مترجم: امیر سپهرام
مدتی پیش گفتگویی با عده ای از دوستان پیش آمد، روی یکی از همین انجمن های مجازی، در باب این که چرا دیگر کسی چندان حوصله خواندن متن های بلند را ندارد؛ بخصوص وقتی روی کامپیوتر خوانده میشود… کتاب حاضر، نتیجه تحقیقی گسترده در باب تاثیر فناوری اطلاعات، به ویژه اینترنت، و دیگر فناوری های وابسته بر ساختار و شیوه تفکر بشر و در نتیجه شیوه مطالعه، نگارش و تعاملش با دیگران. نویسنده در بخش های مختلف به فیزیولوژی مغز، کارکرد حافظه، تاریخچه فناوریهای فکری، نقش موتورهای جستجوی وبی و به خصوص شرکت گوگل و دیگر موارد مرتبط می پردازد تا بتواند دلیل و نحوه تاثیر این فناوری را بر تفکر بشر نشان دهد تا در نهایت ریشه این بی حوصلگی در مطالعه را بیابد و نشان دهد که چرا عموم مردم قرن بیست و یکم، سطحی تر از گذشته مطالعه میکنند و با این که حجم بیشتری از اطلاعات در دسترس شان است، کم عمق تر شده اند.
===============================================================
کتاب «دستهای طلایی»
کتاب «دست های طلایی» بهانه ای است برای تأمل در تجربیات دو کارآفرین ماهر و دو معلم زیرک؛ البته نه معلمانی دانشگاهی، بلکه از نوع خیابانی و بازاری. مطالعه این کتاب برای افرادی توصیه می شود که؛ مایلند بدانند چطور باید از شرایط بد، شرایطی خوب ساخت و البته، تنبل ها قطعا با مطالعه ی آن، وقت خود را تلف خواهند کرد. نوشته حاضر راجع به کسب و کار نیست. درباره موارد لازم برای تبدیل شدن به کارآفرین موفق است.
===============================================================
تکنوپولی : تسلیم فرهنگ به تکنولوژی
نویسنده: نیل پستمن
مترجم:صادق طباطبایی
تکنوپولی که از ترکیب دو واژه «تکنولوژی» و «مونوپولی» ساخته شده است بیان کننده سلطه بلامنازع و حکومت تمام عیار «تکنولوژی بدون اخلاق» بر فرهنگ جوامع بشری است.
نویسنده در 10 فصل از این کتاب، شگردها و سازوکارها و رهیافتهای این فرهنگ زدایی و دین ستیزی را برشمرده و کوشیده است از زوایای گوناگون، جوانب تکنوپولی و انقیاد جامعه امریکا را – که وی آن را اولین قربانی تکنوپولی در جهان می شمارد – در برابر خدایی به نام تکنولوژی نشان دهد. تکنولوژی که قرار بود در خدمت انسان و برای سامان بخشیدن و تضمین زندگی بهتر و حل مشکلات معیشتی و اجتماعی و بهزیستی جامعه قرار گیرد، اینک دیو مخوف و بلایی مهلک شده است که کل بشریت و فرهنگ و تمدن انسانی را تهدید می کند. نویسنده در فصل یازدهم کتاب، راه حلهایی را به جوامعی که هنوز اسیر این دیو مستبد تاریخ کش نشده اند عرضه می دارد.از آنجا که نویسنده به مناسبتی از ماجرای کتاب آیات شیطانی به گونه ای انتقادی یاد کرده است، لذا مترجم محترم در قالب فصلی جداگانه، این ماجرا را در چارچوب نظام تکنوپولی و شبیخون فرهنگی مورد بررسی و تحلیل قرار داده که به عنوان ضمیمه در انتهای این کتاب اضافه شده است.
===============================================================
نام کتاب: رسانههای اجتماعی
نویسنده: جواد افتاده
خلاصه: رسانههای اجتماعی بهعنوان ابزارهای ارتباطی بینفردی، از تأثیرگذارترین عوامل تحولات و تغییرات عصر حاضر محسوب میشوند که برپایه اینترنت و تکنولوژیهای متحرک وب پایهای برای تبدیل ارتباط دیالوگی دوسویه شکل گرفتهاند و دارای ویژگیها و ساختارهایی حرفهای هستند. این رسانهها به کاربران اجازه میدهند تا در فضای مجازی به تبادل اطلاعات و تولید محتوا بپردازند.
این کتاب در زمینه ویژگیها و الگوهای رسانههای اجتماعی است که در سال ۱۳۹۲، در قالب پایاننامه و به راهنمایی دکتر هادی خانیکی در دانشگاه علامه طباطبایی انجام گرفته است.
این پایاننامه در شمار نخستین کارهای دانشجویی در این زمینه است که ناظر به حضور فعال محقق در رسانههای اجتماعی است.
فصل اول با عنوان مفاهیم رسانههای اجتماعی، درباره چیستی، انواع و ویژگیهای اصلی رسانههای اجتماعی بحث میکند و تفاوت آن را با رسانههای جمعی توضیح میدهد.
فصل دوم با عنوان رسانههای اجتماعی در کسب و کار به تلاقی رسانههای اجتماعی و کسب و کارها میپردازد و با ذکر مفاهیم این بحش، به ایجاد کمپین، بازاریابی و استراتژی در این رسانهها میپردازد.
فصل سوم با پرداختن به رسانههای اجتماعی و کسب و کار، ضمن متمایز ساختن مدل کسب و کار رسانههای اجتماعی از سایر کسب و کارها، موضوعاتی چون کسب وکار اجتماعی، بازگشت سرمایهگذای، و مدلهای درآمدی و استراتژی در رسانههای اجتماعی را مطرح میکند.
فصل چهارم بررسی اهمیت شبکههای اجتماعی را مدنظر قرارداده و پیدایش، چیستی و ظهور شبکههای اجتماعی آفلاین و آنلاین را مورد بحث قرار میدهد.
فصل پنجم، مفاهیم نظری رسانههای اجتماعی را بررسی میکند و نظریههایی از جمله جامعه شبکهای، حوزه عمومی، شش درجه جدایی و جهانهای کوچک را بهعنوان نظریههای آکادمیک، نظریههای غنای رسانهای، همزمانی رسانهها و سرشت رسانهها بهعنوان نظریههای رسانههای جدید و نظریههای شبکههای اجتماعی را بهعنوان نظریههای اجتماعی نیز مرور میکند.
===============================================================
نام کتاب: قصههای خوب برای بچه های خوب
نویسنده: مهدی آذریزدی
خلاصه کتاب: کارهای مهدی آذریزدی یک فرق اساسی با بقیه داشت. این که آذریزدی هیچ چیزی از خودش ننوشت. مهدی آذریزدی هرچه نوشت، بازنویسی ادبیات کهن ما بود. مجموعهای که او با عنوان «قصههای خوب برای بچههای خوب» آماده کرد، بازنویسی قصههایی بود که هم پدر و مادرها هم قبلا شنیده بودند.
=============================================
نام کتاب: دوفضایی شدن بازیهای رایانهای
نویسنده: دکتر سعید رضا عاملی
خلاصه کتاب: نگاهی اجمالی به شرکتهای طراحی بازیهای رایانهای در جهان نشان میهد که این شرکتها متعلق به نظام سلطه هستند و لذا امپراتوریهای عرصه بازیهای رایانهای نیز متعلق به جهان غربی است. بر این مبنا، تولید این بازیها در چارچوب تفکرات و اندیشههایی صورت میگیرد که متفاوت از نظام معرفتی و ارزشی اسلامی است و درنتیجه ضرورت اتخاذ راهبردهایی برای این بازیها به میان میآید که منطبق با مبانی فکری اسلانی و بومی باشد.
===============================================================
نام کتاب:مدیریت رایانه و بازیهای رایانهای در خانواده
نویسنده: مریم احمدی
این کتاب در دو بخش مجزا به زبانی ساده و عملیاتی به موضوع رایانه و بازیهای رایانهای میپردازد و در هر بخش آسیبها و فرصتهای استفاده از این رسانهها بررسی شده است. در فصل نخست کتاب به اهمیت رایانه در زندگی امروز خانوادهها و سن مناسب استفاده از رایانه پرداخته شده است . در فصل دوم به طور کلی فعالیتهای مثبت مرتبط با استفاده از رایانه معرفی شده است. در فصل سوم نویسنده به آسیبهای رایانهای چون اعتیاد به آن پرداخته است. فصل چهارم تا ششم این کتاب نیز به بررسی چگونگی مدیریت بازیهای رایانهای در خانواده اختصاص دارد. نویسنده در فصل «آشنایی با ماهیت بازی» درباره چیستی بازی و تجربیات حین بازی سخن میگوید و در بخشهای بعدی درباره چگونگی انتخاب بازی مناسب برای فرزندان و نظام ردهبندی سنی بازی رایانهای در ایران نکاتی را ارائه میکند.در سه فصل آخر کتاب هم به ارائه راهکارهایی عملی برای کاهش آثار منفی بازیها و قانونمند کردن بازی در خانه پرداخته شده است.
===============================================================
نام کتاب:دغدغههای فرهنگی
خلاصه کتاب:کتاب دغدغههای فرهنگی، دیدگاههای مقام معظم رهبری درباره مسائل فرهنگی از سوی موسسه فرهنگی جهادی منتشر شده است. این کتاب شرح مزجی یکی از بیانات محوری مقام معظم رهبری در سال 1373 است که با استفاده از دیگر بیانات ایشان تکمیل شده است.بیاناتی که به عنوان شرح در میان متن آمده، مخاطبان فرهنگی داشته است، به جز برخی مسائل عمومی، مانند «دنیا»،
===============================================================
مجموعه کتابهای ۱۲ جلدی سواد رسانهای با هدف فهم و درک دنیای جدید رسانهها و با رویکردی کاربردی، کارگاهی، ساده و آموزشی تحت نظارت دکترحمیدرضا آیتاللهی و به سرپرستی اسماعیل رمضانی تولید و توسط انتشارت فهم به بازار عرضه شده است.مجموعه کتابهای 12 جلدی سواد رسانهایشامل یک کتاب عمومی و 11 کتاب اختصاصی برای رسانهها و ابزارهای رسانهای گوناگون است. تبلیغات، بازیهای رایانهای، رادیو، شبکههای اجتماعی، موبایل، خبرگزاریها، مطبوعات، سینما، تلویزیون، عکس و اینترنت 11 عنوان کتابهای اختصاصی این مجموعه هستند.
===============================================================
خلاصه کتاب: این کتاب به بیان نحوه رنگ بندی، ایجاد هیجان بر روی بازی کننده و دیگر موارد لازم جهت تولید یک بازی رایانه ای نیز میپردازد. لازم به ذکر است که نویسنده این کتاب به عنوان اولین بازی ساز مستقل ایرانی و سازنده پرفروش ترین بازی آندرویدی به نام 41148 نیز میباشد.
کتاب فناوریهای صنعت یادگیری مجازی ایران که به همت ستادتوسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی تدوین و چاپ شده است به معرفی شرکتهای معتبر حوزه آموزش الکترونیک ایران می پردازد.
===============================================================
کتاب فناوریهای صنعت پویانمایی ایران که به همت ستادتوسعه فناوریهای نرم و هویتساز تدوین و چاپ شده است به معرفی صنعت پویانمایی و شرکت های مهم این حوزه می پردازد.
===============================================================
نام کتاب:کتاب « جامع اطلاعات طراحان صنعتی ایران »
موسسه طراحان صنعتی شکوه ایرانیان برگزار کننده ” مسابقات ملی طراحی صنعتی ایران، آیدیران ” با حمایت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری در نظر دارد کتاب « جامع اطلاعات طراحان صنعتی ایران » را بمنظور معرفی و ترویج مفهوم دیزاین در بین صنایع و همچنین تشویق طراحان محصول و نیز تولید کنندگان برنده شده در جشنواره آیدیران، به چاپ برساند.
===============================================================
نام کتاب:کتب توسعه صنعت پویانمایی ایران
به منظور تدوین این سند، فازهای مختلفی جهت انجام مطالعات جامع در خصوص وضعیت موجود صنعت پویانمایی ایران و چشمانداز مطلوب آن به اجرا درآمد که نتایج مطالعات صورتگرفته در شش جلد کتاب با عنوان کلی “توسعه صنعت پویانمایی ایران” ارائه شده است.