مهر خاموشی کرونا بر صنعت گردشگری/ قراردادهایی که معلق شدند

به گزارش فناوری فرهنگی، گردشگری یکی از صنعت‌های پرسود و ارزآور محسوب می‌شود و این موضوع موردتوجه همه کشورها قرارگرفته است، صنعتی که سودآوری آن بسیاری از کشورها را به تکاپو در این زمینه واداشته است.

گردشگری در مشهد، یک ساختار و صنعت پویا است، خراسان رضوی هرساله میزبان میلیون‌ها زائر و گردشگر در زمینه‌های زیارتی، طبیعی، ورزشی، تاریخی، فرهنگی، سلامت و غذایی است و ظرفیت‌ها و جاذبه‌های متعدد و غیرقابل‌انکار دارد.

با شیوع ویروس کرونا آسیب شدیدی به صنعت گردشگری در خراسان رضوی وارد شد، این ضربه آن‌چنان شدید بود که عملاً بیش از ۹۰ درصد فعالان این حوزه با بیکاری روبه‌رو شده و خسارت‌های جبران‌ناپذیری را متحمل شده‌اند.

گردشگری؛ آسیب پذیرترین صنعت با شیوع کرونا

حسین مرادی مدیر یکی از هتل‌های مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا آسیب‌پذیرترین صنعت در کشور بخش گردشگری بود و عملاً ضربه بسیار بدی به این حوزه واردشده است. در سه ماه اول قرنطینه کل صنعت گردشگری استان تعطیل و منفعل بود و باگذشت چندین ماه از شیوع ویروس کرونا این بخش همچنان منفعل است.

وی با اشاره به اینکه هتل ما به‌عنوان یک هتل مجاور حرم مطهر از انتهای سال گذشته همچنان تعطیل است، بیان کرد: طی خردادماه در مدت بسیار محدود با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از سمت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی اقدام به بازگشایی هتل کردیم، ولی به دلیل تعطیلی حرم مطهر رضوی، لغو پروازهای خارجی و سفرهای بسیار محدود داخلی متأسفانه مجبور به بسته شدن مجدد هتل شدیم.

برای جربان ضررهای خود به دلیل شیوع کرونا اقدام به گرفتن تسهیلات کرده‌ایم اما هنوز تسهیلاتی پرداخت نشده است

وی با اشاره به در نظر گرفتن تسهیلات برای بنگاه‌های ضرر دیده، گفت: برای جبران ضررهای خود اقدام کرده‌ایم که هنوز تسهیلاتی پرداخت‌نشده و همچنان در حال سپری شدن امور اداری است.

مرادی اظهار کرد: صنعت گردشگری شامل مشاغلی است که صنف‌ها و شغل‌های زیادی چه به‌صورت مستقیم و چه به‌صورت غیرمستقیم با آن در ارتباط هستند، وقتی این صنعت تعطیل شد به شغل‌های زیادی هم آسیب وارد کرد.

وی افزود: در هتل ما ۸۰ نفر مشغول به کار بودند که در حال حاضر حدود چهار الی پنج نفر به‌عنوان نگهبان مشغول به کار هستند. متأسفانه بیمه بیکاری برای هیچ‌کدام از کارکنان ما برقرار نشده است و پرسنل برای گرفتن بیمه بیکاری با موانع زیادی روبرو هستند.

مدیر این هتل، گفت: هتلداری در مشهد به دو فصل پرتراکم و کم تراکم تقسیم می‌شود که شش ماه اول سال جزو فصول پرتراکم و شش ماه دوم سال جزو فصول کم تراکم است. هتل ما در فصول پرتراکم در سال‌های گذشته حدود ۹۰ درصد اشغال داشت، اما متأسفانه امسال با شیوع ویروس کرونا درصد اشغال هتل‌ها به صفر رسیده است.

مرادی با اشاره به اینکه هتلداری ذی‌نفعان بسیاری دارد که با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی پرسنل هتل‌ها از همه بیشتر متضرر شده و ادامه زندگی برای آن‌ها بسیار سخت شده است، اظهار کرد: از مسئولان می‌خواهم که برای بیمه بیکاری پرسنل اقدامی انجام دهند، زیرا آن‌ها از اسفندماه سال گذشته هیچ دریافتی نداشته‌اند، این درحالی است که باوجود پرداخت حق بیمه، حمایتی از سمت دولت صورت نگرفته و باگذشت شش ماه هنوز بیمه بیکاری پرسنل برقرار نشده است.

مدیر یکی دیگر از هتل‌های اطراف حرم مطهر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه با شیوع ویروس کرونا خیلی از هتل‌های سطح مشهد غیرفعال شده‌اند، اظهار کرد: از نیمه اسفندماه سال گذشته وارد یک بحران شدیم که تا به امروز هم این بحران ادامه دارد.

برخی از هتل‌ها که درحال فعالیت هستند با نرخ‌های بسیار پایین و خارج از عرف مشغول به کار هستند و به خاطر حفظ نیروی انسانی خود به نوعی جذب مسافر دارند.

محمدرضا نخفروش گفت: با توجه به شرایط خاص شهر مقدس مشهد به خاطر وجود حرم امام رضا (ع) خیلی از مسافران این شهر خارجی بودند که با توجه به لغو پروازهای خارجی آسیب‌های زیادی وارد شده است. برخی از هتل‌ها هم که درحال فعالیت هستند با نرخ‌های بسیار پایین و خارج از عرف مشغول به کار هستند و به خاطر حفظ نیروی انسانی خود به‌نوعی جذب مسافر دارند.

وی افزود: هتل ما از ابتدای شیوع ویروس کرونا تعطیل شد و فعالیتی نداشت، بااین‌وجود سعی کردیم تا به نحوی پرسنل خود را حفظ کنیم، لذا تا پایان مردادماه به نحوی آن‌ها را حمایت کردیم. باید گفت که نیروی انسانی در صنعت گردشگری به‌عنوان اولین افرادی بودند که با شیوع ویروس کرونا ضربه اساسی را متحمل شدند و از طرفی کارفرمایان هم نمی‌توانستند تا بیش از شش ماه به پرداخت حقوق و مزایا بپردازند، اما وقتی منبع درآمدی نباشد این مسئله از سمت کارفرما هم قابل توجیه است و پرسنل هم این موضوع را درک می‌کنند.

نخفروش با اشاره به اینکه مشکلی که وجود دارد این است که پرسنل ما با مراجعه به اداره کار و گرفتن بیمه بیکاری با مشکلات عدیده‌ای اعم از زمان پرداخت، مبالغ پرداختی و غیره روبه‌رو هستند، بیان کرد: مبالغی که در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت پرداخت‌شده تنها حدود ۵۵ درصد از میزان حق قانونی آن‌ها بوده است، همچنین هنوز هم بیمه بیکاری خردادماه به آن‌ها پرداخت‌نشده است. درصورتی‌که حق بیمه بیکاری به‌حساب دولت واریزشده و این عدم پرداخت باعث به وجود آمدن معضلاتی برای پرسنل شده است.

وی افزود: متأسفانه حمایتی برای این قشر از سمت سازمان‌ها و اداره کار به نحو احسن صورت نگرفته است. سرمایه انسانی در گردشگری بسیار مهم است، از همین‌رو این نیروها باید حفظ شوند و نباید نیروی کار در حوزه گردشگری را از دست داد.

مدیر این هتل اظهار کرد: خیلی از مجموعه‌های اقامتی در شهر مشهد اجاره‌ای هستند که کارفرمایان با امید داشتن مسافر هتل را اجاره، دست به خرید مواد غذایی و اقدام به استخدام و آموزش نیروی انسانی کرده بودند که با شیوع ویروس کرونا خسارت‌های زیادی به مجموعه آن‌ها وارد شد و در حال حاضر این یکی از معضلات صنعت گردشگری است.

شرایط تسهیلات در نظر گرفته شده کارساز نیست

نخفروش با اشاره به مشکلات تسهیلات در نظر گرفته‌شده، گفت: مشکلی که درزمینهٔ تسهیلات در صنعت گردشگری وجود دارد، بحث بازپرداخت تسهیلات است که با توجه به اینکه صنعت گردشگری به پیش‌بینی خیلی از فعالان همچنان قادر به شروع فعالیت خود نیست، حداقل به مدت یک تا دو سال نیاز به ریکاوری برای جبران ضررهای وارده دارند و اگر شرایط به حالت قبل هم بازگردد و برای این ویروس راه‌حلی پیدا شود، بحث بازپرداخت‌ها باید مشمول زمان بیشتری شوند، چراکه هتل‌ها منبع درآمد خود را ازدست‌داده‌اند.

مدیر این هتل اظهار کرد: در صنعت هتلداری علاوه بر نیروهایی که به‌صورت مستقیم فعالیت دارند، یک سری نیروهای غیرمستقیم هم هستند که با این حرفه در ارتباط‌اند، یکی از آن‌ها آژانس‌های مسافربری و گردشگری هستند که در تأمین مهمان با ما همکاری داشتند که این‌ها هم بسیار متضرر شده‌اند. همچنین بسیاری از شرکت‌های بزرگ مشهد که تأمین‌کننده‌های مواد اولیه بودند، متضرر شده‌اند.

نخفروش با اشاره به اینکه میزان مسافر در صنعت هتلداری به دو عامل بستگی دارد، ازجمله اینکه آیا ما در فصل پیک هستیم یا خیر؟ بیان کرد: هرساله در فصل تابستان ما در اوج پیک قرار داشتیم، همچنین در شهر مشهد، آخر ماه صفر جزو ایام پیک محسوب می‌شود، در سال‌های گذشته ضریب اشغال هتل‌های مشهد در این ایام بالای ۸۵ درصد بوده که با شیوع ویروس کرونا هتل‌ها در این زمینه تا ۹۰ درصد متضرر شده‌اند.

وی بیان کرد: در حال حاضر دغدغه من به‌عنوان یک فعال در حوزه گردشگری نیروی کاری است که در صنعت هتلداری در حال فعالیت بودند، این نیروها آموزش‌دیده و در طول سالیان تجارب زیادی در این عرصه کسب کرده بودند، اما متأسفانه با تعطیلی و بیکار شدن آن‌ها شنیده و دیده‌شده که این افراد جذب سایر فعالیت‌ها می‌َشوند و از حوزه خدمات در عرصه صنعت گردشگری خارج می‌شوند که این موضوع در آینده ضربه بزرگی به حوزه گردشگری وارد خواهد کرد. چراکه برای این نیروی کار زمان و هزینه زیادی چه به جهت آموزش و چه به جهت سرمایه‌گذاری صرف شده بود.

وی بیان کرد: حوزه گردشگری یک حوزه تخصصی است و طبیعتاً علیرغم صرف هزینه زیاد، زمان زیادی هم برای آموزش نیروهای جدید باید صرف شود و این بزرگ‌ترین چالش در آینده صنعت هتلداری و گردشگری است.

صنعت گردشگری یک حوزه تخصصی است، آموزش نیروهای جدید بزرگترین چالش در آینده صنعت هتلداری است مدیر این هتل با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته دنیا اولین صنعت پولساز، صنعت گردشگری است، زیرا تفکر آن‌ها این است که با جذب گردشگر ارز زیادی وارد کشور آن‌ها می‌شود و کمک بسیار خوبی به اقتصاد آن کشورها می‌شود، گفت: ضرری که ما در عرصه صنعت گردشگری متحمل شدیم بسیار زیاد است، اگر این موضوع را بی اهمیت تلقی کنیم در آینده با آسیب بسیار زیادی روبرو خواهیم شد.

وی بیان کرد: در شهر مقدس مشهد به دلیل زیارتی بودن آن ۸۰ درصد درآمد شهر وابسته به صنعت گردشگری است و تمام مشاغل در این عرصه زنجیروار به یکدیگر متصل هستند، لذا مشاغلی مانند، تاکسی‌رانی، مغازه‌های اطراف حرم، مکان‌های تفریحی و غیره نیز از صنوفی هستند که با تعطیلی صنعت گردشگری از این امر متضرر شده‌اند.

مشهد آسیب بیشتری از کرونا دیده است

سید جواد امینی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه شهر مقدس مشهد در بین دیگر شهرهای کشور با شیوع ویروس کرونا آسیب بیشتری دیده است، گفت: برخی از هتل‌ها اقدام به بازگشایی کرده‌اند، اما هزینه ماهیانه را هم نمی‌توانند در بیاورند.

مدیرعامل یکی از شرکت‌های مسافری و جهانگردی مشهد، اظهار کرد: یکی از ضرباتی که ویروس کرونا وارد کرده بحث تعدیل نیرو است، آژانس مسافربری من که با ۱۵ نیرو مشغول به کار بود، هم‌اکنون با دو نیرو درحال فعالیت است.

وی اظهار کرد: از طرفی دولت به صنف ما توجهی نمی‌کند، تمامی وزرا در خصوص مشکلات صحبت می‌کنند به غیر از وزارت میراث فرهنگی.

آژانس مسافری من با ۱۵ نیرو فعال بود ولی به دلیل شرایط کرونا، تنها دو نیرو باقی مانده‌اند امینی گفت: تمامی پرسنل ما اقدام به گرفتن بیمه بیکاری کرده‌اند، اما تا به امروز مبلغی به حساب آن‌ها واریز نشده است، لذا گذران زندگی برای پرسنل بسیار سخت شده است. با وجود اینکه آژانس مسافربری درحال فعالیت است، اما باید گفت که فعالیت ما به خاطر عدم وجود و حضور مسافر سود چندانی ندارد.

وی افزود: از طرف دیگر به خاطر شرایط بد اقتصادی کسی حاضر به مسافرت نیست خیلی از آژانس‌ها چارتر پرواز داشتند که همه این را بر زمین گذاشته‌اند.

این مدیر عامل شرکت مسافری و جهانگردی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته در همین ایام ظرفیت مهمانپذیر من تکمیل بود و مهمان‌های زیادی از داخل ایران و کشورهای عربی و اروپایی داشتم، گفت: در پی شیوع ویروس کرونا تعداد مسافران خارجی ما به صفر رسیده و کاملاً فعالیت ما در این حوزه خوابیده است، لذا تا زمانیکه مهمان و مسافری نباشد کار صنعت گردشگری رونق نخواهد گرفت.

وی گفت: این عدم رونق لزوماً ربطی به حضور مهمان‌های خارجی ندارد، بلکه در داخل هم با مشکل رو به رو هستیم، هیچ‌گونه نظارتی بر هزینه رفت و آمدها وجود ندارد و هزینه سفر برای یک خانواده بسیار بالا است و به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست. از طرفی پروازهای داخلی با وجود شیوع ویروس کرونا با ظرفیت کامل مسافران را جابه جا می‌کنند، لذا در این بین به صنعت گردشگری آسیب زیادی وارد شده است.

قراردادهایی که تعلیق شده‌اند

امینی افزود: در این اوضاع کل هتل‌ها مجبور هستند تا هزینه‌های دریافتی از مهمان‌ها را پایین بیاورند. در این شرایط قراردادی با هیچ هتلی نبسته‌ام، زیرا مسافری وجود ندارد، از همین‌رو قراردادهای خود را به حالت تعلیق درآورده‌ام، زیرا با این کار آسیب کمتری وارد می‌شود.

رضا رمضانی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مهمانپذیر ما از ابتدای شیوع ویروس کرونا تعطیل شده، بیان کرد: باز شدن مهمانپذیر به لحاظ اقتصادی برای ما به صرفه نیست.

مدیر یکی از مهمانپذیرهای اطراف حرم مطهر، بیان کرد: تسهیلات درنظر گرفته شده اصلاً کارساز نبود، زیرا باید طی این شش ماه پرسنل خود را حفظ می‌کردیم و تمام حق و حقوق آن‌ها پرداخت می‌شد تا تسهیلات آن هم با سود ۱۲ درصد تعلق می‌گرفت و این به لحاظ اقتصادی برای ما مقرون به صرفه نبود.

هتل‌ها و مهمانپذیرهایی هم که مشغول به فعالیت هستند با ۲۰ الی ۳۰ درصد با وجود اینکه در فصل تابستان و دوره پیک مسافر هستیم کار می‌کنند که با شروع فصل پاییز و زمستان همین‌ها هم تعطیل خواهند کرد وی گفت: هتل‌ها و مهمانپذیرهایی هم که مشغول به فعالیت هستند با ۲۰ الی ۳۰ درصد با وجود اینکه در فصل تابستان و دوره پیک مسافر هستیم کار می‌کنند که با شروع فصل پاییز و زمستان همین‌ها هم تعطیل خواهند کرد.

رمضانی افزود: پرسنل ما که اقدام به دریافت بیمه بیکاری کرده بودند، به مدت دو الی سه ماه آن هم ۵۰ درصد از حق خود را گرفته‌اند.

این مدیر مهمانپذیر با اشاره به اینکه تعطیلی صنعت گردشگری آسیب‌های فراوانی بر بازار مشهد هم گذاشته و ما شاهد کسادی بازار در اطراف حرم هستیم، اظهار کرد: خانه مسافرها آسیب زیادی بر جامعه هتلداری و مهمانپذیرها وارد کرده و ما از مسئولان می‌خواهیم تا خانه مسافرها را جمع‌آوری کنند.

عباس امیری هم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا باعث شد تا حوزه کاری ما تقریباً با خاک یکسان شود، گفت: با تعطیلی هشت ماهه، کار ما به طور صد درصد خوابیده و گردشگر اصلاً وارد شهر مشهد نمی‌شود.

مسئول یکی از هتل آپارتمان‌های مشهد، اظهار کرد: خسارت‌های وارده بر صنعت گردشگری شهر مشهد آنقدر زیاد است که تسهیلات درنظر گرفته شده اصلاً کارساز نیست و حتی هتل‌های متوسط مشهد در این ایام ضررهای میلیاردی کرده‌اند و تسهیلات درنظر گرفته شده دردی از ما دوا نمی‌کند. تا ماه‌های اردیبهشت و خرداد سعی کردم تا حقوق پرسنل خود را بپردازم ولی بعد با ادامه تعطیلی‌ها دیگر قادر به پرداخت حقوق نبودم.

امیری گفت: شغل‌هایی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با صنعت گردشگری در ارتباط بودند هم ضررهای زیادی دیده‌اند، اما ضرر آن‌ها به اندازه صنعت گردشگری نبوده است.

وی اظهار کرد: از مسئولان درخواست داریم که برای جبران ضررهای وارده به وام‌هایی با مبالغ بالا و بازپرداخت طولانی مدت ارائه کنند تا در بازپرداخت آن با مشکل رو به رو نشویم، زیرا در چند ماه گذشته درآمدی نداشته‌ایم و هزینه قبوض پرداخت نشده؛ آب و برق هتل قطع شده و حتی در مخارج خانه خود نیز مانده‌ایم! پایان ویروس کرونا مشخص نیست و تا زمانی که سایه این ویروس بر کشور حاکم باشد، صنعت گردشگری راه نخواهد افتاد. زیرا ما بسیاری از مسافران خارجی خود را از کشورهای عراق، بحرین، عربستان سعوی و غیره را از دست داده‌ایم.

وی افزود: از طرف دیگر چون در این چند ماه درآمدی نداشته‌ایم و هزینه قبوض پرداخت نشده، آب و برق هتل را قطع کرده‌اند و حتی در مخارج خانه خود هم مانده‌ایم.

صادق کاظمیان، رئیس جامعه حرفه‌ای اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه با شیوع ویروس کرونا یکی از صنوفی که بیش‌ترین آسیب را دیده صنعت گردشگری بوده، گفت: همه صنوف با تغییراتی فعالیت خود را از سر گرفته‌اند ولی به نظر می‌رسد از سرگیری مجدد فعالیت به زودی امکان‌پذیر نیست. در خراسان رضوی بیش از ۵۰ درصد مراکز بوم‌گردی کاملاً تعطیل شده و بقیه هم با ضریب اشغال کمتر از ۵ درصد مشغول به فعالیت هستند و باید گفت عملاً به صفر رسیده است.

مهلت دادند اما جریمه گرفتند!

وی در خصوص تسهیلات درنظر گرفته شده، بیان کرد: حمایتی که از سمت صنعت گردشگری شد صرفاً بحث استمهال وام‌ها و قبوض در سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه بود که در حوزه گردشگری عملی نشد و همکاران ما در حوزه اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی براساس این صحبت اقساط خود را پرداخت نکردند، ولی بعداً مجبور به پرداخت آن همراه با جریمه شدند.

وی افزود: در حوزه تسهیلات کرونایی هم صرفاً بر اساس تعداد افراد بیمه شده وامی پرداخت می‌شد که صنعت گردشگری استقبالی از این وام‌ها نکرد، زیرا صنعت گردشگری تعطیل است و پرداخت وام با سود ۱۲ درصد هیچ توجیهی برای فعالین حوزه گردشگری نداشت، با این حال، همین تسهیلات در نظر گرفته شده در حوزه اقامتگاه‌های بوم‌گردی پرداخت نشد. زیرا فلسفه فعالیت این‌ها آن است که به صورت خانوادگی فعالیت دارند و نیروی بیمه شده ندارند، بنابراین هیچ وامی هم دریافت نکردند و هیچ تسهیلاتی پرداخت نشد.

کاظمیان در ادامه بیان کرد: پرداخت این تسهیلات با وجود تعطیلی بسیار سخت است، لذا پیشنهادی به وزارتخانه داده شد و تفاهم‌نامه‌ای بین معاون وزیر گردشگری و معاون وزیر کار امضا شد که براساس آن می‌بایست به مراکز بوم‌گردی با توجه به اینکه اشتغال پایدار را در روستاها ایجاد کرده‌اند، مطابق فرمولی غیر از بیمه تأمین اجتماعی تسهیلاتی پرداخت شود که به امضا هم رسید، ولی متأسفانه تاکنون پرداختی صورت نگرفته است.

نقش پررنگ مراکز اقامتی بوم‌گردی در اشتغال پایدار روستاها و زنجیره اشتغال

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه ویروس کرونا همچنان در کشور وجود دارد و نمی‌توان پیش‌بینی برای آینده انجام داد، لذا باید به فکر این بود که با توجه به این شرایط چه اقداماتی را می‌توان انجام داد تا صنعت گردشگری با خسارت کمتری فعالیت خود را ادامه دهند.

کاظمیان با اشاره به اینکه باید با پذیرش حضور کرونا در زندگی جمعی بتوان خسارت‌های وارده شامل، خسارت مالی، خسارت بر صنعت و خسارت بهداشتی و ایمنی را کمتر کرد، گفت: پیشنهادی که در حوزه گردشگری و بوم‌گردی داریم این است که با توجه به نام‌گذاری که توسط سازمان جهانی گردشگری با عنوان «گردشگری و توسعه روستایی» صورت گرفته، با توجه به شیوع ویروس کرونا به حوزه گردشگری روستایی توجه بیشتری شود، زیرا بوم‌گردی در مناطق روستایی در محیط‌های باز هستند و فاصله‌گذاری اجتماعی بیشتر و بهتر رعایت می‌شود، از طرفی با توجه به اینکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی به شکل خانوادگی اداره می‌شوند و خانواده‌ها برای سلامتی خود هم که شده پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

وی بیان کرد: لذا ما در جامعه اقامتگاهی بوم‌گردی کشور شعاری را مطرح کردیم تحت عنوان «اقامتگاه بوم‌گردی، سفر از خانه خود به خانه دیگر» یعنی اقامتگاه بوم‌گردی را به‌عنوان یک خانه فرض کردیم که پروتکل‌ها رعایت می‌شود و به نظر می‌رسد نیازمند حمایت هستیم که به‌جای شعار «به سفر نرویم» شعار «سفر مسئولانه برویم» را فعال کرد.

کاظمیان گفت: در حوزه گردشگری و بوم‌گردی باید مدیران، مسئولان، مردم و رسانه‌ها بر سفر مسئولانه تمرکز کنند که اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌توانند پیش‌قراول این امر باشند.

امیر سزاوار، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه آسیب‌هایی که با شیوع ویروس کرونا بر صنعت گردشگری واردشده آن‌قدر بالا است که این صنعت را به مرز نابودی کشانده است، گفت: تسهیلاتی که دولت برای کمک به حوزه گردشگری در نظر گرفته نه‌تنها کمکی به فعالان این حوزه نکرده، بلکه آسیب‌های بیشتری هم وارد کرده است، زیرا آن‌ها بر این تصور بودند که ویروس کرونا از کشور رخت برمی‌بندد و با عادی شدن شرایط می‌توانند به ادامه فعالیت خود بپردازند و تسهیلات خود را پرداخت کنند.

سزاوار اظهار کرد: با گذشت چند ماه از پایان قرنطینه و ادامه فعالیت‌ها در کشور همچنان صنعت گردشگری رونق خود را پیدا نکرده است؛ تسهیلاتی که دادند نه تنها مشکلی حل نکرد بلکه باری بر دوش فعالان این صنعت وارد کرده است با گذشت چند ماه از پایان قرنطینه و ادامه فعالیت‌ها در کشور همچنان صنعت گردشگری رونق خود را پیدا نکرده است و تأسیسات گردشگری تعطیل هستند و آن‌هایی هم که فعال هستند هیچ‌گونه سوددهی ندارند، لذا افرادی که تسهیلات گرفته‌اند در بازپرداخت آن با مشکل رو برو شده‌اند. این تسهیلات نه تنها مشکلی حل نکرد، بلکه باری بر دوش فعالان صنعت گردشگری وارد کرده است.

سزاوار با اشاره به اینکه باگذشت فصل تابستان فصل پیک گردشگری دیگر گذشته است، بیان کرد: اگر هم دیگر ویروس کرونا بر کشور حاکم نباشد، بازار گردشگری رونقی تا فصل بهار نخواهد داشت. متأسفانه مسئولان در این اوضاع به فکر وصول مطالبات سال‌های گذشته خود افتاده‌اند، همچنین دنبال صدور برگه‌های مالیاتی سنگین هستند، لذا از مسئولان می‌خواهیم که در این شرایط مراعات فعالان صنعت گردشگری را بکنند.

یوسف بیدخوری، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بعد از پایان یافتن قرنطینه و بازگشایی حرم مطهر رضوی تصور ما بر این بود که از صنعت گردشگری استقبال شود، اما به خاطر وضعیت شیوع ویروس کرونا برخلاف تصور ما استقبالی از این صنعت نشد. بعد از پایان یافتن قرنطینه تقریباً یک‌چهارم واحدهای اقامتی بازگشایی شدند و درصد اشغال واحدهای بازگشایی‌شده بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بود که توجیه اقتصادی برای فعالان نداشت. در ماه محرم درصد اشغال به ۴۰ درصد رسید که با تمام شدن این ماه دوباره درصد اشغال به ۱۵ درصد رسیده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به اینکه میزان خسارتی که تا به امروز بر صنعت گردشگری واردشده حدود دو هزار میلیارد تومان است، اظهار کرد: تسهیلاتی برای جبران خسارات در نظر گرفته شد، اعتباری که برای استان خراسان رضوی در نظر گرفته بودند حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بوده. تا به امروز حدود ۱۰۴ میلیارد تومان متقاضی داشته‌ایم که ۵۱ میلیارد تومان آن پرداخت‌شده است.

فعالان صنعت گردشگری درآمدی ندارند که تسهیلات بگیرند!

وی افزود: طبق آمار تسهیلات در نظر گرفته‌شده حدود یک‌سوم متقاضی داشته، مشکل اصلی این است که فعالان صنعت گردشگری نمی‌توانند کار کنند و برای خود درآمد داشته باشند، لذا تا زمانی که درآمدی نداشته باشند به دنبال گرفتن تسهیلات نمی‌آیند تا در آینده و با ادامه یافتن بیکاری در بازپرداخت تسهیلات مشکل داشته باشند.

در شرایط کرونایی باید از سفرهای مسئولانه دفاع کرد زیرا کرونا به این زودی از بین نمی‌رود بیدخوری بیان کرد: مسئله‌ای که تأسیسات گردشگری و سیاست‌های استانی می‌طلبد این است که باید از سفرهای مسئولانه دفاع کرد، زیرا بیماری کووید ۱۹ به این زودی‌ها از بین نخواهد رفت.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به اینکه در دنیا صحبت از شرایطی فراتر از حالت عادی و نرمال می‌شود، گفت: در آینده مباحث بهداشتی بیشتر مدنظر قرار خواهد گرفت، لذا باید به پرسنل آموزش داد تا خدمات را در حد استاندارد ارائه دهند، نمی‌توان در این وضعیت زندگی، سفر و گردشگری را متوقف کرد، زیرا با این کار مشکلی حل نخواهد شد.

وی افزود: ما به دنبال تهیه پروتکل‌هایی برای گردشگران سلامت در آینده هستیم، لذا باید برنامه‌ای برای بلندمدت ارائه داد تا مشخص شود گردشگران چه مواردی را باید رعایت کنند.

بعد از پایان یافتن قرنطینه در کشور تقریباً تمامی صنوف به فعالیت خود ادامه دادند، اما دراین‌بین صنعت گردشگری رونقی پیدا نکرد و فعالان این عرصه برای ادامه زندگی خود با مشکل روبه‌رو شدند، حال که شیوع ویروس کرونا همچنان بر دنیا و کشور ما حاکم است و دنیا به این نتیجه رسیده که با قرنطینه کاری از پیش نمی‌رود، لذا باید مسئولان سیاست‌ها و برنامه‌هایی بلندمدت برای ادامه گذران زندگی فعالان حوزه گردشگری داشته باشند.

منبع: مهرکانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد