جهانِ «پلانکی‌»ها منطق ندارد/ خلاقیت بچه‌ها بالا می‌رود

به گزارش فناوری فرهنگی، تهیه‌کننده «پلانکی» معتقد است این اثر یکی از معدود انیمیشن‌هایی است که به دلیل نداشتن منطق در کاراکترهایش باعث رشد تخیل کودکان خواهد شد.

سید مسعود صفوی تهیه کننده مجموعه انیمیشن «پلانکی» که در ۵۲ قسمت از شبکه‌های دو و کودک و نوجوان پخش می‌شود در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: انیمیشن «پلانکی» یکی از معدود انیمیشن‌هایی است که به دلیل نداشتن منطق در کاراکترهای این کار باعث رشد تخیل کودکان خواهد شد. در حال حاضر انیمیشن‌ها در ایران بیشتر با منطق افراد طراحی می‌شود تا با تخیل هنرمند. باید به این نکته اشاره کنم که در کاراکترهای انیمیشن «پلانکی» از نقاشی‌های خوان میرو بهره گرفته شده و طراحی کاراکترهای آن کمی غیر معمول است و فضای آن کاملاً درگیر موجودات فانتزی است.

وی افزود: در «پلانکی» تصمیم بر این شد که یک پروژه بی منطق بی منطق خلق شود. حتی رفتار کاراکترها بی منطق است و داستان‌ها نیز با نهایت بی منطقی پیش می‌رود. این نوع از بی منطقی در نهایت یک منطق خاص خود را دارد و همین موضوع است که تماشاگر این انیمیشن را که کودکان هستند بیشتر جذب می‌کند.

این تهیه کننده سینما و تلویزیون در توضیح بیشتر جهان منطقی این انیمیشن گفت: ما در «شکرستان» هم به همین گونه عمل کردیم. اگر دقت کرده باشید در تمام کاراکترهای «شکرستان» اغراق شده است. بینی بزرگ و قد کوچک اسکندری که حرف می‌زند. البته این کار چندان آسان نبود و در پیش تولید گروه به شدت دچار سختی شد چون تعداد کاراکترها زیاد بود و نباید این کاراکترها بهم شبیه می‌شدند.

صفوی با تاکید بر اینکه تنوع در انیمیشن بسیار مهم است، بیان کرد: برای بچه‌های امروز که دسترسی بسیار زیادی به دنیای اطراف دارند و با یک کلیک و فشار یک دکمه آن چیزی که به نظر آنها جذاب‌تر است انتخاب می‌کنند باید محصول متنوع عرضه کرد. یکی از دلایل موفقیت سریال «باب اسفنجی» به غیر از فیلمنامه، طراحی خوب کاراکترهای آن است. شما نمی‌توانید انیمیشنی برای کودکان تولید کنید که کاراکترهای متنوع و با طراحی خوب نداشته باشد.

وی ادامه داد: نکته مهم بعدی برای انیمیشن به ویژه برای کودکان، فیلمنامه است. دو نکته باید در فیلمنامه انیمیشن برای کودکان رعایت شود اول پیوستگی داستان و دوم زبانی است که برای فیلمنامه انتخاب می‌شود. اگر کودک و تماشاگر انیمیشن نتواند شخصیت‌ها را لمس کند آن سریال دارای تاریخ مصرف خواهد بود. باز به «شکرستان» بر می گردم. ببینید هنوز هم انیمیشن «شکرستان» جذاب است زیرا زبان این اثر زبان روز و قابل فهم برای مخاطبش بود.

این تهیه کننده خاطرنشان کرد: سریال انیمیشنی «پلانکی» زبان طنز امروزی دارد. از طرفی در این انیمیشن به شدت سعی شده اعتماد به نفس کودکان بالا رود. شخصیت‌هایی که در این انیمیشن ضریب هوشی پایینی دارند توانسته‌اند قهرمان داشته باشند و قهرمان سازی در این انیمیشن به شدت برای کودکان آسان جلوه داده شد. این اثر کاری طناز است و وابستگی کاراکتر و دیالوگ به یکدیگر بسیار قوی است. هر کدام از این دو تغییر کند جذابیت داستان کم می‌شود. در واقع شکل و شمایل کاراکترها با دیالوگ‌هایی که رد و بدل می‌کنند طنزی بسیار جذاب را برای کودکان ایجاد کرده است.

صفوی در پایان در مورد ساختار فنی این اثر نیز خاطرنشان کرد: انیمیشن «پلانکی» اثری است که با تکنیک کات اوت تولید شده اما «ریگ» خاصی دارد؛ ریگ خیلی خاصی که اعضای گروه «پلانکی» به صورت ویژه برای کاراکترهای این انیمیشن کار کردند و به خصوص با دقت اهورا شهبازی کارگردان این اثر توانستیم از این مشکل گذر کنیم.

عوامل این سریال عبارتند از: اهورا شهبازی کارگردان، مهرنوش روحانی مدیر تولید، وحیده علی اکبر شیرازی پینت، نیما مجلسی طراح شخصیت و فضا، امیر دهقان پور سرپرست انیمیت، یاشار تمنده رو سوپروایزر فنی، مینا حسین نژاد، علی علیوردی، النا سپهیار، حمید خادمی، بهزاد مهدی زاده، نسیم قاسم زاده، مریم جعفری، فاطمه نیری، هاجر منتظری و نرگس عسگری انیماتور، محمد لقمانیان و ندا فرمانی صدای شاهد، مهسا سرشار، کیارش بختیاری و پژمان مالمیر گروه تولید

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد