آموزش بازی محور یکی از عوامل بهبود بازار اسباب بازی

به گزارش فناوری فرهنگی، مسئول کارگروه بازی و اسباب‌بازی ستاد توسعه‌ی فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری در کارگاه معرفی صنعت اسباب بازی از سری کارگاه های دومین پیش رویداد استارتاپی اکسیر گفت: در سراسر دنیا آموزش به همراه بازی اتفاق می‌افتد بنابراین یکی از کارهایی که می‌توان برای افزایش رغبت مردم به اسباب بازی انجام داد آموزش به همراه بازی است که در ایران با وجود ۱۳ میلیون دانش‌آموز این مسئله هنوز جا نیفتاده است.

مسئول کارگروه بازی و اسباب‌بازی ستاد توسعه‌ی فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری در کارگاه بررسی صنعت اسباب بازی که پنج شنبه ۹ آذر ماه سال جاری برگزار شد ضمن اشاره به آمارهای اشتباه موجود در کشور اظهار کرد: آمارهای غلطی در جامعه وجود دارد که از مراجع مهم بیان می‌شوند اما قابل استناد نیستند؛‌ با این حال روشن است که مصرف اسباب بازی در آسیا با اروپا برابری می‌کند و این نشان‌دهنده مصرف پایین اسباب بازی در کشورهای آسیایی است.

حامد تأملی گفت: البته این مصرف در آسیا رو به افزایش است اما این افزایش به دلیل افزایش خرید اسباب بازی نیست بلکه به دلیل افزایش جمعیت اتفاق افتاده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: واردات اسباب بازی از چین نه تنها بازار ایران بلکه بازار آمریکا که خود طراح و تولید کننده اسباب بازی است را تحت تأثیر قرار داده به گونه‌ای که آمریکا ۸۰ الی ۸۵ درصد اسباب بازی مورد استفاده بازار خود را از چین وارد می‌کند.

تأملی در این‌باره افزود: بنابراین نکته قابل اعتنا اینجاست که چه کنیم در عین واردات، کسب و کار خود را داشته باشیم و بتوانیم در حوزه تولید اسباب بازی پیشرفت کرده و سودآور عمل کنیم.

وی گفت: برای اینکه بتوانیم تولید اسباب بازی را در کشور افزایش دهیم و در این حوزه بازار خوبی داشته باشیم می‌بایستی برای تحریک تقاضا از سوی مردم فکری کنیم ورنه بازار اسباب بازی در ایران هیچ پیشرفتی نخواهد داشت.

تأملی در ادامه تصریح کرد: در سراسر دنیا آموزش به همراه بازی اتفاق می‌افتد بنابراین یکی از کارهایی که می‌توان برای افزایش رغبت مردم به اسباب بازی انجام داد آموزش به همراه بازی است که در ایران با وجود ۱۳ میلیون دانش‌آموز این مسئله هنوز جا نیفتاده است.

وی بیان کرد: در صنعت اسباب بازی سه بخش بازی، اسباب بازی و فضای بازی جود دارد که البته بخش چهارم مسئله همبازی است که لزوماً‌ صنعت نیست اما در این حوزه به موضوع همبازی هم فکر شده است؛ ‌ضمن اینکه رشد فضای بازی مانند بازیگاه ها در ایران از بازی و اسباب بازی سریعتر اتفاق می‌افتد.

این مسئول با اشاره به فقدان صنعت اسباب بازی در ایران گفت: در صنعت اسباب بازی سطوح ایده و طراحی، تولید،‌ توزیع و فروش و ترویج وجود دارد که می‌بایستی از ابتدای کار به همه سطوح فکر کرد.

وی افزود: در صنعت اسباب بازی باید محتوای بازی و مخاطب را در نظر بگیریم؛ ‌به عنوان مثال بدانیم ویژگی‌های بازی خوب چیست یا کارکرد آن چه می‌تواند باشد ضمن اینکه مخاطب کدام گروه سنی است و والدین از بازی چه می‌خواهند.

تأملی گفت: فرهنگ ملی و قومی، قیمت، گروه سنی و محتوای آموزشی از عوامل مؤثر در طراحی اسباب بازی محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: در تفکر طراحی اسباب بازی باید به سمت روش خلاق برای حل مشکلات با رویکرد انسان محور برویم و هدفمان تطبیق الزامات فنی و تکنیکی با نیازهای مردم و استراتژی کسب و کار باشد؛ به یاد داشته باشیم تا با افراد درگیر مانند والدین، کودکان و فروشنده‌های اسباب بازی ارتباط نداشته باشیم نمی‌توانیم طراحی خوبی انجام دهیم.

تأملی شکل‌گیری ایده را حاصل ابتکار،‌ اقتباس و گرته‌برداری درست از نمونه‌های موفق دانست و تصریح کرد: در گرته‌برداری باید توجه کنیم محصولی را انتخاب کنیم که با فرهنگ ایرانی تعارض نداشته باشد.

وی گفت: اسباب بازی با جنس‌ چوبی، پلاستیکی، پارچه‌ای، فلزی، کاغذی و فومی در ایران باید دارای استاندارهایی چون ثبات نگ، پارچه مناسب، ایمنی بازی، ایمنی بازی‌های الکتریکی و عدم اشتعال‌پذیری باشد.

این مسئول تأکید کرد: معضل اصلی اسباب بازی در ایران شبکه توزیع و فروش است؛‌ عواملی همچون فروشگاه‌های اسباب بازی، شبکه مدارس،‌ شبکه مهدکودک‌ها، شبکه نهادها و ادارات سازمانی و شبکه‌های مجازی از عواملی هستند که بعضاً مشکلاتی در هر بخش وجود دارد.

تأملی با اشاره به اهمیت ترویج اسباب بازی تصریح کرد: اسباب بازی باید در سبد خانوادر قرار بگیرد و در این راه سازمان‌ها و نهادهایی مانند کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان، شورای نظارت بر اسباب بازی، وزارت صنعت و معدن، وزارت فرهنگ و ارشاد اسامی، بنیاد ملی نخبگان و سازمان‌هایی که به گونه‌ای به این امر مرتبط هستند باید برای ترویج استفاده از اسباب بازی همت کنند.

وی در پایان به راه‌های ترویج استفاده از اسباب بازی در رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: تبلیغات در مجلات تخصصی، برنامه‌های تلویزیونی، کلیپ‌های تبلیغاتی، تبلیغات شهری، کمپین‌های مجازی، همایش‌ها، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های اسباب بازی می‌تواند برای ترویج این مهم، مفید باشد.

منبع: جهادقزوین

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد