حجاربی؛ تازه‌ترین محصول از باربی‌های باحجاب

به گزارش فناوری فرهنگی، عروسک زیبای باربی برای اولین‌بار در سال 1959 توسط روث هندلر خلق شد و شرکت ماتل آن را تولید کرد. از آن روزها تا به امروز، این عروسک زیبا، خواستنی‌ترین سرگرمی برای دختربچه‌ها است. باربی‌های جذاب و خوش‌هیکل را همیشه با لباس‌های رنگارنگ و تنگ دیده‌ایم. شاید شما هم در کودکی وقتی با باربی‌تان بازی می‌کردید، برایش لباس درست می‌کردید و گاهی اوقات هم با تکه پارچه‌ای روی سرش روسری یا چادر می‌گذاشتید و از اینکه چقدر با حجاب زیبا می‌شود ذوق می‌کردید. موضوع حجاب باربی سال‌ها است که مورد بحث است، چون این عروسک کاملا تابع قوانین غربی است و لباس‌ها و شکل و ظاهرش با فرهنگ مسلمانان همخوانی ندارد. اما اخیرا باربی دیگر از شکل و شمایل شبیه به پاریس هیلتون فاصله گرفته است و شرکت ماتل باربی را با رنگ پوست‌ها و فرم‌های بدن مختلفی تولید می‌کند.

حنیفه ادم، وبلاگ‌نویس و دانشجوی پزشکی 24 ساله اهل نیجریه است که با طراحی حجاب برای باربی، این عروسک را یک قدم به جلوتر برده است. حنیفه نام این عروسک جدید را «حجاربی» گذاشته است و این ایده وقتی به ذهنش خطور کرده که دلش می‌خواسته باربی لباس‌هایی مانند لباس خودش بپوشد. او می‌گوید: «خیلی برایم جالب بود که ببینم اگر باربی مانند من، لباس‌های پوشیده به تن داشته باشد چه شکلی می‌شود. به بازار رفتم، یک باربی خریدم، لباس بر تنش کردم، ایده‌ام را ثبت کردم و الان هم در خدمت شما هستم.» حجاربی اولین نمونه در نوع خودش است و حنیفه امید داشته که با این کار یک خلآ را پر کرده باشد و برای دختران مسلمان آگاهی مثبتی ایجاد کند. او می‌گوید: «من می‌خواستم که این عروسک الهام گیرنده از سبک لباس پوشیدن شما باشد. شما می‌توانید لباس‌های او را به هر شکلی که می‌خواهید تغییر دهید و عروسکی درست کنید که شبیه خودتان باشد و منجر به رشد عزت نفس در شما شود.«حنیفه تاکید می‌کند که زندگی در قرن 21 چقدر می‌تواند چالش برانگیز باشد و تشخیص میراث فرهنگی هم به مراتب اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. او به موضوع حضور زنان مسلمان در جریان اصلی فرهنگ غربی اشاده می کند و می‌گوید: «زنان مسلمان مدگرا در چند سال اخیر بیش از پیش مورد توجه وبلاگ نویسان بوده‌اند و این به دنیا نشان داده است که استایل می‌تواند با ایمان منطبق باشد».

چیزی که برای حنیفه یک سرگرمی بود، حالا تبدیل به یک تجارت شده است و بازار خوبی هم دارد. هر عروسک حدودا 25 پوند قیمت دارد. باربی محجبه بخشی از جنبش جهانی در حال رشد است که سعی دارد حجاب و دیگر لباس‌های اسلامی را به عنوان قدرتی برای خانم‌ها نشان دهد و بگوید که حجاب محدودیت نیست. حنیفه می‌گوید: «برای یک عروسک خیلی مهم است که فرهنگ نیجریه را منعکس کنداین عروسک به یک دختر کوچک تاثیر پذیر کمک می‌کند که ریشه‌اش را تشخیص دهد. چون باربی محجبه طوری لباس پوشیده است که او قرار است در آینده بپوشد».
نیجریه برای حنیفه منبع الهامی بزرگ برای لباس‌هایی است که طراحی می‌کند. رفتن به پارچه‌فروشی‌ها همیشه به ذهنش ایده‌هایی می‌رساند. او می‌گوید که حالا به خاطر فرصت جدیدش در این زمینه، مدرک تحصیلی‌اش در حال خاک‌خوردن است!
ایده حنیفه ادم تا به امروز بسیار موفق بوده است و خیلی از دختران آرزو داشتند که ای کاش این «حجاربی»ها را در دوران کودکی هم داشتند. صفحه حجاربی در اینستاگرام بالغ بر 75 میلیون دنبال‌کننده دارد این نشان‌دهنده استقبال گسترده مردم از این عروسک باحجاب است. حنیفه امیدوار است که یک روز این کارش تبدیل به موقعیت تجاری مناسبی شود.
«حجاربی»های زیبا را می‌توانید در لباس‌های رنگارنگ و مد روز پوشیده ببینید. لباس‌هایی مانند دامن‌های بلند، پیراهن‌های جلو بسته، بلوزهای پوشیده و عبا و لباس‌های سنتی. حال دیگر شما می‌توانید از باربی‌های محجبه‌تان الهام بگیرید یا می‌توانید لباس‌هایی را که خود بر تن می‌کنید، به باربی‌های‌تان هم بپوشانید.

نمایش همه عکس ها

منبع: مدآنلاین

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد