از پساتلگرام تا اینترنت رایگان آمریکایی!

بحث‌ و کشمکش‌های ایجادشده پیرامون فیلترینگ تلگرام، تناقضات مسئولین وزارت ارتباطات در مورد پروژه اوترنت و مذاکرات این وزارتخانه برای انتقال کپی سرورهای اینترنت جهانی به ایران از مهم‌ترین اتفاقات هفته گذشته بود.

تلگرامپساتلگرام کلید خورد!

پس از بارها اختلال فنی این بار مدیرعامل تلگرام مدعی شد که محدودیت تلگرام در ایران عمدی است. وی در پستی که در توئیتر خود منتشر کرده دریافت ایمیلی از  آدرس‌های ict.gov.ir و tic.ir با مضمون درخواست همکاری ایران از تلگرام مورد استناد قرار داده است.

اما وزیر ارتباطات این ادعا را رد کرده و مدعی شده است که ارتباط با مدیران تلگرام به جهت بسته شدن کانال های غیراخلاقی بوده است. البته این واکنش‌ها در حالی صورت گرفته که واعظی در دیدارش با همتایان روسی خود، از تلگرام حمایت کرد و آن را هم‌راستا باسیاست‌های وزارت ارتباطات دانسته است. همچنین هفته گذشته و در اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی ، رئیس جمهور از تسهیل دسترسی به شبکه‌های اجتماعی خبر داد.

به گفته کارشناسان به دلیل ویژگی ذاتی شبکه‌های اجتماعی، فیلترینگ کامل آن‌ها تأثیر بلندمدتی نخواهد داشت و موجب انتقال مردم به شبکه‌های اجتماعی جدیدتر و به‌روزتری می‌شود، مانند اتفاقی که پس از اختلالات وایبر رخ داد و موجب شد مردم به سمت تلگرام روانه شوند. بنابراین به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری در جهت ساخت و ترویج نرم‌افزارهای ساده و ارزان ایرانی بهترین راه‌حل این معضل باشد که متأسفانه به علت عدم‌حمایت و توجه مدیران ارشد وزارت ارتباطات این موضوع مورد غفلت واقع‌شده است.

اینترنت رایگان آمریکا در مسیر ایران!

پروژه اینترنت بدون سانسور و رایگان آمریکا که مدت‌هاست به‌صورت جدی مطرح و حتی در برخی نقاط دنیا پیاده‌‌سازی شده است توسط وزیر ارتباطات یک ادعا مطرح می‌شود اما رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه هیچ برنامه‌ای برای کنترل این پدیده نداریم. می‌گوید: «ما به این پروژه به عنوان یک فناوری نوین نگاه می‌کنیم».

همه چیز درباره اینترنت رایگان ماهواره ای

اوترنت محصول مؤسسه غیرانتفاعی آمریکایی MDIF (صندوق سرمایه‌گذاری توسعه رسانه‌ها) است که در سال ۱۹۹۵ تأسیس شد و به جمع‌آوری و قرار دادن محتوای موجود بر روی اینترنت در ماهواره‌های خود کرد و تاکنون پایگاه اطلاعاتی بسیار بزرگی را در اختیار دارد که آن را به‌رایگان برای همه عرضه می‌کند. این پروژه ماهواره‌ای‌ اطلاعات موجود در اینترنت را از طریق امواج ماهواره‌ای به مخاطبان خود در سراسر جهان منتقل می‌کند تا کاربران با استفاده از دیش‌های خانگی یا ریسیورهای همین مؤسسه بتوانند تمام اطلاعات ویدئویی، صوتی، متنی یا هر بخشی که نیاز دارند را دریافت کنند. به نظر می‌رسد در گام اول هشیاری و اتفاق‌نظر مسئولین و در گام دوم انتخاب راه‌حل مناسب در برخورد با چنین تکنولوژی‌های به‌روز و اثرگذاری می‌تواند مهم و حیاتی باشد.

اینترنتمداکرات برای سرورهای ایترنتی

نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای شرکت در نشست آیکن به ایرلند سفر کرد. جهانگرد اعلام امیدواری کرده است که از طریق تعاملات و پیگیری‌های بین‌المللی بتواند دومین DNS سرور اینترنت را به ایران بیاورد.

فروردین‌ماه سال ۹۴، در تعامل با سازمان ICANN نخستین کپی از DNS Server اینترنت به ایران آورده شد که پس از یک ماه نصب و راه‌اندازی توسط مهندسان خارجی، از اردیبهشت‌ماه در شبکه ایران مورداستفاده قرار گرفت. گفتنی است که ۱۰۰ سرور کپی و ۱۳ سرور اصلی وظیفه آدرس‌دهی اینترنت در جهان را انجام می‌دهند. به گفته کارشناسان با این اقدام ایران می‌تواند تمامی مراودات مبدأ و مقصد را مدیریت کند و این موضوع هم از جهت امنیت اطلاعات و هم مدیریت‌ نام‌های دامنه و مسیریابی حائز اهمیت است.

اخبار کوتاه

خلأ قوانین ایران در حفاظت از داده‌ها در فضای مجازی  

مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به خلأ قانونی حفاظت از داده‌ها در فضای مجازی، قانون‌گذاری دراین‌باره را ضروری دانست و هشدار داد که بدون وجود چنین قانونی شهروندان از ارائه اطلاعات یا ارائه اطلاعات صحیح در فضای مجازی اجتناب می‌ورزند.

مذاکره با ۲ اپراتور اروپایی خریدار «همراه اول» 

همراه اول توافقاتی با دو اپراتور اروپایی داشته (که صدوقی مدیرعامل همراه اول گفته که «ترجیح می‌دهیم با توجه به حساس بودن شرایط نامی از آنها نبرم».)و علاوه بر این کمپانی‌های بسیاری خواستار خرید سهام این شرکت سود ده در ایران هستند.

وعده فیس بوک: تلاش دولتها برای هک کردن حسابتان را اطلاع می‌دهیم 

فیس بوک می‌گوید ازاین‌پس کاربران را در جریان حملات هکری دولت‌های مختلف به حساب‌هایشان در این شبکه اجتماعی قرار می‌دهد.

شوراها و مراکز موازی با شورای عالی فضای مجازی به‌سرعت منحل شوند 

“جبهه انقلاب اسلامی در فضای‌ مجازی” در آگاهی‌نامه شماره ۲ تبیین مواضع خود خواستار تسریع در انحلال شوراها و مراکز موازی با “شورای عالی فضای مجازی” شد.

برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی جیتکس در دوبی      

سی و پنجمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی فناوری اطلاعات و ارتباطات (جیتکس ۲۰۱۵) هم از بیست ششم تا سی‌ام در دوبی برگزار شد.در این دوره بیش از ۳۶۰۰ شرکت از ۱۴۴ کشور جهان حضور داشتند و آخرین دستاوردهای خود در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات را به نمایش گذاشتند. همانند دوره‌های قبل شرکت‌های ایرانی نیز در این دوره حضور داشتند.

منبع: عیارآنلاین

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد