آیا واقعا شبکه‌های اجتماعی برای آدم‌های خوش‌شیفته جذاب هستند؟

به گزارش فناوری فرهنگی، پاسخ به سؤالی که در عنوان این پست مطرح شد، در قالب یک «بله» یا «نه»، نمی‌تواند باشد و در واقع در این مورد تا به حال تحقیقات زیادی انجام شده است.

یکی از تازه‌ترین این تحقیقات توسط دانشگاه فلورانس انجام شده است که نشان می‌دهد شبکه‌های اجتماعی برای دسته خاصی از آدم‌های خودشیفته آسیب‌پذیر جذاب است. این دسته از افراد احساس عزت نفس پایین‌تری دارند و سطح بالاتری از عدم امنیت را در درون خود احساس می‌کنند.

به این ترتیب جو خاص شبکه‌های اجتماعی که می‌تواند در مواردی برای آنها تأیید اجتماعی یا حتی تحسین شدن را به ارمغان بیاورد، برای آنها نسبت به دنیای واقعی بیرون، به مراتب جذاب‌تر است.

اما از سوی دیگر ما دسته دیگری از آدم‌های خوش‌شیفته را هم داریم: آنهایی که متکبر هستند و به خودنمایی بسیار علاقه دارند، برای این دسته شبکه‌های اجتماعی به اندازه دسته اول جذاب نیست.

پرسشی که پیش از این در ذهن ما بود این بود که شبکه‌های اجتماعی هستند که خودشیفتگی را تقویت می‌کنند و برمی‌انگیزانند یا اینکه افرادی که از قبل خودشیفته بودند، بیشتر به شبکه‌های اجتماعی پناه می‌آورند و حالا طبق این تحقیق به نظر می‌رسد که بیشتر نظر دوم درست باشد.

از آنجا که تبادلات آنلاین می‌توانند اثر غیرمستقیم روی احساس عزت نفس افراد داشته باشد، این تحقیق تأکید می‌کند که در مورد کسانی که استفاده خارج از عرف از اینترنت دارند، باید افسردگی هماره، خورد بررسی قرار بگیرد.

البته این تحقیق، محدودیت‌های خاص خودش را دارد، مثل اینکه متکی بر اظهارات شخصی خود کاربران بوده است. ضمن اینکه باید در نظر داشت، شبکه‌های اجتماعی مختلف، جو و شرایط متفاوتی دارند و مسلما بین یک کاربر پرکار توییتر که لینک‌ها را به صورت هوشمندانه انتخاب و پردازش می‌کند با کسی که مثلا در تلگرام، وقت را بیهوده می‌گذارند، باید تفاوت، قائل شد.

منبع: 1پزشک

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد