ظرفیت تولید نوشت‌افزار کشور ۲ برابر شد

به گزارش فناوری فرهنگی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نوشت‌افزار در گفتگوی ویژه خبری گفت: در 2 سال اخیر با تأکید بر اقتصاد مقاومتی ظرفیت تولید نوشت‌افزار داخل کشور از 20درصد به 40درصد رسیده است.

موسی فرزانیان افزود: در صورت ادامه حمایت‌ها می‌توان این درصد را افزایش یافت.

وی گفت: روند طولانی ورود مواد اولیه تا تولید از دغدغه‌های تولیدکنندگان نوشت‌افزار کشور است.

فرزانیان ادامه داد: تولیدکنندگان مداد وابسته به واردات چوب مداد هستند و روند واردات آن ماه‌ها طول می‌کشد و مواد اولیه آن هم مدت زیادی در گمرک می‌ماند.

وی با اشاره به افزایش قیمت دفترچه گفت: کاغذ مورد نیاز تولیدکنندگان پارسال با دلار 3 هزار و 600 تومانی وارد می‌شد که امسال این مبلغ به 4 هزار و 200 تومان افزایش یافته است و علاوه بر آن بالا رفتن هزینه حمل‌ونقل و ترخیص مواد اولیه باعث افزایش قیمت دفترچه شده است.

مدیرکل برنامه‌ریزی، تأمین، توزیع و تنظیم بازار هم گفت: مجموع ثبت سفارش پارسال 28 میلیون تن بود که امسال تاکنون 50 میلیون تن ثبت سفارش شده است و دغدغه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

محمدرضا کلامی اضافه کرد: ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه تنها به تولیدکنندگان اصلی نوشت‌افزار تعلق می‌گیرد.

وی گفت: مجموع نیاز کاغذ کشور امسال 360 هزار تن است که در 5 ماه نخست بیش از 50 درصد آن تأمین شده است.

کلامی با اشاره به فعالیت بیش از 350 واحد تولیدکننده دفترچه گفت: در سال تحصیلی جدید دست‌کم نیازمند یکصد و 40 میلیون دفترچه هستیم که تنها 50 میلیون آن در 4 واحد تولیدی دفترچه تولید می‌شود.

وی گفت: صادرات دفترچه‌های تولیدی هم ممنوع شده تا یارانه‌ای که دولت به کاغذ می‌دهد فقط داخل کشور مصرف شود.

ابوالفضل روغنی رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران هم گفت: نیاز کاغذ نوشت‌افزار کشور 380 هزار تن است که 180 هزار تن آن تولید داخل است و بقیه وارد می‌شود.

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی هم گفت: 14 پرونده درباره احتکار کاغذ در کشور داشتیم که رسیدگی و احکامشان صادر شده است و کاغذ احتکارشده آنها به بازار توزیع شده و برخی در حال توزیع است.

محسن کوهکن عضو کمیسیون صنعت، معدن و تجارت مجلس شورای اسلامی هم در این برنامه گفت: دولتمردان و مسئولان باید در پاسخگویی به مردم درباره مسائل اقتصادی کشور فعالتر باشند.

 

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد