، باتوم، زنجیر و امثال اینها از عوامل مهم گسترش خشونت در جامعه می باشند.

دکتر ابهری با اشاره به بازی های رایانه ای و تلفن همراه به عنوان عامل مهم دیگر در افزایش خشونت در جامعه اظهار کرد: امروزه هر بچه ای می تواند با پرداخت هزار یا 2 هزار تومان بازی های رایانه ای را از بقالی سر کوچه خود تهیه کند.

این آسیب‌شناس علوم رفتاری با ابراز تاسف از عدم نظارت بر بازی های رایانه ای خشونت آمیز که سراسر خشونت، تیراندازی و بکش بکش است، اظهار کرد: 95 درصد از فیلم ها و سریال های شبکه های ماهواره ای مملو از صحنه های تیراندازی و بکش بکش است. اینها از نظر محیطی و رفتاری و کاهش سطح نشاط در جامعه و بالا بردن درگیری های لفظی و فیزیکی موثر هستند به نحوی که بیشتر آمار مراجعان به پزشکی قانونی ناشی از درگیری های فیزیکی و فراوان بودن سلاح سرد در خیابان ها است. امروزه به راحتی و سادگی می توان انواع سلاح سرد را در کنار خیابان تهیه کرد که همه اینها در کاهش سطح نشاط و آستانه تحمل مردم و افزایش خشونت در جامعه موثر هستند.

وی اظهار کرد: نهادهای متولی فرهنگی و خانواده ها باید در جهت کاهش خشونت در جامعه و تلطیف فضای جامعه حرکت کنند وگرنه تا چند سال دیگر جامعه ما از جامعه آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی هم در اشاعه خشونت پیشی خواهد گرفت.

ابهری اذعان کرد: متاسفانه بی برنامه بودن مسئولان، عدم استفاده از آسیب شناسان، رفتارشناسان و جرم شناسان در برنامه ریزی ها موجب ایجاد چنین مسایلی در جامعه  شده است.

وی افزود: ما باید از عرضه بازی های خشونت آمیز جلوگیری کنیم. بازی های رایانه ای سرتاسر تیراندازی و خشونت است و خشونت را در رفتار کودکان ،نوجوانان و جوانان نهادینه می کند و نتیجه این می شود که پسر 14 ساله دختر 8 ساله را به قتل برساند.

وی با اشاره به نقش مهم خانواده ها در کنترل و تربیت کودکان افزود: امروزه به قدری درگیری های لفظی و فیزیکی در خانوده ها افزایش یافته  است که توجهی به بازی ها و اسباب بازی های فرزندان نمی شود. خشونت در خانواده متولد و در جامعه رشد می کند.

منبع: شبستان

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد