فضای سالم و پاک در اینترنت را با چهار عامل می توان ایجاد کرد

به گزارش فناوری فرهنگی ،یک کارشناس رسانه معتقد است رسیدن به فضای سالم و پاک در اینترنت و فضای مجازی نیازمند مدیریت سخت افزار و نرم افزار و همچنین توجه به ساختارهای مدیریتی و واسطه ای برای بومی کردن و مدیریت هوشمندانه این ابزار رسانه ای است.

محمدحسین فرج نژاد عصر سه شنبه در نشست تخصصی اهمیت و جایگاه سواد رسانه ای جهت مقابله با فرهنگ غرب گفت: ساختار اینترنت در ایران برگرفته از اینترنت آمریکاست و از هیچ امنیتی برخوردار نیست در حالی که ما می توانیم با این چهار عامل و استفاده از اینترنت کره ای، روسی و آلمانی یک فضای سالم و پاک داشته باشیم.
وی که در سرای اهل قلم بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب سخن می گفت، اضافه کرد: راه اندازی اینترنت ملی باعث افزایش سرعت انتقال داده ها تا 100 برابر خواهد شد و حتی می توانیم از نظر اقتصادی ارزآوری داشته باشیم در حالی که اکنون هزینه هم می دهیم.
این کارشناس فناوری اطلاعات افزود: یکی از مهمترین نکات در سواد رسانه ای آشنایی با ابزارهای رسانه ای و شناخت نقاط قوت و ضعف آن است و زمانی می توانیم به خوبی از آن استفاده کنیم که با آسیب ها و تهدیدهای آن آشنا باشیم.
وی اضافه کرد: دنیای غرب با اهداف خاصی شبکه اینترنتی آمریکا را دراختیار دنیا قرار داده اند و استفاده اطلاعاتی خود را از این ابزار دارند و فضای مجازی در اینترنت نیز تحت یک سازمان نظامی پیچیده و گسترده به نام NSA آن را مدیریت می کند و آمریکا برای این سازمان بالغ بر 200 میلیارد دلار بودجه درنظر می گیرد و از این طریق به جمع آوری اطلاعات و تحلیل داده ها می پردازد در حالی که ما حتی تصور نمی کنیم آنان از اطلاعات ما بهره برداری می کنند.
فرج نژاد همچنین گفت: تمام سخت افزارها و نرم افزارهای ما و فضای اینترنت ساخت شرکت های آمریکایی و یا مورد حمایت آمریکاست و یک سازمان انگلیسی به نام MI1 اینترنت آمریکا یعنی NSA را مدیریت می کند.
وی تاکید کرد: ما برای استفاده صحیح باید اقتضائات استفاده از فضای مجازی و اینترنت را بشناسیم و از طرف دیگر به صورت فعال وارد این عرصه شویم و از حالت انفعالی بپرهیزیم.
این کارشناس رسانه همچنین گفت: رهبر معظم انقلاب به دولت قبلی و دولت فعلی درباره استفاده کنترل شده از این ابزارها را گوشزد کردند و لذا باید متناسب با این رسانه ها بسته های فرهنگی ایجاد کنیم و در دوره کنونی که نسل چهارم موبایل در راه است، وضعیت گوشی های همراه به گونه ای طراحی شده که حتی بدون استفاده از اینترنت نمی توان شماره گیری کرد.
وی با معرفی سایت موسسه سواد رسانه ای طوسی گفت: بیش از 2 هزار جلسه پنج دقیقه ای دراین سایت ارائه شده تا کاربران به صورت کاربردی نحوه استفاده صحیح از 15 ابزار رسانه ای را فراگیرند.
** سیاستگزاری فرهنگی راهکاری برای مقابله با نفوذ از طریق شبکه های اجتماعی
رفیع الدین اسماعیلی کارشناس رسانه های دیجیتال گفت: برای مقابله با آسیب های شبکه های اجتماعی بایستی زمینه های ایجاد شبکه ملی اطلاعات را فراهم کنیم تا علاوه بر داشتن سرعت بالا از امنیت لازم نیز برخوردار باشیم و نکته مهم در این زمینه سیاستگزاری فرهنگی است.
وی افزود: ما هیچ استقلال محتوایی در شبکه های اجتماعی و فضای رسانه ای نداریم و اگر وحدت رویه را در مراکز فرهنگی ایجاد کنیم، همه مردم به یک سمت خواهند رفت ولی زمانی که سیاستگزاری فرهنگی در این زمینه وجود نداشته باشد جوانان و مردم دچار سردرگمی می شوند.
اسماعیلی خواستار حضور خلاقانه در فضای مجازی شد و گفت: با ارائه نظرات جدید می توان در این زمینه اقدام کرد و با آینده پژوهی و شناخت آسیب های چنین ابزاری قبل از ورود به فرهنگ بومی می توان به صورت فعال عمل کرد.
وی بازگشت به هویت دینی را بهترین راهکار در این زمینه دانست و گفت: سواد رسانه ای یک پیوستار است. یعنی هر زمان می توان اطلاعات بیشتری را کسب کرد.
این کارشناس رسانه افزود: متاسفانه هنوز خانواده ها و به ویژه پدر و مادرها در این حوزه آموزش ندیده اند. درحالی که 12 میلیون کاربر ایرانی زیر 18 سال از اینترنت بهره می برند و 73 درصد از کاربران ما زیر 28 سال هستند.
وی از اینترنت و فضای مجازی به عنوان یک زمین بازی یاد کرد که هر نوع فعالیتی در آن به نفع غرب است و اضافه کرد: این شبکه ها از نظر محتوایی و فنی ساخته فرهنگ غیر ایرانی است.
اسماعیلی به راهبردهای نفوذ فرهنگی غرب از طریق فضای مجازی اشاره کرد و گفت: شبکه های اجتماعی جاده ای یکطرفه است که چیزهایی را می توانیم در آن ببینیم که فرهنگ غرب در اختیار ما قرار داده است و علاوه بر این انحصار اطلاعات، دنیای غرب با انفجار اطلاعات به اندازه ای اطلاعات در اختیار ما می گذارد که قدرت انتخاب و تحلیل را از ما می گیرد.
وی ارائه اطلاعات نادرست را یکی دیگر از راهبردهای غرب دانست و گفت: ارائه اطلاعات صحیح و نادرست باعث می شود تا اعتمادسازی ایجاد شود و یکی از مهمترین روش های نفوذ این است که با توجه به نیازهای فطری مانند اخلاق و معنویت، مطالبی را ارائه می دهد تا ضربه نهایی را وارد کند.
نشست تخصصی اهمیت و جایگاه سواد رسانه ای جهت مقابله با فرهنگ غرب به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سرای اهل قلم برگزار شد.

منبع: فرا رسانه

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد