اعلام نقاط سرمایه‌گذاری گردشگری به وزرای جهاد، راه وسازمان برنامه

به گزارش فناوری فرهنگی، حسین اربابی معاون سرمایه گذاری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه نشست خبری خود که ظهر روز سه شنبه در سالن فجر ارگ آزادی برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر تعیین تکلیف ارائه ۵۰۰ نقطه زمین رایگان به سرمایه گذاران بخش گردشگری گفت: این ۵۰۰ نقطه به ۱۴ دستگاه توسط رئیس جمهور دستور داده شده است تا زمین با میزان وام بلندمدت به سرمایه گذاران ارائه شود.   کارگروه مشترکی نیز در این باره برگزار شد در مرحله اول ۳۶۷ نقطه شناسایی شده است و ۳۰ نقطه به وزرای جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، برنامه و بودجه برای در اختیار قرار گذاشتن به سرمایه گذاران اعلام شده است تا در این مناطق هتل، تاسیسات گردشگری و پروژه های محرک گردشگری ساخته شوند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره اینکه یکی از بانک ها قرار بود پروژه ورود ۲۵۰ ون توریستی را به مرحله اجرا برساند، گفت: قرار است این ۲۵۰ ون در داخل تولید شود. مرحله لیزینگ آنها در حال انجام است قرار است ۳۰  درصد از آن‌ها را آژانس‌ها و ۷۰ درصد آنها را بانک ها تسهیلات بگذارند این طرح در حال عملیاتی شدن است حتی اولین ون توریستی نیز چند وقت پیش در نمایشگاهی که در مشهد برگزار شده بود رونمایی شد.

اربابی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره اینکه آمارهای ارائه شده توسط معاونت سرمایه گذاری غیرشفاف بوده است، به نحوی که هر یک از آن آمارها را می توان مورد چالش قرار داد، گفت: درصد پیشرفت فیزیکی همه ۲۴۵۱ تاسیسات گردشگری با تمام مشخصات آن قابل دسترسی خواهد بود ما باید با واحد فناوری این وزارتخانه هماهنگ شویم تا بتوانیم آن را در اختیار همگان قرار دهیم حتی می توان به صورت شفاف بیان کرد اگر هر کسی بخواهد درباره موافقت اصولی درخواست بدهد در چه مدت زمانی کار او انجام خواهد شد. از ابتدای امسال هیچ موافقت اصولی به صورت دستی در کشور صادر نشده است. اگر می گوییم ۳۸ میلیون متر مربع در حوزه تاسیسات گردشگری با احتساب مناطق نمونه گردشگری در حال فعالیت است همه این آمار ثبت شده است.

حتی در حوزه تعداد هتل ها نیز آمار داریم که چه تعداد شروع به ساخت کرده اند و چه تعداد به بهره برداری رسیده‌اند، ۲۱۹ هتل در دولت یازدهم شروع به ساخت کرده‌اند. در این دولت ۲۱۷ هتل در حال ساخت است این آمار را به تفکیک سال‌ها داریم.

وی گفت: اگر ما می‌خواهیم به افق ۱۴۰۴ برسیم باید بگوییم تاسیسات گردشگری ما باید سالانه ۲۰۰ درصد رشد کند. ما در این حوزه بسیار عقب هستیم. تا سال ۱۴۰۴ باید زیرساخت‌های تاسیسات گردشگری، حمل و نقل و اقامتگاه ها سالیانه متوسط ۱۹۹.۸ درصد رشد داشته باشند. تاسیسات خدماتی در زمینه صدور روادید و ارائه خدمت و … باید ۲۶۶ درصد رشد سالیانه داشته باشد. در حوزه ساماندهی مدیریت یکپارچه صنایع دستی، تولید، برندینگ و بازاریابی به ۲۳۳ درصد رشد نیازمند است. اینها نشان می‌دهد ما در حوزه تاسیسات و ایجاد زیرساخت های گردشگری چقدر نیازمند کار هستم و چرا می گوییم باید بودجه هزار میلیاردی وزارت میراث فرهنگی افزایش پیدا کند.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد