تحلیلی بر اثرات دنیای مجازی

 به گزارش فنافر، عبارت دنیای مجازی یا Virtual World  خود حامل بار مفهومی جامع و مانعی است و نشان‌دهنده سبک خاصی از تعاملات گروهی و اجتماعی در فضای مجازی می‏باشد.

به عنوان یک تعریف دنیای مجازی را دنیایی می‏دانند که از حجم زیادی کاربر بر خط در یک محیط شبیه‌سازی‌شده رایانه‏ای برخوردار باشد، کاربرانی که برای تعامل با سایرین از آواتارها استفاده می‏کنند و حتی دارای قابلیت صحبت کردن یا حس لامسه (در آینده‏ای نه‏چندان دور) باشند! برای ورود به یک دنیای مجازی کافی است کاربر توسط رایانه به یک محیط شبیه‌سازی‌شده رایانه‏ای برخط مانند زندگی دوم متصل شود، آواتار خود را انتخاب و طراحی کند و بعد لحظه تولد می‌رسد، نوزاد مجازی به دنیای مجازی آمده است. او می‏تواند به راحتی زندگی کند، در شهرها و بین ساختمان‏ها گردش کند، تجارت کند و درآمد و تفریح داشته باشد. تاکنون بیشتر دنیاهای مجازی‏ای که عرضه‌شده‌اند جنبه بازی داشته‌اند، ‌اما روز به‌روز جنبه بازی‏گون آن‌ها کم می‏شود و جدیت دنیای واقعی می‏گیرند.

مجازی2

یکی از ویژگی‌های اصلی دنیای مجازی، دوام آن است. به این معنی که دنیا و تغییراتی که کاربر در آن ایجاد می‌کند باید حتی بعد از خروج کاربر از محیط دنیای مجازی، باقی بماند و از بین نرود. از طرف دیگر تعاملات بین کاربران از نوع real time است، اما لزوماً زمان در آن با سرعت واقعیت نمی‏گذرد، ‌مثلاً در اورکوئست (EverQuest) با اینکه از واحدهای زمانی واقعی استفاده شده ولی سرعت گذشت زمان بالاتر است.

عبارت دنیای مجازی،‌ عبارتی عمومی است و انواع مختلفی از بازی و ارتباط را شامل می‏شود. در یک طبقه‌بندی، ‌انواع دنیاهای مجازی در قالب زیر تعریف‌شده‌اند:

بازی‌های آنلاین با کاربران بی‌شمار، MMOGs : در این بازی‌ها تعدادی زیادی بازیکن در یک دنیای مجازی با یکدیگر تعامل برقرار می‏کنند.

محیط‌های مجازی همکاری CVEs: برای همکاری در محیط‌های مجازی به کار می‌روند.بازی‌های سبک زندگی آنلاین با کاربران بی‌شمار، MMORLGs: از این دسته با دنیاهای اجتماعی مجازی نیز یاد می‌شود و در آن‌ها کاربر به‌طور دلخواه آواتارش را طراحی کند و تغییر دهد و با کمک آن به ایفای نقش‌های متنوع بپردازد.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد