زوایای پنهان جویشگرهای بومی را بشناسید

در نگاه اول شاید به نظر برسد که این موتورهای جستجوگر بومی به هیچ وجه توان رقابت با غول‌هایی نظیر گوگل و یاهو را ندارند ولی تجربه نشان داده که با روی کار آمدن هر جویشگر محلی، اقبال عمومی از این جستجوگرها به مراتب بیشتر از سایر موتورهای جستجوگر بین‌المللی بوده است.برند

به راستی در جویشگرهای بومی چه امکاناتی وجود دارد که لایه‌های مختلف یک جامعه ترجیح می‌دهند از این جستجوگرهای محلی استفاده کنند یا انگیزه کشورها برای راه‌اندازی این موتورها چیست؟

ابتدا لازم است به این نکته اشاره کرد که در ایران روزانه 110 میلیون پرس‌و‌جو به موتورهای بومی فرستاده می‌شود و با در نظر گرفتن اینکه کاربران در کشور ما بیش از 40 میلیون نفر هستند، می‌توان به این نتیجه رسید که تعداد پرس‌و‌جوها به ازای هر نفر کمتر از 3 مورد است در حالیکه کشور کره جنوبی با 45 میلیون کاربر، روزانه 385 میلیون پرس‌و‌جو در موتورهای جستجوگر انجام می‌دهد و در واقع این کشور به ازای هر کاربر کمتر از 9 پرس‌و‌جو به موتورهای جستجوگر می‌فرستد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران دلیل این اختلاف فاحش در استفاده از موتورهای جستجوگر نشان دهنده جای خالی خدمات کاربردی بومی برای کاربران در کشور ما است؛ اما این خدمات کاربردی شامل چه مواردی است که نقطه قوت موتورهای جستجوگر بومی در مقایسه با رقبای بین‌المللی محسوب می‌شود؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید به بررسی موفق‌ترین جویشگر بومی دنیا پرداخت.

موتور جستجوگر “بایدو” با بیش از 150 سرویس کاربردی، محبوب‌ترین موتور بومی کشور چین است که هم‌اکنون به عنوان چهارمین وب سایت پر بازدید دنیا شناخته می‌شود.

120

یوز

این در حالی است که پرس‌و‌جوی کاربران بایدو 63 درصد از مجموع کل پرس‌و‌جوهای کاربران چینی را تشکیل می‌دهد؛ به طور نمونه سرویس مسافرت بایدو که فراهم کننده اطلاعات جامع سفر است یکی از خدمات پرکاربرد در بین مردم این کشور و توریست‌های بین‌المللی به حساب می‌آید. این سرویس به گونه‌ای عمل می‌کند که فرد قبل از مسافرت به مکان مورد نظر، کلیه پیشنهادات در این زمینه مانند هتل‌ها، رستوران‌ها، مکان‌های تفریحی و سیاحتی و بومی مقصد را با توجه به اطلاعات مربوط به آن و همچنین نظر کاربرانی که در گذشته به این مکان‌ها سفر کرده‌اند، بررسی می‌کند و همچنین در حین سفر با استفاده از این سرویس به مکان‌های مربوطه هدایت می‌شود.

در نهایت کاربر می‌تواند نظرات خود را برای استفاده مسافران بعدی در این سرویس ثبت کند. اما این همه ظرفیت و توانمندی جویشگرهای بومی نیست بلکه موتور جستجوی کشور چک با نام تجاری “سزنم” یکی دیگر از جویشگرهای موفق اروپایی است که در این کشور 11 میلیون نفری، دارای 6 میلیون کاربر است.

اگر چه سزنم تنها 15 سرویس کاربردی را ارائه می‌دهد ولی از محبوبیت فراوانی در بین مردم برخوردار است که البته این محبوبیت را از سرویس کسب‌و‌کار خود به دست آورده است.

پارسی جو

این سرویس شامل 610 هزار کسب‌و‌کار مختلف با کلیه اطلاعات آنهاست که کاربران می‌توانند هر نوع محصول یا کسب‌و‌کار را با توجه به نظرات ارائه شده در این موتور جستجوگر، سِرچ کنند و حتی بر اساس امتیاز دهی آنها را اولویت‌بندی کنند.

سرویسی که به کاربر امکان خرید، کسب تجربه خرید دیگران و حتی چگونگی مراجعه به محل آن بنگاه اقتصادی را فراهم می‌کند.

موتور جستجوی Coc Coc ، محبوب‌تر از گوگل!

ک۱مپانی ویتنامی Coc Coc در ژانویه ۲۰۱۳ موتور جستجوی رایگان خود را با انگیزه تسخیر بازار ویتنام روانه بازار کرد و علاوه بر این موتور جستجو،‌ یک مرورگر،‌ یک اپلیکیشن موبایل مبتنی بر مکان و یک سیستم تبلیغاتی مناقصه‌ای نیز ارائه نمود. موتور جستجوی Coc Coc که به عنوان جدی‌ترین رقیب گوگل در ویتنام فعالیت می‌کند،‌ توسط شرکت‌هایی چون Yandex (موتور جستجوی بومی روسیه)، Mail.ru (ارائه دهنده خدمات ایمیل و اینترنت بومی روسیه) و شرکت سرمایه‌گذاری بین‌المللی Digital Sky Technologies که یکی از سرمایه‌گذاران Facebook نیز هست،‌ حمایت می‌شود. این موتور جستجو، بزرگترین پایگاه داده ویتنام را با بیش از ۲.۱ میلیارد صفحه اینترنتی،‌ در اختیار دارد که در آن میزان داده با نام دامنه .vn و .com.vnدو برابر بیشتر از گوگل است. ادعای Coc Coc این است که در طراحی موتور جستجویش از الگوریتم‌هایی استفاده کرده که امکان جستجو به زبان ویتنامی را با کیفیت و سرعت بیشتری به کاربر می‌دهد و البته در کنار این دقت و سرعت،‌ دسترسی Coc Coc به منابع و اطلاعات محلی نیز،‌ برای آن یک مزیت رقابتی با ارزش محسوب می‌شود.

وقتی +Co Rom، گوگل کروم را به حاشیه می‌راند!
4مرورگر Coc Coc که در آوریل ۲۰۱۳ با نام +Coờ Rôm راه اندازی شد، تنها ۲ ماه پس ازمعرفی رسمی در ویتنام، از نظر تعداد کاربران، مرورگر Opera را پشت سر گذاشت و کمی بعد Safari  را هم مغلوب کرد. با توجه به آمارStatCounte در ماه فوریه ۲۰۱۴، مرورگر Coc

Coc به یکی از ۳ مرورگر برتر ویتنام تبدیل گشت.+ Coờ Rôm اخیراً توانسته است گوی سبقت را از فایرفاکس نیز برباید و پس از گوگل کروم،به پرکاربردترین مرورگر  ویتنام تبدیل شود. به گواهیسایت الکسا، در حال حاضرCoc Cocپربازدیدترین وب سایت در ویتنام  است.نسخه اولیه این مرورگر تنها برای ویندوز کامپیوترهای شخصی در دسترس بود اما به تازگی، کمپانی Coc Coc مرورگر Mac خود را نیز راه‌اندازی کرده است. اکثر ویژگی‌ها،‌ کیفیت و ثبات  Coc Coc مشابه گوگل کروم ارزیابی شده است، اما اهمیت Coc Coc  در آن است کهدارای قابلیت هایی است که برای کاربران ویتنامی مناسب است.امکاناتی چون کمک تایپ اتوماتیک، دانلود سریع‌تر، توانایی دانلود صوت و تصویر از وب‌سایت‌های محبوب،‌ دیکشنری یکپارچه انگلیسی- ویتنامی و قابلیت تصحیح غلط های املایی. این ویژگیها بر ارزش Coc Coc می‌افزایند و آن را از بقیه مرورگرها متمایز می‌سازد.

نوآوری‌ها و ایده‌های مرورگر  Coc Coc

۱- اضافه‌گر خودکار آواهای زبانی ویتنامی: این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد تا متن خود را به زبان ویتنامی به راحتی تایپ کنند. وقتی کاربر متن خود را بدون این علامت ها و آواها تایپ می‌کند،Coc Coc  بهترین ترکیب از آواها را با توجه به متن،‌ پیشنهاد می‌دهند. این کار سرعت تایپ را حداقل، ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد.

۲- سرعت بخشی به دانلود فایل‌ها: این مرورگر می‌تواند سرعت دانلود فایل‌ها را تا ۸ برابر افزایش دهد. همچنین بر خلاف گوگل کروم و بعضی از مرورگرهای دیگر که دانلودهای ناتمام را با بسته شدن مرورگر، از بین می‌برند، Coc Coc  این قابلیت را دارد که فرآیند دانلود را ذخیره و بازسازی نماید.

۳- ذخیره فایل از وب سایت‌های معروف: Coc Coc قادر است فایل‌های صوتی و تصویری را از همه وب سایت‌های معروف، مانند YouTube، Dailymotion و … دانلود کند.

۴- تشخیص غلط‌های املایی: Coc Coc  به طور اتوماتیک غلط های املایی زبان ویتنامی را تشخیص می دهد و با دقت ۹۴٪ آن‌ها را تصحیح و در وقت کاربران، صرفه‌جویی می‌کند. بر اساس آزمایشات، در این مورد Coc Coc  در ۹۷٪موارد بهتر از غلط گیر گوگل کروم عمل می‌کند. طبق بررسی‌ها این ویژگی در حدود ۴ تا ۱۰ روز در سال برای کاربران صرفه جویی زمانی به دنبال دارد!

با توجه به توضیحات ارائه شده می‌توان به این نتیجه رسید که پرس‌و‌جوهای کاربران در کشورهایی که دارای موتورهای بومی هستند در جهت رفع نیازهای روزانه است و اگر نخواهیم متعصبانه برخورد کنیم  باید اذعان داشت، نحوه کاربری ما از موتورهای جستجوگر شکل ابتدایی خود را طی می‌کند و ایران پهناور نیازمند یک جویشگر بومی با امکانات و سرویس‌های بومی و محلی است.

** سعید قاسمی راد

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد