به گزارش فناوری فرهنگی، جشنواره مد و لباس فجر برای ششمین دوره متوالی، امسال نیز توسط کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد اسلامی در حال برگزاری است، جشنوارهای که به گفته مسئولان، نوزادی بوده که امروز کودک نوپایی شده است.
اما این کودک نوپا توانسته است در این سالها چشمان مخاطبان را به زیبایی بومی و ملی سوق دهد تحولی که ظهور و بروز آن را در نوع پوشش هنرمندان در جشنوارههای ملی و بینالمللی میتوان دید، اگر تا دیروز هر هنرپیشهای برای حضور در جشنوارههای خارجی از هر نوع لباس بی هویت و خارج از چارچوبی استفاده میکرد امروز حداقل میداند که باید سراغی از یک طراح لباس بگیرد و از نشانههای بومی و ملی در کنار زیبایی و چشمنوازی در نوع پوشش بهره ببرد.
تغییر ذائقه مردم، همان چیزی است که طی دهههای گذشته مدیریت آن از خارج از مرزها انجام شده و ما منفعلانه در برابر آنها به این سو و آن سو رفتهایم اما آنچه که حال حاضر در حال رخ دادن است تدوین یک مسیر برای نوع لباس و پوشش است نه یک الگوی واحدی که بر تن یکی زار بزند و قامت دیگری در آن، جا نگیرد.
جشنوارههای مد و لباس فجر، اگر چه در طی این شش دورهای که طی 6 سال برگزار شده است درگیر امواج تندرویها و کندرویهای متعددی بوده و هر سال، مستأجر یک محلی با سیاستهای مختلفی شده است اما آنچه قابل دفاع است مسیر رو به اصلاح و تعالی آن است.
جشنواره و نمایشگاه مد و لباس هنوز یک محل دائمی برای برگزاری ندارد، یک سال در مصلی برگزار میشود، سال بعد در تالار وحدت، سال دیگر در برج میلاد و… نکتهای که شاید به ظاهر اهمیت نداشته باشد اما سیاستهای مدیریتی حاکم در هر کدام از این مجموعهها در نوع ارائه محصولات مد و لباس هر سال تأثیرگذار بوده است.
دورهای نمایشگاه مد و لباس فجر در فضای پارکینگ روبروی تالار وحدت برگزار شد و همان سال کالاهایی در حد نمایشگاههای بهاره به مردم ارائه شد که لابهلای آنها کالاهای وارداتی هم پیدا میشد (!) اما امسال در برج میلاد تنها 25 برند تولیدکننده داخلی حضور دارند که به گفته یکی از غرفهداران، امسال حتی برای آوردن چادرهای رنگی (که حجاب خانمها در خانه است) مشکل داشتهاند و مسئولان برگزاری نمایشگاه گفتهاند، شأن نمایشگاه امسال اینها نیست! اگرچه بر این موضوع هم مردم به عادت هر ساله،نقدی وارد میکنند اما این تحول در برگزاری نمایشگاههای مد و لباس قابل تقدیر است چرا که این نمایشگاه در حال نزدیک شدن به فلسفه واقعی برگزاریاش شده است.
جشنواره و نمایشگاه مد و لباس فجر قرار است با در مسیر قرار دادن طراحان لباس در نوآوری و کاربردی کردن طرحهای لباس، خوراک سالانه تولیدکنندگان و در نهایت مردم را در موضوع لباس و پوشاک تأمین کند نه اینکه همان چیزی که در نمایشگاههای بهاره به هر قیمتی پیدا میشود را در نمایشگاههای مد و لباس، عرضه کند!
جشنواره مد و لباس فجر در مسیر تحول خود از طرحهای زنانه به سمت مردانه، کودک و نوجوان رفته است و امسال با در سه نقطه پایتخت (تالار وحدت، برج آزادی و برج میلاد) محصولات خود را ارائه میکند که البته تنها در برج میلاد، فروش محصولات را دارد، 25 برند تولیدکننده داخلی در برج میلاد محصولاتشان را به مردم ارائه میکنند، نمایشگاهی که تا دهم اسفندماه فروش دارد.
جشنواره مد و لباس فجر امسال رنگ سال ملی را هم اعلام کرده است، طیف رنگی کرم تا قهوهای که قرار است تولیدکنندگان برای سال آینده از این طیف رنگی، بیشتر به کار ببرند.
اما شاید عدهای مد و توجه به نوع پوشش را جزئی از تجملگرایی و مصرفگرایی برشمرند اما یک سؤال، آیا میتوان منکر زیباییدوستی انسانها شد؟ جشنواره مد و لباس فجر، ایدههای نو در نحوه پوشش بومی و اسلامی میدهد و اجباری در بهرهگیری از آنها وجود ندارد.
قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از آمار 2 میلیارد دلاری قاچاق البسه در سال خبر میدهد و نماینده یونیدو در ایران میگوید: «بیش از 50 درصد پوشاک وارداتی به ایران به صورت غیرقانونی وارد این کشور میشود» قاچاقی که هیچ محدودیتی در نوع محصولاتی که به خورد جامعه میدهد ندارد و در اینجاست که مسئولیت کارگروه مد و لباس به عنوان متولی برگزاری نمایشگاههای مد و لباس در کشور در این مبارزه، سختتر میشود و یک حرکت جمعی مسئولان را میطلبد تا دستهای قاچاق لباس به کشور بریده شده و دستهای طراحان و تولیدکنندگان داخلی قوت بگیرد.
منبع:فارس