ایران قلب بازی‌سازی خاورمیانه می‌شود/ امضای قرارداد با گیم کانکشن

نشست مشترک امضای قرارداد همکاری میان مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و رئیس رویداد گیم‌کانکشن فرانسه پیش از ظهر امروز یکشنبه در محل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سخنان کوتاهی به دلایل امضای این قرارداد همکاری اشاره کرد و گفت: ما از ابتدای امسال اعلام برنامه کرده بودیم و تلاش داشتیم یک رویداد بین‌المللی واقعی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای برگزار کنیم و به همین منظور با شرکت‌ها و موسسات بین‌المللی بسیاری ارتباط گرفتیم که یکی از این موسسات معتبر «گیم‌کانکشن» فرانسه بود.

کریمی قدوسی ادامه داد: ایران به خصوص در زمینه بازار بازی‌های رایانه‌ای هنوز یکی از کشورهای ناشناخته محسوب می‌شود و برای بسیاری از کشورهای معتبر در این زمینه بازار ایران حکم جعبه سیاهی را دارد که به راحتی نمی‌توانند به آن اعتماد کنند. به همین دلیل برای رسیدن به هدف برگزاری یک رویداد بین‌المللی نمی‌توانستیم به تنهایی وارد میدان شویم و سراغ یکی از برندهای معتبر جهانی رفتیم و اینگونه قرارداد با گیم‌کانکشن نوشته شد.

وی افزود: براساس این قرارداد که امروز امضا و به صورت رسمی فعالیت برمبنای آن آغاز خواهد شد، در چند مراحل مقدمات برگزاری رویداد بزرگ «تهران گیم کانونشن» در اردیبهشت ماه سال آینده فراهم خواهد شد.

ایران از نقاط کلیدی خاورمیانه است

بعد از کریمی قدوسی پیرکارده رئیس موسسه جهانی گیم کانکشن ضمن ابراز خوشحالی از حضور در ایران و استقبال اصحاب رسانه از این نشست خبری گفت: گیم‌کانکشن رویدادی است که از ۱۵ سال قبل آغاز به کار کرده و امروز تبدیل به بزرگ‌ترین رویداد تجاری جهان در عرصه بازِی‌های رایانه‌ای شده است. رویدادی که در ماه اکتبر در قالب آن ۲۰۰۰ نفر در پاریس گردهم می‌آیند و در ماه مارس در سانفرانسیسکو همین تعداد جمع می‌شوند.

کارده افزود: تمرکز ما در برگزاری این رویداد کیفیت حضور شرکت‌های خریدار محصول و انتخاب بهترین سخنرانان است. در این راستا یکی از شاخصه‌های منحصر به فرد گیم‌کانکشن امکان هماهنگی میان شرکت‌های حاضر پیش از آغاز رسمی رویداد و از طریق نرم‌افزار است که باعث تسهیل برنامه‌ریزی تجاری متقاضیان خواهد شد.

وی در ادامه به مجموعه عوامل موثر در برقرار ارتباط این موسسه با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرد و گفت: تمرکز ما بر روی ایران نیست و ما این کشور را یکی از نقاط کلیدی خاورمیانه می‌دانیم که این منطقه پتانسیل بسیار بالایی برای رشد در بازار بازی‌های رایانه‌ای دارد.

رئیس گیم‌کانکشن تأکید کرد: این قرارداد اولین تعامل گیم‌کانکشن با کشورهای خاورمیانه است و تلاش می‌کنیم این تعامل در آینده تعاملی پویا باشد. به خصوص که با بازتر شدن فضای اقتصادی و روابط بین‌المللی در ایران امروز زمینه مناسبی برای این پویایی به وجود آمده و پیش‌بینی ما این اس که ایران در آینده می‌تواند قلب صنعت بازی‌سازی در خاورمیانه باشد.

امیرحسین فصیحی از شرکت بازی‌سازی فن افزار که قرار است بازی‌سازان را در برگزاری رویداد «تهران گیم کانونشن» نمایندگی کند هم در بخشی از این نشست در سخنانی کوتاه گفت: از سال ۲۰۰۹ به صورت مستمر در رویداد گیم‌کانکشن فرانسه حضور داشته‌ایم و اثربخشی آن را از نزدیک لمس کرده‌ایم و حالا برگزاری رویدادی در آن سطح از استاندارد در داخل کشور را اتفاقی بسیار مبارک می‌دانیم چراکه همه بازی‌سازان داخلی امکان حضور در نمایشگاه‌های جهانی را ندارند و ما به عنوان نماینده بازی‌سازان نهایت همکاری با این رویداد را خواهیم داشت.

قرارداد ایران با گیم‌کانکشن انحصاری است

در ادامه نشست حسن کریمی قدوسی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره جزئیات قرارداد همکاری با گیم‌کانکشن گفت: این قرارداد صرفا قرارداد گرفتن سرویس از سوی ایران است و برای سال اول بحث همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک در آن مطرح نیست چراکه ما می‌خواهیم صنعت ایران را درسطح جهانی معرفی کنیم و طبیعتا خودمان هم در این زمینه باید سرمایه‌گذاری کنیم اما این قرار داد برای سال‌های آینده باز است و می‌توان در زمینه سرمایه‌گذاری و جذب اسپانسرهای جهانی مواردی را به آن افزود.

وی همچنین تأکید کرد: این قرارداد یک قرارداد انحصاری است و گیم‌کانکشن در حین مذاکره با ایران با هیچ کشور دیگری در محدوده خاورمیانه وارد مذاکره نخواهد شد و این فرصتی ویژه برای ما محسوب می‌شود.

پیر کارده هم در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا رویداد «تهران گیم‌کانونشن» امکان دارد در بلند مدت تبدیل به شعبه‌ای از رویداد جهانی «گیم‌کانکشن فرانسه» شود، گفت: گیم کانکشن تا امروز تنها در پاریس و سانفرانسیسکو شعبه دارد و هنوز برای آینده برنامه‌ای نداریم و شاید در آینده در این باره تصمیم‌گیری شود.

سوال دیگر خبرنگاران درباره کیفیت حضور شرکت‌های داخلی در این رویداد بود که مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره آن توضیح داد: سایت رویداد تا دوماه آینده آغاز به کار خواهد کرد و هر شرکتی می‌تواند برای حضور در این رویداد ثبت‌نام کند. بخشی هم برای بازی‌سازان مستقل اختصاص خواهد داشت که به صورت رایگان می‌توانند فعالیت‌های خود را ارائه کنند.

کریمی قدوسی درباره تعریف «بازی‌ساز مستقل» هم گفت: از نگاه ما بازی‌ساز مستقل کسی است که بدون وابستگی به شرکت‌های بازی‌ساز و به صورت گروهی بازی تولید می‌کند و گرنه به معنای عام همه شرکت‌های بازی‌ساز در ایران غیردولتی و مستقل محسوب می‌شوند.

بازار بازی‌های رایانه‌ای جهان محدود به کشورها نیست

در ادامه نشست پیر کارده درباره شناختش از بازار ایران و ظرفیت آن برای جهانی شدن هم گفت: من بازار بازی‌های رایانه‌ای ایران را به صورت نسبی می‌شناسم اما نکته این است که وضعیت صنعت بازی در جهان خیلی محدود و خاص به کشورها نیست و همه با قواعد مشخصی فعالیت می‌کنند. پس دور از ذهن هم نیست ککه ایران در آینده بتواند تولیدات خود را در بازار کشورهای دیگری مانند شیلی عرضه کند. ما هم در همین زمینه تلاش می‌کنیم تا با دعوت از شرکت‌های معتبر جهانی در رویداد تهران این فرصت را برای بازی‌سازان ایرانی به بهترین شکل فراهم بیاوریم.

رئیس موسسه «گیم کانکشن» فرانسه در پایان در پاسخ به سوالی درباره دعوت از شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی به رویداد تهران هم گفت: از نظر ما تفاوتی میان نام‌های بزرگ و کوچک در بازار بازی‌های رایانه‌ای وجود ندارد و همه آن‌ها به یک اندازه متمایل و علاقمند به حضور در بازار ایران هستند. مضاف بر اینکه برخی نام‌ها آنقدر بزرگ هستند که سهمی در اتفاقات و تعاملات اصلی تجاری ندارند و اتفاقا باید سراغ سطح متوسط‌هایی رفت که تعیین‌کنندگی بیشتری از نظر تعاملات تجاری دارند.

پس از پایان نشست مشترک حسن کریمی قدوسی و پیر کارده قرداد همکاری میان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ایران و گیم‌کانکشن فرانسه را امضا کردند.

رویداد بزرگ و بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای تهران (TGC) ۲۹ و ۳۰ آوریل ۲۰۱۷ همزمان با هفته اول اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ طی دو روز در تهران برگزار خواهد شد.

منبع: مهر

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد