اندر مشکلات خرید لوازم‌التحریر

به گزارش فناوری فرهنگی، با توجه به بازگشایی مدارس دانش‌آموزان به همراه والدین برای خرید لوازم مدرسه از این مغازه به آن مغازه می‌روند و اجناس موردنیاز تحصیل خود را تهیه می‌کنند؛ در این میان از افزایش قیمت لوازم‌التحریر و برخی دیگر از اجناس موردنیاز مدرسه موجب نارضایتی والدین شده و به‌گونه‌ای که به دنبال مدیریت هزینه‌کردهای خود هستند.

برای درک بهتر مشکلات مردم در روزهای آغاز سال تحصیلی به بازار می‌رویم؛‌ در میانه بازار دست‌فروش‌ها صف کشیده‌اند و هر یک محصول خود از لوازم‌التحریر تا کیف و کفش را تبلیغ می‌کنند.

در ابتدا سری به مغازه‌های کیف فروشی می‌زنم؛ علیرضا شیرازی یک از فروشندگان کیف مدارس به ایسنا می‌گوید: ما از بازار امسال راضی هستیم؛ بازار نسبت به سال پیش برای ما بهتر بود و استقبال صورت گرفت؛ چون قیمت کیف نسبت به سال گذشته افزایش چندانی نداشت، استقبال دانش آموزان برای خرید بیشتر بود.

استقبال بچه‌ها از «بنتن» بیشتر از «سهراب»

وی در ادامه با اشاره به بخشنامه عکس‌های روی کیف مدارس عنوان می‌کند: بخشنامه را دیر اطلاع‌رسانی کردند ولی روی فروش تأثیر نداشت و لطمه‌ای وارد نکرده است.

شیرازی با اشاره به طرح روی کیف مدارس تأکید می‌کند: تعداد طرح‌های ایرانی روی کیف‌ها بسیار کم است چون ما چند سال پیش طرح‌های ایرانی مانند رستم و سهراب تولید کردیم که با استقبال چندانی مواجه نشد و تولیدات روی دستمان ماند، ولی بچه‌ها از شخصیت کارتن‌های خارجی مانند «بنتن» و «ماشین‌های مک کویین» بیشتر استقبال می‌کنند.

مرتضی تقی لو دیگر فروشنده کیف مدارس به ایسنا می‌گوید: بازار تا به امروز بد نبوده البته تعریف چندانی هم نداشته و علت آن گرانی اجناس و رقابت بالا در بازار است؛ در فروش حالت عادی هرساله را شاهد بودیم؛ قیمت‌ها در کیف رشد چندانی نداشت و در حدود 10 درصد بود ولی کاهش قدرت خرید مردم در میزان خریدها تأثیر داشت.

شور و نشاط دانش‌آموزان بالاست، عده‌ای دفتر به دست و عده‌ای هم کفش به دست هستند و در دنیای کودکانه برای بازگشایی مدارس لحظه‌شماری می‌کنند، راهم را ادامه می‌دهم به کفش فروشی می‌رسم، پسر بچه‌ای در حال انتخاب کفش و دیگری در حال پوشیدن است.

حسین نعمتی که کفش‌فروشی دارد، به ایسنا می‌گوید: بازار از سال‌های گذشته بهتر بود و مردم استقبال کردند؛ خدا رو شکر فروش ما خوب و قیمت برای آن‌هایی که خرید کردند مناسب است؛ قیمت‌ها نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشت. اکثریت کفش‌های ما تولید داخل هستند و ما اجناس خود را از کارگاه‌های داخل استان از قبیل دانسفهان و تهران تأمین می‌کنیم.

فقط از فلان فروشگاه لوازم‌التحریر تهیه کنید

زهره یارکه سلخوری مادر دو دانش‌آموز به ایسنا می‌گوید: پسرم در مقطع ابتدایی و دخترم را پیش‌دبستانی ثبت‌نام کردم؛ مدرسه یک لیست دست والدین داده و گفته که لوازم‌التحریر را تنها از یک فروشگاه مشخص خریداری کنیم؛ از فروشگاه مربوطه سؤال کردم و گفتند که هزینه اقلام 250 هزار تومان است.

وی اضافه می‌کند: چند دفتر و خودکار خریدیم 200 هزار تومان شد؛ در سال‌های گذشته قیمت لوازم‌التحریر ارزان‌تر بود و به‌راحتی می‌توانستیم خرید مدرسه را انجام دهیم.

این شهروند قزوینی می‌گوید: سال گذشته برای تهیه لباس فرم پسرم 65 و امسال 160 هزار تومان هزینه کردم برای دخترم هم امسال 120 هزار تومان برای تهیه لباس دادیم؛ افزایش بیش از دو برابری قیمت لباس مدارس را امسال شاهد بودیم و با توجه به وضعیت اقتصادی این‌گونه هزینه‌ها برای خانواده‌ها سنگین است.

وی بیان می‌کند: مدرسه دخترم 80 هزار تومان دریافت و اعلام کردند که خودشان کیف با طرح ایرانی تهیه می‌کنند.

سلخوری با اشاره به استقبال بچه‌ها از طرح‌های لوازم‌التحریر عنوان می‌کند: بیشتر طرح روی لوازم‌التحریر و اجناس موجود در بازار طرح انیمیشن‌های غربی و طرح‌ها ایرانی بسیار کم است؛ بچه‌ها بیشتر شخصیت‌های خارجی دوست دارند و با شخصیت‌های ایرانی آشنایی ندارند.

مسئولین از تولید داخل حمایت کنند

مهدی اصفهانی یکی از فروشندگان لوازم‌التحریر به ایسنا می‌گوید: با افزایش چند برابری قیمت لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته قدرت خرید مردم کاهش پیداکرده است؛ در حقیقت می‌توان گفت یک‌سوم از قدرت خرید مردم کاسته شده است.

وی ادامه می‌دهد: به جد می‌گویم نزدیک 70 درصد محصولات ما تولید داخل است؛ دفاتر همه ایرانی است فقط یکسری لوازم مثل مداد رنگی و چسب خارجی است.

اصفهانی بیان می‌کند: در اجناس خارجی افزایش قیمت بیشتری را شاهد هستیم و حتی برخی از اجناس تا 150 درصد نیز افزایش قیمت داشته برای مثال مداد رنگی 15 هزارتومانی امسال به 35 هزار تومان افزایش پیداکرده و این تغییرات کاملاً محسوس است.

این فروشنده تصریح می‌کند: تولید کنندگان از طرح‌های ایرانی حمایت نکرده و از مشاهیر ایرانی کم استفاده می‌کنند شاید چون زمینه‌سازی فرهنگی فراهم نیست و یا ضعف در بازخوانی تاریخ وجود دارد.

وی اضافه می‌کند: مسئولین باید از تولید داخل حمایت کنند تا چرخ اقتصاد بگردد و همه مردم از سطح رفاه نسبی برخوردار شوند.

در میانه بازار به قیمت‌ها توجه می‌کنم قیمت دفاتر طرح مجلد 11 هزار تومان، مجلد تصویری 11500، 8000 تومان، طرحدار 16000 تومان است؛ قیمت ارزان‌ترین مدادتراش 2000 تومان و پاک‌کن هم 7000 تومان است، ماژیک 4000 تومان، دفترچه یادداشت 15000 تومان، قیمت مداد رنگی هم از 12000 تومان به بالاست.

قیمت لوازم‌التحریر نسبت به سال پیش دو برابر شده است

مقابل فروشگاهی می‌ایستم، خانمی به نام کریمی فروشنده این فروشگاه لوازم‌التحریر اظهار می‌کند: بازار لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته ضعیف‌تر بوده چون قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و از سویی دیگر قیمت کاغذ افزایش پیدا کرده است ولی درمجموع میزان فروش بد نبود.

وی با اعلام اینکه قیمت لوازم‌التحریر و دفتر دو برابر افزایش پیدا کرده است، تصریح می‌کند: علت گرانی دفتر گرانی کاغذ است سال گذشته برگه A4 بسته‌ای 15 هزار تومان بود ولی امسال 40 هزار تومان شده است.

کریمی عنوان می‌کند: اکثر جنس ما ایرانی است و استقبال از جنس ایرانی بیشتر از جنس خارجی است چون جنس برگه‌ها بهتر از اجناس خارجی است.

در همین حین پسربچه‌ای حدوداً 10 ساله در حال خرید مدام از فروشنده می‌پرسد خاله قیمت این دفتر چنده؟ پسربچه دفتر خود را می‌خرد؛ از او می‌خواهم به فروشنده نمره بدهد، او نمره 19 و نیم می‌دهد می‌گویم چرا این بنده خدا که با مهربانی کار شما را راه انداخت؟ با شیطنت می‌خندد و می‌گوید خب دیگه!

خود را سهیل معرفی می‌کند می‌پرسم چه خریدی؟ می‌گوید دفتر کلاسوری خریدم 29 هزار تومان و ادامه می‌دهد: تا الآن اکثر لوازم‌التحریر موردنیازم را خریدم.

پدر سهیل می‌گوید: بچه‌ها تقریباً نصف لوازم‌التحریرشان را خریداری کرده‌اند و تا الآن 150 هزار تومان هزینه کرده‌ام، قیمت‌ها سال گذشته پایین‌تر بود؛ سال گذشته دفتر کلاسوری 15 هزار تومان خریدم ولی امسال قیمت‌ها دو برابر افزایش پیدا کرده است طوری که تنها برای 5 خودکار، سه مداد پاک‌کن و خط کش 58 هزار تومان هزینه دادم.

به گزارش ایسنا نظارت مسئولان بر بازار لوازم‌التحریر،‌ نظارت آموزش و پرورش بر پیش دبستانی‌ها و مدارسی که به دانش‌آموزان لیست لوازم‌التحریر ارائه می‌کنند،‌ نظارت بر دست فروش‌ها و پرداختن به امور فرهنگی و زیرساختی برای تشویق دانش‌آموزان جهت استفاده از کالای ایرانی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند در بهبود بازار لوازم التحریر به ویژه کالای ایرانی مؤثر باشد.

منبع: ایسنا

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد