نقش قوانین فیزیک در فروش بازی های رایانه‌ای

20طبق آمارها در صنعت بازی‌های کوچک و بی سیم(که غالبا برای موبایل عرضه میشوند)،کاربران از بازیهایی بیشتر استقبال کرده اند که در آن از قوانین فیزیکی استفاده شده است. برای مثال اولین بازی موجود در لیست محبوبترین‌های سال 2011 برای پلتفورم اندروید بازی پرندگان خشمگین (Angry Birds) است. در این بازی از قوانین فیزیک مکانیک در پرتابه استفاده شده است که این امر یکی از عوامل جذابیت آن به شمار میرود. ویژگی‌هایی از قبیل راحت بودن و  پشت سر گذاشتن سریع مراحل موارد دیگری هستند که کاربر را به خود جذب می‌کند. بازی  اندرویدی نیوتن (Newton) نیز یک چالش مبتنی بر دانش ریاضی-فیزیک است که بازیکن درآن باید به ترتیب به اهداف تیراندازی کند. بازیکن مجبور است از طریق نیروهای کشنده و فشاردهنده، گاز انبر، آیینه‌ها و تله‌ها و توجه به قوانین طبیعت بازی کند و باتمام عواملی که بازیکن را از هدف منحرف می‌سازند، مبارزه کند.

بازی ”طناب را ببر“  (Cut the rope)، نمونه ی دیگری است که در آن قوانین فیزیکی درباره طناب‌ها و آونگ‌ها به کار رفته است و کاربر باید با بریدن به موقع چند طناب، شکلاتی را در دهان قورباغه بیاندازد. جالب آن است که تنها نه روز پس از ارائه این بازی در سال ۲۰۱۰ روی پلت‌فرم Apple iOS، یک میلیون نسخه از آن فروش رفت که رکورد بی‌سابقه‌ای بود. البته سازندگان بازی که دو برادر ۲۷ ساله دوقلوی روسی هستند، بعداً آن را روی Google Android و Nintendo DSiWare هم عرضه کردند.

تنها در حدود یک سال پس از ارائه، این بازی کوچک بیش از ۶۰ میلیون بار دانلود شده که حدود یک پنجم آن خریداری شده است.

در قرن بیست و یکم گرایش مالکان گوشی‌های هوشمند به دنیای بازی یکی از مهم‌ترین موضوع‌های قابل بحث است. به طوریکه اکنون گروهی ازبرنامه‌نویسان به جای پرداختن به کنسول‌های سنتی بازی، به تولید بازی برای گوشی‌های هوشمند پرداخته‌‌‌اند. از طرفی بازار فروش بازی بر روی پلتفروم گوشی بسیار داغ است و از طرف دیگر هزینه ساخت بازیهای کوچک بسیار کمتر است. امروزه برنامه‌نویسان در تلاشند تا با راهی برای اتصال جوی‌استیک به گوشی موبایل ایجاد نمایند. در آینده‌ای نه چندان دور دغدغه برنامه‌نویسان بازی و تولیدکنندگان جوی‌استیک و بازیکنان، اجرای بازی‌های حرفه‌ای و جذاب روی گوشیهای موبایل خواهد بود.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد