تلویزیون‌های تعاملی IPTV

20تلویزیون هوشمند از درآمیختن یک تلویزیون معمولی با یک کامپیوتر ایجاد می‏شود که می‏تواند سرویس‏های متنوعی را به کاربر ارایه دهد. کاربران می‏توانند در تلویزیون هوشمند خود نرم افزار نصب کنند، ویدیو و تصاویر آنلاین را مشاهده کنند، صفحات وب را مرور کنند، بازی اجرا کنند و از همه مهمتر به کانال‏های IPTV متصل شوند.

تلویزیون‌های هوشمند همچنین امکان اتصال به اینترنت و استفاده از سرویس‌های آنلاین ویدیویی و شبکه‌های اجتماعی و غیره را دارند. SmartTVها قادرند با کامپیوتر ارتباط برقرار کرده و اطلاعات را دریافت و یا ارسال کنند.

اصطلاح SmartTV یا تلویزیون هوشمند، اولین بار توسط سامسونگ معرفی شد. پس از آن ال جی، فیلیپس و سونی نیز آن را توسعه دادند. در حال حاضر اکثر تولیدکننده‏های تلویزیون، SmartTV  تولید می‌کنند ولی برخی، نامهای متفاوتی برای تلویزیونهای هوشمند خود گذاشته‏اند. بعنوان مثال سونی تلویزیون‌های هوشمند خود را  InternetTV  نام گذاری کرده است. به هر حال منظور ما از تلـــویزیون هوشـــمند (SmartTV)تلویزیونی است که قادر به ارائه سرویس‌های اینترنتی، بازی‌های رایانه‌ای، دسترسی به شبکه‏های IPTV و …. می باشد.

امکانات تلویزیون هوشمند

تلویزیون‌های هوشمند نسبت به تلویزیون‌های معمولی امکانات بسیار وسیع‏تری دارند. با تلویزیون‌های هوشمند می‏توان تصاویر در حال پخش را ضبط کرد، با قابلیت  Time Shifting نگران از دست دادن تصاویر زنده نبود و همچنین می‏توان از تلویزیون تعاملی IPTV استفاده کرد. در واقع تلویزیون‌های هوشمند نحوه استفاده از تلویزیون را تغییر داده‏اند و کاربر بسیاری از اموری که در کامپیوتر خود انجام می‏دهد را می‏تواند در صفحه نمایش بزرگتر و با کیفیت HDTV  انجام دهد. تلویزیون‌های هوشمند به راحتی به شبکه‏های اجتماعی و سرویس‌های اشتراک‏گذاری ویدیو متصل می‌شوند.

تحلیل و هشدار

ترکیب گیرنده‌ی تلویزیونی با یک سیستم کامپیوتری، باعث شده است که این بار، امکان اتصال به اینترنت و دور زدن فیلترها و دسترسی به شبکه‌های خارجی به‌صورت تعاملی بر روی گیرنده تلویزیونی ایجاد شود.

ظاهراً مسئولین مربوطه، به دلیل عدم آشنایی با ماهیت این فناوری، خطرات فرهنگی آن را درک نکرده و لذا بازارهای کشور را به‏روی این پدیده گشوده‌اند؛ درحالیکه می‌توانستیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و شرکتهای صادرکننده را موظف به رعایت استانداردهایی کنیم که  محتوای مناسب ارائه شده در شبکه‌های داخلی، بر روی این گیرنده‌ها ارائه شود.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد