از نبود قانون‌ کپی‌رایت و ضربه به اقتصاد هنر تا نگرانی تعطیلی سینمای قرآنی با رفتن «حاج فرج»

به گزارش فناوری فرهنگی،محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده با سابقه سینما در خصوص رابطه هنرمندان با اقتصاد ابراز داشت: اقتصاد و هنر، واژه‌ای است که در کشورهای صاحب سبک جهان به یک تعریف مشخص تبدیل شده و این تعریف در حال اجرا شدن است. متأسفانه در ایران به علت نبود قوانین و اجرا نشدن حتی قوانین موجود، این موضوع به طور کلی رد می‌شود. وضعیت هنرمندان در مسائل اقتصادی بسیار ضعیف است. برای نمونه به دلیل نبود قانون کپی رایت چه در ارتباط با سینما و چه در ارتباط با گرافیک و  یا حتی مباحث مربوط به کتاب، دیده می‌شود که هنرمندان سال‌ها عمر خود را در مقوله هنر صرف می‌کنند و یک اثر را خلق می‌کنند، اما بعد از مدتی، نفر دومی پیدا می‌شود و به نوعی آن اثر را سرقت می‌کند و با تغییرات جزئی محصولی جدید، اما کپی شده از اثر آن هنرمند را به بازار عرضه می‌کند.

علی‌اکبری ادامه داد: نبود قانون کپی‌رایت در کشور معضلی است که به اقتصاد هنر، ضربه اساسی زده است و از این نوع مشکلات به طور عمده در هنر وجود دارد. با تأسف باید گفت در چند سال اخیر، هنر و فرهنگ در زیر سایه سیاست قرار گرفته و جلوی پیشرفت آن گرفته شده است. امیدواریم با اتمام مسائل سیاسی مثل «برجام» دولت توجه بیشتری به فرهنگ و هنر داشته باشد.
تهیه‌کننده فیلم «استرداد» در صحبت‌های خود از مرحوم فرج‌ا… سلحشور یاد کرد و ابراز داشت: فکر می‌کنم در حق هنرمند فقید فرج‌الله سلحشور اجحاف شد و نسبت به او تندروی شد. اما من از سال 54 در مسجد جواد‌الائمه با مرحوم سلحشور آشنا هستم و این مرحوم به مقوله هنر بسیار متعهد بود و اوج کار من و سلحشور در «ایوب پیامبر» و  «اصحاب کهف» بود. من از مرحوم فرج‌الله سلحشور جز دینداری و تقید به مسائل دینی چیز دیگری ندیدم. امیدوارم با رفتن «حاج فرج»، سینمای قرآنی تعطیل نشود.
علی اکبری در بخش پایانی صحبت‌های خود در خصوص سیگار کشیدن چهره‌های مطرح سینما در نقش‌های سینمایی گفت:  متأسفانه در چند سال گذشته اکثر چهره‌های مطرح که  به شدت مورد علاقه جوانان هستند با سیگار در نقش‌ها دیده شده‌‌اند که این موضوع بسیار زننده است. ما باید به بحث فرهنگی دراین زمینه‌ها بیشتر توجه کنیم.

منبع: باشگاه‌خبرنگاران

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد