اولین کشور دارای راهبرد ملی برای توسعه صنایع خلاق

به گزارش فناوری فرهنگی،همان طور که اکثرا آگاه هستند، انگلیس نخستین کشوری بوده که وارد روند شهرنشینی شده است. پس از انقلاب صنعتی در قرن 18، انگلیس روند شهر نشینی را تسریع بخشید. تا دهه 1980 و 1990 میلادی، بیش از 90 درصد جمعیت در 2 شهر بزرگ و مهم تجمع کرده بودند که این دو شهر تنها 10 درصد کل مساحت انگلیس را تشکیل می‌داد. زمانی که واژه بیماری انگلیسی شنیده می‌شود، بسیاری از مردم هنوز با ترسی طولانی روبرو میشوند. بسیاری از عوارض جانبی مثل آلودگی محیط زیست، از بین رفتن محیط زیست، و جرم و جنایت در شهرها در روند شهرنشینی به وجود آمده است.

با این حال، اقتصاد خلاق امید تازه‌ای را برای انگلیس به ارمغان آورد. هنگامی که تونی بلر در سال 1997 میلادی نخست وزیر شد، پیشنهاد هاوکینز را برای گذار از صنعت ساخت به صنعت خلاق دریافت کرد. در سال 1998، انگلیس سند نقشه راه صنایع خلاق را منتشر کرد و نخستین کشوری در جهان شد که راهبردی ملی برای توسعه صنایع خلاق اعلام کرد.

دولت انگلیس ادعا کرده است که بر اکثر مشکلات غلبه کرده تا به استعدادهای خلاق کمک کند تا به رویاها و بلندپروازی‌های خود دست یابند. بر اساس آمارها، صنعت خلاق فرهنگی به تنهایی 100 میلیارد پوند به اقتصاد انگلیس تزریق می‌کند.

واژه اقتصاد خلاق، به طور گسترده توسط جان هاوکینز استفاده شده است و 15 صنعت خلاق را پوشش می‌دهد، از هنرها گرفته تا زمینه‌های گسترده‌تر علم و فناوری. بر اساس برآوردهای وی، در سال 2009 ارزش اقتصاد خلاق در سطح جهان به بیش از 3400 میلیارد دلار رسیده است. این صنعت از سال 1995 میلادی هر سال 5 درصد رشد داشته است.

هاوکینز به عنوان یک قدرت در اقتصاد خلاق، بر این مساله تاکید می‌کند که با جذب و اختصاص نیرو برای توسعه از خلاقیت فردی، توانایی و استعداد و تاکید بر توسعه و کاربرد مالکیت فکری، یک اقتصاد خلاق می‌تواند فرصت‌های ثروت و اشتغال فوق العاده‌ای ایجاد کند. هر کسی، چه دانشمند باشد یا هنرمند یا هر شخص دیگری با قدرت تخیل، خلاقیت دارد. بر اساس تجزیه و تحلیل وی، توسعه اقتصاد خلاق جهانی، با 4 چالش روبرو است: پرورش عوامل خلاق، استانداردهای ارزش اقتصاد خلاق، مالکیت فکری و همکاری اجتماعی.

مدیر منشور مالکیت فکری

نخستین اساسنامه مربوط به قانون مالکیت فکری انگلیس در سال 1710 میلادی اجرایی شده است. از آن زمان تاکنون، انگلیس 300 سال توسعه را تجربه کرده و پایه و اساس لازم برای قانون کپی رایت مدرن را تاسیس کرده است. اکثر قوانین کپی رایت در کشورهای مختلف تحت تاثیر اساسنامه انگلیس بوده است. تعریف اصلی کپی رایت رابطه بین یک ناشر و یک مالک کپی رایت را بیان می‌کند. در سلسله آهنگ چین، ممنوعیت‌هایی بر تجدید چاپ و انتشار غیر مجاز کتاب‌ها وجود دارد. به خاطر دلایل مختلف تاریخی، قانون کپی رایت در همان سطح اصلی باقی مانده است.

امروزه، مفهوم کپی رایت در سراسر جهان است تا حد زیادی تغییر کرده است. کپی رایت نه تنها یک معنای حقوقی دارد بلکه تاثیر مهمی بر کسب و کار و تامین مالی دارد. مالکیت فکری ارزش دوران معاصر ماست. دفتر ملی مالکیت فکری، بانک مرکزی قرن 21 است. این مطلب را هاوکینز در دومین نمایشگاه بین‌المللی کپی رایت در پکن بیان کرد. تنها وقتی یک ایده خوب است که بتوانید از آن پول درآورید. 50 سال قبل، تنها تعداد کمی از مردم درباره کپی رایت می‌دانستند و آن را بر اساس یک پایه و اساس حرفه‌ای مدیریت کردند. امروزه این مساله همه کسانی را که از اینترنت استفاده می‌کنند، شامل می‌شود. همکاری بین سرمایه، تجهیزات، استعدادها و فناوری یک روند بسیار پیچیده است ولی در عین حال یک روند شکننده.

رسانه‌های دیجیتال پیشرو

هاوکینز رئیس اجرایی تورنادو پروداکشن است که خدمات وب را برای شرکت‌ها و رسانه‌ها به صورت محدود تامین می‌کند. وی با سازمان‌های رسانه‌های بزرگ و مهم جهان در حال همکاری است. در زمینه آی پی آر، وی به ای بی سی، موسسه مشاوره اندرسن، بی بی سی، کوپرز اند لیبراند، کمیسیون اروپا، آی بی ام، آی سی ال، آی تی وی مشاوره داده است. نخستین سفر وی به چین در سال 1979 میلادی بود. در سال 1982 وی کتاب مربوط به ارتباطات در چین را به پایان رساند که به خوانندگان درباره تحولات تلویزیون فیلم نشر و صنایع ارتباطاتی چین اطلاعاتی را می‌دهد.

رسانه‌های سنتی که با رقابت شدید رسانه‌های دیجیتال روبرو هستند، اکنون جاده سختی را در پیش دارند. چندی پیش، بیل گیتس پیش بینی کرد که 3 سال بعد درآمد شبکه جهانی از راه تبلیغات به 3 میلیارد دلار خواهد رسید که این رقم معادل کل درآمد تبلیغات از راه روزنامه‌ها خواهد بود. اریک اشمیت مدیر عامل گوگل نیز با اطمینان گفت: اینترنت می‌تواند جایگزین رادیو و تلویزیون شود. هاوکینز نیز گفت که رشد سریع رسانه‌های دیجیتال را تکذیب نمی‌کند. با این وجود، وی بر اهمیت نفوذ رسانه‌های سنتی بر نسل گذشته و همین طور نسل جدید اصرار دارد.

منبع:اقتصاد خلاق

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد