استفاده از فرهنگ ایرانی راه‌ موفقیت در رقابت با بازی خارجی است

به گزارش فناوری فرهنگی، به گفته ادوارد تایلور (۱۹۱۷–۱۸۳۲) فرهنگ، مجموعه پیچیده‌ای از دانش‌ها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هرچه که فرد به عنوان عضوی از جامعهٔ خویش فرامی‌گیرد تعریف می‌شود. با چنین دیدی هر چیزی که در طول روز می‌بینید و می‌شنوید و هر کاری که می‌کنید کاری فرهنگی است و روی فرهنگ دیگر افراد جامعه نیز تأثیر می‌گذارد. به بازی‌های ویدئویی چه به چشم هنر، صنعت یا رسانه نگاه کنیم، نمی‌توانیم تاثیرش بر شکل‌دهی و الگوسازی حداقل خرده فرهنگ‌هایی که مخاطبانش از آن می‌پذیرند را انکار کنیم. بازی، چه در فرم ویدئویی و چه در فرم سنتی، کامل‌ترین و جامع‌ترین ابزار آموزشی است، در نتیجه در این حوزه تمرکز باید بر روی فرهنگ قرار گیرد.

وحید آرمان بازی‌ساز و تولیدکننده بازی رایانه‌ای است که به همراه دوستان‌اش استودیو بازی راه‌اندازی کرده است او دانش آموخته رشته نرم افزار و وظیفه برنامه نویسی و طراحی بازی را در استودیو برعهده دارد و همکاران دیگرش در حوزه طراحی گرافیک و کارگردان هنری تیم، برنامه نویس تمام وقت و یک طراح پاره وقت فعالیت دارند. وحید آرمان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از مشکلات موجود در این حوزه می‌گوید.

آرمان درباره فعالیت‌هایش و بازی‌هایی که تولید و طراحی کرده، اظهار کرد: اولین بازی ما بازی آنلاین آخرین جنگنده بود که در فروردین ماه ۹۶ مراحل تولید آن پایین یافت و منتشر شد. البته ساخت و به روز رسانی بازی آخرین جنگنده ۸ ماه پس از انتشار نیز ادامه یافت که رفته رفته روند بازی را بهبود بخشید. آخرین جنگنده با استقبال غیرمنتظره و خوبی مواجه شد و بیشتر از ۲۰۰ هزار نصب گرفت، ولی در حال حاضر به خاطر نسخه دوم بازی که در دست ساخت است برای این نسخه بروز رسانی جدید منتشر نخواهد شد. بازی دوم، بازی سلطون بود که در اسفند ماه ۹۶ وارد بازار شد. این بازی نیز برای تلفن‌های هوشمند در مارکت کافه بازار منتشر شد و تاکنون نزدیک به ۱۰۰ هزار نصب گرفته است. بازی سلطون در سبک بازی‌های کلمات و دانستنی است. در حال حاضر تیم ما علاوه بر ساخت بازی جدید روی یک به روز رسانی بزرگ برای سلطون نیز کار می‌کند. دیگر بازی نسخه بتای آن سافت لانچ شده است بازی بیلیاردرز است که در سبک بازی‌های ورزشی قرار می‌گیرد.

در حال حاضر هدف تیم ما بازار داخلی است که البته نیم نگاهی هم به بازار خارجی داریم و در نظر داریم با بهترین بازی که می‌توانیم بسازیم وارد بازارهای خارجی بشویم

او درباره بازی سلطون و استقبال مخاطبان گفت: این بازی با استقبال خوب کاربران مواجه شد. بازی سلطون که یک بازی حدس کلمه است دارای تم ایرانی نیز است. در بازی سلطون بازیکن باید از میان بلوک‌های حروف کلمات با معنی را پیدا کند، روند بازی رفته رفته سخت‌تر می‌شود و در هر مرحله تعداد حروف و کلمات بیشتر. همچنین معمای بازی نیز پیچیده‌تر شده به شکلی که در بعضی مراحل تعدادی از حروف به صورت یخ‌زده وجود دارند که با هر بار حدس زدن یک کلمه درست یخ تعدادی از حروف آب می‌شود. ما در این بازی با توجه به نیاز بازار و کاربران در حال آماده سازی به روز رسانی هستیم که در آن به داستان بازی توجه خاصی خواهیم داشت. تعداد زیادی کاراکتر برای بازی طراحی شده و یک مورد جدید به بازی اضافه شده است. همچنین بخش رقابت آنلاین نیز به بازی اضافه گردیده است. این به روز رسانی به زودی منتشر خواهد شد.

این بازی‌ساز درباره اینکه در بازی‌ها و طراحی‌ها تا چه اندازه از موضوعات و المان‌های ایرانی بهره می‌گیرد، اظهار کرد: همیشه این موضوع را مد نظر داشتیم و در بازی‌هایمان لحاظ کردیم. به نظر من استفاده از فرهنگ ایرانی و بومی‌سازی، یکی از راه‌های موفقیت و رقابت با بازی‌های خارجی است. ما در بازی آخرین جنگنده سعی کردیم حس میهن پرستی و دفاع از مرز و بوم کشورمان را القا کنیم. در بازی سلطون و به خصوص در به روز رسانی جدید سعی کردیم از درون مایه و موسیقی ایرانی و همچنین از اساطیر ایرانی مانند رستم و سهراب و جنگ آن‌ها با اهریمن‌ها و دیوان به بهترین شکل ممکن برای جذب مخاطب و آشنایی با اساطیر ایرانی استفاده کنیم. در بازی بیلیاردرز نیز مراحل بازی را در شهرهای ایران دیزاین کردیم و سعی کردیم فرهنگ شهرهای مختلف و بناهای دیدنی آنها را به عنوان نماد هر شهر معرفی کنیم و در ادامه قصد داریم بازیکن‌ها را با شهرهایی که در بازی وجود دارد بیشتر آشنا کنیم.

همیشه این موضوع را مد نظر داشتیم و در بازی‌هایمان لحاظ کردیم. به نظر من استفاده از فرهنگ ایرانی و بومی‌سازی، یکی از راه‌های موفقیت و رقابت با بازی‌های خارجی است

او در ادامه افزود: هدف اصلی تیم ما از زمان شکل‌گیری ساخت بازی‌های جدی و به خصوص ساخت بازی برای رایانه‌های شخصی و کنسول‌ها نیز بوده است. ما ساخت بازی برای موبایل را راهی برای رسیدن به هدف و رویاهای خودمان می‌دانیم و این هدف بلند مدت ما است که همواره در راه رسیدن به این اهداف گام خواهیم برداشت.

این بازی‌ساز با توجه به وجود مشکلات اقتصادی و حتی تحریم‌ها گفت: حقیقتاً تحریم‌ها بیشتر اثرش را روی خرید لایسنس‌ها و نرم افزارها گذاشته است. برای مثال خرید تجهیزات خوب برای هر تیمی امکان پذیر نیست. به نظرم باید طرح‌هایی برنامه‌ریزی شود که به بازی‌سازان در این زمینه‌ها کمک شود، که فکر می‌کنم در طرح همگرا حمایت‌هایی از این دست وجود دارد. بحث بعدی انتشار بازی‌ها و انتقال پول به داخل ایران است که مسیر سخت‌اش شاید خیلی از بازی‌سازان را از انتشار بازی در بازارهای جهانی باز دارد. البته نباید از این موضوع به سادگی بگذریم که هنوز خیلی از تیم‌های داخلی توان رقابت با بازی‌های خوب خارجی را ندارند و مسیر طولانی پیش روی ما است تا به آنها برسیم. البته چند تیم خوب با بازی‌های خوب هم داریم که شاید حتی از نمونه‌خارجی هم بهتر باشند. همچنین ممکن است تحصیلات آکادمیک با مدرسان معتبر خارجی نیز راهی برای پرورش استعدادهای خوب در این صنعت باشد.

او درباره فعالیت‌هایش ادامه داد: در حال حاضر هدف تیم ما بازار داخلی است که البته نیم نگاهی هم به بازار خارجی داریم و در نظر داریم با بهترین بازی که می‌توانیم بسازیم وارد بازارهای خارجی بشویم.

آرمان درباره رقابت بازی‌های ایرانی و خارجی گفت: در حال حاضر به غیر از چند مورد واقعاً جای هیچ رقابتی وجود ندارد و این موضوع از سهم بازی‌سازان ایرانی از درآمد بازی‌های رایانه‌ای در کشور کاملاً مشخص است. متأسفانه به غیر از ضعف فنی بازی‌ها و مشکلات زیاد در طراحی و دیزاین، سلیقه بازار نیز به طرز عجیبی در چند سال اخیر به سمت بازی‌های بی‌کیفیت بومی رفته است که همین باعث می‌شود تیم‌ها دیگر به فکر بالا بردن سطح کیفی بازی‌های خود نباشند. البته این موضوع مدتی است که مقداری بهبود یافته و به تازگی شاهد انتشار بازی‌های باکیفیتی حداقل در فاز فنی و هنری هستیم و امیدوارم این کیفیت به زودی و با کسب دانش بیشتر وارد فاز طراحی و دیزاین بازی‌های ایرانی نیز بشود.

منبع:مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد