«گارتنر» نقشه ی راهی برای سفر به تجارت دیجیتال(1)

گارتنر، شرکت پژوهشی و مشاوره آمریکایی است، که در زمینه ارائه خدمات برون‌سپاری، تحقیق و پژوهش و مشاوره فناوری اطلاعات فعالیت می کند. این موسسه، تحقیقات مربوط به فناوری را منتشر می کند. این تحقیقات معطوف به شرکت های اصلی صنعت IT است که شامل سازمانهای دولتی، کسب و کارهای بزرگ High-Tech و تلکام، سرویس های تخصصی و سرمایه گذاران تکنولوژی می شود. کاربران گارتنر؛ شامل شرکت های بزرگ، سازمان های دولتی، شرکت های تکنولوژی و سرمایه گذاران می شوند. این شرکت در سال 1979 توسط گیدئون گارتنر راه‌اندازی شد و در حال حاضر در ۸۵ کشور جهان به فعالیت های خود می پردازد.

معرفی و تحلیل نمودار هایپ‌سایکل (Hype Cycle) گارتنر- ابزاری برای تصمیم‌گیری

نمودارهای هایپ سایکل گارتنر یک نمایش گرافیکی از بلوغ و پذیرش فناوری ها و کاربردهای آنها ارائه می دهد و اینکه چطور این فناوری ها به طور بالقوه با حل مشکلات تجاری و نفوذ در فرهنگ یک جامعه می تواند موثر باشد. نمودار هایپ سایکل به شما دیدی از چگونگی تکامل یک تکنولوژی یا کاربرد طی زمان و نفوذ در جامعه را ارائه می دهد و منبع صحیحی  از بینش برای مدیریت پیاده سازی آن در راستای اهداف تجاری خاص شما می باشد.

هایپ سایکل یک کمک کننده تصمیم گیری است که به هیئت مدیره، تیم های اجرایی، مدیران کسب و کار، مدیران ارشد اطلاعاتی، رهبران IT،  متخصصان فناوری اطلاعات و فعالان فرهنگی کمک می کند تا تصمیم گیری های سرمایه گذاری خدمات و فناوری را بحث، بررسی و توجیه عقلانی نمایند؛ بعلاوه، هایپ سایکل ها می توانند یک ابزار گرانبها برای کمک به ارائه دهندگان خدمات و فناوری باشند تا تصمیمات بازاریابی، شناسایی فرهنگ عمومی جامعه و تاثیرات آن بر جامعه را جهت طرح ریزی محصول موثری در جامعه را انجام دهند.

گزارشات ویژه Hype Cycle گارتنر به استراتژیست ها و برنامه ریزان، یک ارزیابی از نبوغ، مزایای تجاری و جهت دهی آینده در مورد بیش از 2000 فناوری در 119 حوزه مختلف را ارائه می دهند و روشهایی را برای شناسایی جامعه جهت ورود تکنولوژی بررسی می توان کرد .با برترین‌های فناوری کشور آشنا شوید

همانطور که گفته شد نمودار هایپ سایکل، تکامل یک فناوری طی زمان را نشان می دهد؛ هر هایپ سایکلی به پنج مرحله اصلی از چرخه زندگی فناوری به شرح ذیل تقسیم می شود.

مرحله1- محرک فناوری(Technology Trigger):
همه چیز از یک پیشرفت غیرمنتظره (کشف یا اختراع) فناوری بالقوه آغاز می شود. اثباتهای اولیه ی داستانهای مفهومی و علاقه مندی رسانه، تبلیغات زیادی را ایجاد می کند. اغلب هیچ محصول قابل استفاده ای وجود ندارد و سود دهی تجاری اثبات نشده است.

مرحله 2- اوج حباب انتظارات (Peak of inflated expectation):
تبلیغات اولیه، تعدادی داستان موفق تولید می کند

مرحله 3- ترکیدن حباب(Trough of disillusionment ):
همانطور که آزمایشات و پیاده سازی ها در تحویل شکست می خورند، علاقه افول می کند. تولید کنندگان فناوری با تقلا ادامه  می دهند یا شکست می خورند. اگر ارائه دهندگان باقی مانده محصولاتشان را برای ارضای پذیرندگان اولیه بهبود بخشند، سرمایه گذاری ادامه پیدا می کند.

مرحله 4- سراشیبی روشنفکری (Slope of enlightenment):
نمونه های بیشتری از اینکه چگونه فناوری می تواند به سازمان ها سود رساند ، شروع به متبلور شدن می کند و گسترده تر درک می شود. محصولات نسل دوم و سوم از ارائه دهندگان فناوری ظاهر می‌گردند. سازمانهای بیشتری بر روی نمونه های اولیه سرمایه‌گذاری می کنند و شرکتهای محافظه کار همچنان محتاط باقی می مانند.

مرحله 5- فلات بهره وری(Plateu of productivity): 
پذیرش عمومی شروع می شود. معیارهای ارزیابی باقی‌ماندن ارائه دهنده با وضوح بیشتری تعریف شده است. ارتباط و کاربرد بازاری گسترده به وضوح شکل می گیرند.

هایپ سایکل ها به سازمان ها کمک می کنند، تا زمان مناسب برای سرمایه گذاری در یک فناوری یا خدمت را بر اساس تحمل ریسک و نیازهای تجاری شان مشخص کنند. سازمان هایی که از هایپ سایکل برای تصمیمات سرمایه گذاری استراتژیک آگاهانه استفاده می کنند، فرصت های بهتری را در عصر کسب و کار دیجیتال مشاهده می کنند و می دانند که چه زمانی باید محصول را به بازار ارائه کنند.

در زیر فناوری هایی که در مراحل مختلف چرخه عمر تکنولوژی خود قرار دارند نشان داده شده است، همچنین اعدادی که در پایین نمودار آورده شده اند، نشان دهنده مدت زمان پیش بینی شده برای رسیدن فناوری مورد نظر به مرحله نهایی یعنی فلات بهره وری می باشد. به طور مثال خانه متصل (Connected Home)  هم اکنون در مرحله اول محرک فناوری بوده و 5 تا 10 سال زمان می برد تا به مرحله نهایی و کاربرد گسترده در بازار برسد .

 

فناوری هایی که در مراحل مختلف قرار دارند، عبارتند از:

فناوری در مرحله اول خود، پیدایش هستند:

امنیت دیجیتال، دستیار شخصی مجازی، محل کار هوشمند، خانه متصل، خود اندازه گیری شده، واسط کاربری کامپیوتر- مغز، تقویت انسانی، محاسبات کوانتومی، همه چیز نرم افزاری تعریف شده، صفحه نمایش های دستنویس و حجمی، سیستم های پرینت زیستی سه بعدی، ربات های هوشمند، محاسبات موثر، تراشه های زیستی، تجارت عصبی، تحلیل های تجویزی.

فناوری هایی که درمرحله  دوم خود، قله هستند: 

علم داده، مشاوران هوشمند، وسایل نقلیه خودمختار،ترجمه گفتار به گفتار، اینترنت اشیا، پاسخ به پرسش زبان اصلی، واسط کاربری پوشیدنی، پرینت سه بعدی مصرف کننده، ارز رمزنگاری شده، پردازش رویداد-پیچیده.

فناوری هایی که درمرحله سوم خود، شیب سرازیری هستند: 

داده انبوه، سیستم های مدیریت پایگاه داده درون-حافظه ای، تحلیلهای محتوی، محاسبات ابری ترکیبی، گیمیفیکشن، واقعیت تقویت شده، خدمات ارتباطاتی ماشین به ماشین، مانیتور سلامتی همراه، محاسبات ابری، ارتباطات مجاورتی، واقعیت مجازی

فناوری هایی که در مرحله چهارم خود، در حال صعود از دامنه هستند:

کنترل ژست، تحلیل های درون-حافظه ای، جریان های فعالیت، پرینت سه بعدی سازمانی، اسکنرهای سه بعدی، تلماتیک مصرف کننده.

فناوری هایی که در مرحله پنجم خود، در حال ورود به فلات هستند:

تشخیص صدا

به گزارش گارتنر، سفر به تجارت دیجیتال، زمینه اصلی گزارش هایپ سایکل فناوری‌های در حال ظهور سال 2014 ( Hype Cycle for Emerging Technologies, 2014) شرکت گارتنر بود. با 20 ساله شدن نمودار هایپ سایکل، موسسه گارتنر بیان کرد از آنجا که سازمان ها برای سفر تا رسیدن به کسب و کارهای دیجیتال برنامه ریزی می کنند، شناسایی و به کارگیری فناوری های درست در زمان درست حیاتی خواهد بود. جک فن رئیس گارتنر گفت: “سازمان ها باید از این هایپ سایکل برای شناسایی فناوریهای در حال ظهور و از مفهوم تحول کسب و کار دیجیتالی برای شناسایی گرایشات تجاری که ممکن است به وجود آیند، استفاده کنند.”

هانگ لی هنگ نایب رئیس گارتنر گفت: ” زمینه اصلی هایپ سایکل فناوریهای نوظهور، کسب و کار دیجیتال بود. همانطورکه سازمان ها شروع به سفر برای تبدیل به یک کسب و کار دیجیتال می کنند، آنها فناوری هایی که امروز “نوظهور” در نظر گرفته می شوند را به کار خواهند گرفت”

 شرکت گارتنر هر ساله نشستی در ارتباط با فناوری اطلاعات، در ارلاندو برگزار می‌کند. مثل همیشه در این نشست، کارشناسان IT پیش‎‌بینی خود را راجع به رویدادهای تکنولوژی اطلاعات در سال پیش رو اعلام می‌کنند. رویدادهای تکنولوژی استراتژیک بر اساس میزان تاثیری که بر سازمان‌ها در طی سه سال دارند انتخاب می‌شوند.

در مقاله بعدی  رویداد فناوری اطلاعات استراتژیک در سال 2015 که توسط گارتنر پیش بینی شده است را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

******************************************************

نویسندگان: حامد شاطری، نرگس افکار

منابع

  1.  http://www.enegar.com
  2. http://www.donya-e-eqtesad.com
  3. http://www.heseaval.com
  4. http://www.gartner.com
 

2 نظر

  1. سلام توضیحات خوبی نوشته اید برای من خیلی مفید بود من از شما خواهشی دارم. من می خواهم در مورد تحصیل Education روند رشد در گارتنر را بررسی کنم ولی نمیدونم از روی نمودار تشخیص بدهم میشه منو راهنمایی کنید

     

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد