«هیرون» ؛ سبک جدیدی از نوشت افزار

به گزارش فناوری فرهنگی، انتشارات «هیرون» استان فارس برای چندمین سال متوالی سبک جدیدی از نوشت افزار ایرانی اسلامی را در قالب طرح های چوبی با هدف ارائه محتوای فرهنگی تولید و در نمایشگاه ایران نوشت تهران عرضه کرد. مصطفی سپهری منش مسئول انتشارات «هیرون» استان فارس درباره این نوع خاص از نوشت افزار توضیحاتی ارائه داده است. او همراه دو تن از دوستانش با پول های توجیبی این کار را شروع کرده اند و همچنان بر ابتکار و ایده و خلاقیت خودشان استوارند و دست پیش کسی دراز نکرده اند.

موسسه فرهنگی پژوهشی «گنجینه سرزمین پارس» نزدیک به پنج سال است در حوزه فعالیت های فرهنگی ورود پیدا کرده و از سال گذشته نیز تولید محصولات فرهنگی و نوشت افزار ایرانی اسلامی را آغاز کرده است. در واقع محور فعالیت های این موسسه انجام کار تحقیقاتی برای نهادها و مجموعه های دیگر است که با طرح مسئله حمایت از تولید داخل و نوشت افزار ایرانی اسلامی، بنده به همراه دو نفر از دوستان دانشجو که دغدغه کار فرهنگی داشتند به این عرصه ورود پیدا کردیم.
البته تولید محصولات فرهنگی مد نظر ما بود و از آنجا که نوشت افزار ایرانی اسلامی هم می تواند جزء گروه محصولات فرهنگی قرار گیرد به تولید نوشت افزار با عنوان «هیرون» پرداختیم و از سال گذشته این کار را با هزینه شخصی خودمان آغاز کردیم.

 

ترکیب چوب و کاغذ
زمانی که تصمیم به ورود به این کار گرفتیم خواستیم طرح متفاوتی ارائه کنیم. به همین خاطر دفترهایی که جلد چوبی دارند و منقش به طرح های اسلامی، بومی و فانتزی و شهدا هستند را طراحی کردیم و در برخی از نمایشگاه های نوشت افزار سال گذشته عرضه کردیم که مورد استقبال قرار گرفت.
محصولات تولیدی را نیز در برخی شهرها و به طور کلی ۱۵ استان توزیع کردیم و البته امسال کار را به صورت جهادی تر و انقلابی تر پیش بردیم و تنوع طرح ها را بیشتر کردیم.
محصولات چوبی که تولید می کنیم در ۳۰ طرح و هفت نمونه چوب برای تمام سلیقه ها و گروه های سنی اجرایی شده است و شامل شعر، تصویر شهدا، طرح های فانتزی و سخنان زیبا می شود.
البته دفاتر دیگری نیز با جلد مقوایی تولید کرده ایم که در آنها تلاش شده از المان های شناخته شده استانی مثل شاهچراغ، حافظیه و … استفاد شود و از آنجا که دفاتر در بوشهر نیز توزیع می شود از تصویر اولین شهید شاخص سال ۹۴ نیز استفاده شده است.

امان از مسئولین
مهمترین مسئله در راه تولید نوشت افزار، مشکلات مالی است و متاسفانه عدم حمایت از طرف نهادهای دولتی متولی فرهنگ نیز بر این مشکل می افزاید. همان طور که گفتم ما این کار را با هزینه شخصی خودمان آغاز کردیم اما بعد از درخواست حمایت از مسئولان، متاسفانه حمایتی دریافت نشد و مسئولان تنها به تشویق ما بسنده کردند.
البته چون دغدغه ما سه دانشجو انجام کار فرهنگی و انتقال محتوای فرهنگی است با تمام مشکلاتی که وجود داشت و دارد، کار را شروع و ان شالله با توجه به خلائی که در حوزه نوشت افزار ایرانی هست ادامه می دهیم و ایده های دیگری نیز داریم.
نمایشگاه ایران نوشت تهران تاثیر خوبی در شناخت خانواده ها و ترویج حمایت از تولید داخلی دارد که البته نیاز به تبلیغ بیشتر هست تا مورد استقبال بیشتر قرار بگیرد اما حضور در این نمایشگاه برای ما قوت قلبی است و امیدوارم که مسئولانی که توانایی کمک و حمایت دارند، ورود پیدا کنند. گرچه ما تاکنون حمایتی دریافت نکردیم

منبع: اقتصاد فرهنگ

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد