فناوریOTT در خدمت تلویزیون‌های فارسی (تجربه GLWiZ) (بخش دوم)

خیز بلند گوگل و یاهو در OTT

فناوری OTT، بالاخره راه را برای ورود شرکتهای اینترنتی بزرگ نظیر گوگل و یاهو در بازار گیرنده‌های 5تلویزیونی باز نمود. مهمترین شرکت اینترنتی دنیا یعنی گوگل، در همین راستا خدمات googleTV را ارائه نمود.

گوگل با ایجاد بستر ارتباطی مناسب جهت نمایش و استفاده از تلویزیون‌های مجهز به فناوریOTT، قصد دارد تلویزیون را به کامپیوتری تبدیل کند که قابلیت اجرا و فعالیت براساس پلت‌فرم تلویزیون گوگل را داشته باشد. Google TV نسخه تکامل‌یافته خدمات تلویزیون کابلی است، با این تفاوت که از فناوری و بستر ارزان‌تر اینترنت برای پخش محتوای تلویزیونی بهره می‌گیرد.

شریک گوگل در این عرصه، شرکت سونی است که نخستین تلویزیون را برای ادغام با پلت‌فرم تلویزیون گوگل، تولید کرده است. گوگل به واسطه مشارکت با سونی قادر خواهد بود تا پلت‌فرم تلویزیونی خود را در قالبی عرضه نماید که کاربران را مجاب به پرداخت هزینه برای دریافت خدمات یک تلویزیون جدید نماید و همچنین بتواند در رقابت با جعبه مبدل‌های موجود، اثربخش‌تر ظاهر شود.

شرکت یاهو نیز در این عرصه پیشتاز است و پلت‌فرم خود به نام “Yahoo! Connected TV” را با همکاری با شرکت‌های تولیدکننده تلویزیون سامسونگ، سونی، توشیبا و… عرضه کرده است که پنجاه هزار فیلم و بستر نرم افزاری گسترده‌ای را ارائه می‌دهد.

خدمات فراهم آوری محتوا

بستر ایجاد شده در OTT باید محتوای جذابی را در شبکه جهت ارائه داشته باشد تا مشترکان نهایی از آن استقبال نمایند. این اقدام از طرف فراهم آورندگان محتوا همچون Netflix، Amazon، Hulu و vudu (خریداری شده توسط Wal–Mart) انجام می‌شود.

OTT در افق آینده

روند تلاش‌های چند سال اخیر بازیگران کلیدی درعرصه OTT نشان‌دهنده این است که فضای  رقابتی خدمات پلت فرم OTT در حال شکوفایی است و در این حوزه، رقابت سنگینی میان غول‌های فناوری همچون گوگل، اَپل، آمازون، مایکروسافت، Netflix، Wal–Mart  و تولیدکنندگان تجهیزات الکترونیکی وجود دارد.

براساس پیش‌بینی مؤسسه Informa، تعداد کاربرانی که در سال 2015 از طریق گیرنده تلویزیون اینترنتی، جعبه‌های مبدل و یا کنسول‌ها، خدمات مبتنی بر OTT دریافت می‌کنند به 380 میلیون نفر می‌رسد؛ ولی در مقابل آن، کاربران تلویزیون تعاملی محلی(IPTV سنتی) فقط 163 میلیون نفر خواهد بود. البته قطعا کشورهای قدرتمند، در برابر نفوذ شرکت¬های جهانی به این بازار تدابیر موثری خواهند اندیشید و از این فناوری استفاده درستی خواهند کرد.

در کشور ما، به دلیل پهنای باند کم و گرانی اینترنت، خوشبختانه هنوز تلویزیون‌های تعاملی خارجی (مبتنی بر OTT) رواج پیدا نکرده‌اند؛ ولی گیرنده‌های تلویزیونی هوشمند سامسونگ،LG  و غیره بدون هیچ استانداردی در حال ورود به بازار هستند و بیم آن می‌رود که به دلیل عدم ارائه خدمات بومی تلویزیون تعاملی، در این عرصه نیزمنفعل شویم.

بخش اول را اینجا بخوانید.

 

5 نظر

  1. باسلام هزینه استفاده از این اپلیکیشن با گوشی موبایل چقدر است یا ب عبارتی چقدر مصرف بسته اینترنت هست
    کم یا زیاد

     

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد